Fordon

Volvo PV444/544 - En liten folkfavorit

2011-02-03 23:02 #0 av: Gasoline

Volvo PV444 och PV544, tillverkningsår 1944-1965

PV 444 tillverkades mellan åren 1944 till 1957, och en del in på året 1958.
De kom dock inte ut ur fabriken förens 1947 den 8 februari, dvs 3 år senare.

De första 2 300 bilarna såldes med förlust, då de var tecknade med kontrakt redan 1944. Det nya priset var satt till 8 000 kronor.
Försäljningen av bilar fick stoppas 1948 för att hinna komma ikapp med alla leveranser.

Denna bil vart sveriges mest sålda bil 1953, den kunde även väljas i olika färger; Blå, grå, röd och svart.
1955 exporterade volvo sin första bil till USA, på postorder. Bilens former va inspirerad utav de amerikanska bilarna, främst då Pontiac ifrån samma tidsperiod, dvs från 40-talet. De första PV 444 hade delad fram och bakruta, men 1954 kom hel bakruta och 1958 kom hel ruta både fram och bak.

Kungen åkte denna typ av bil till och från skolan som liten pojke.

PV 544 va efterföljare till 444 och blev en populär rallybil. Förutom vaderad inredning och säkerhetsbälten som standardutrustning så är inte skillnaden mellan de två bilarna så stor.

Den sista PV rullade ut från fabriken 1965.

PV 444 banade väg för Volvo som framgångsrik personbilstillverkare.

Anmäl
2011-02-05 00:30 #1 av: guraknugen

Min far har haft två stycken PV 444, jag tror båda var av 1956 års modell. Har för mig att han sa att han bytte den ena mot den andra för att den inte hade gått lika långt…

Min mormors man under min uppväxt (min riktiga morfar dog tre år innan jag föddes, så min mormors man var den jag kallade ”morfar” när jag var liten) påstod en gång att han haft en PV 444 av 1948 års modell som han ångrade att han gjorde sig av med. Den hade delade rutor både fram och bak.

Märkligt att de började med att ha hel bakruta bak. Det borde ju vara viktigare att ha den fram, för siktens skull…

En tydlig skillnad mellan 444 och 544 tycker jag är baklamporna. Hade inte alla PV 444 mekanisk körriktingsvisare i form av en liten arm man fällde ut vid taket bakom dörrarna? Tror att blinkers introducerades först på PV 544, men där kan jag ha fel.

I reklamen för PV 444 brukade man också nämna att den var bäddbar, vad som nu menades med det…

Anmäl
2011-02-05 01:49 #2 av: Angelclaw

Mycket bra artikel Gasoline!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Anmäl
2011-02-05 10:50 #3 av: Gasoline

#1 Körriktningsvisare fanns på vissa i form av takgök och på andra satt den på b-stolpen. -57 om jag inte har helt fel så kom dom på skärmarna.

Ja, PV va bäddbar, har sett den reklamen oxå (hämtade den mesta informationen ifrån en volvofoilm faktiskt). Man fällde ner säterna så att det vart som en säng. Det gick att köpa till en madrass just för detta ändamål.

#2 Tack, tänkte bidra med något åtminstonde ;)

Anmäl
2011-02-05 14:52 #4 av: guraknugen

#3: Frågan är hur bekvämt man hade kunnat sova, om man som jag är 1,89 m lång.

Anmäl
2011-02-05 20:12 #5 av: Gasoline

#4 Jadu, bra fråga. Jag vet faktiskt inte.. Lika bra som i en 3 sitsig soffa kanske? =P

Anmäl
2011-02-06 03:39 #6 av: Angelclaw

#3 Mycket bra :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Anmäl
2011-02-07 17:16 #7 av: Lainen

Fina bilar och bra skrivet! Glad

Anmäl
2011-11-21 12:01 #8 av: Emo

När jag körde hem på natten från Schweiz 1981 i min PV444 av 1957 års modell och fick fel på ljuset på autobahn, var jag glad att bilen var bäddbar och även glad för att malören hände strax före en rastplats.

Den bilen gjorde mycket för mig under de veckor jag var i Schweiz. Överallt kom folk fram och ville prata med mig om min bil.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel 
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2013-01-28 09:58 #9 av: Cowboy

De första PV444 hade pilar som var det vanliga då. Senare kom takgöken som PV var ensam om och lyckligtvis ingen annan biltillverkare tog efter. 1953 kom normala blinkers som satt där pilarna satt på första modellen (b-stolpen).

PV544 hade rejäla blinkers fram och bak.

 

Anmäl
2013-02-14 00:00 #10 av: videofotografen

En fin gammal rostfri orörd PV444 till vettigt pris vore ju rena drömmen. Minst lika häftigt som att få tag i en gammal SAAB 92 eller SAAB 93 2-taktare. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.