Fordon

Porsche

2009-02-18 11:27 #0 av: kobbeuffe

Historien om en av världens största sportbilar

Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG

 

250px-Porsche911997.jpg

 

 

 

Typ

Aktiebolag

Grundat

1931

Huvudkontor

Stuttgart, Tyskland

Nyckelpersoner

Wendelin Wiedeking

Bransch

biltillverkning

Omsättning

7,7 miljarder euro

Antal anställda

11 668

Webbplats

www.porsche.se

 

 

Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG är världens mest lönsamma bilföretag och har sitt säte i Zuffenhausen i Stuttgart i Tyskland. Företaget är mest känt för sportbilsmodellen Porsche 911.

Historia

1930-talet

Ferdinand Porsche startade Porsche Konstruktionsbüro für Motoren-Fahrzeug-Luftfahrzeug und Wasserfahrzeug i Stuttgart den 6 mars 1931 efter att ha tröttnat på att jobba för företag som tjänade stora pengar på hans idéer.

Världsekonomin och i synnerhet Tysklands ekonomi var vid denna tid mycket dålig, men trots detta gick företaget mycket bra redan från starten. Arbetena företaget gjorde var framförallt utvecklingen av Volkswagen på uppdrag av Adolf Hitler samt Auto Union typ C. 1938 premiärvisades Porsche 64, vilket var en Volkswagen 64 med handarbetad aluminiumkaross och 50 hästkrafter. Tyvärr lades utvecklingen ner när andra världskriget bröt ut.

1940-talet

Under hela kriget måste företaget göra precis det som Hitler sade åt dem att göra, vilket resulterade i en rad militärfordon baserade på Volkswagen. Porsches samarbete med nazisterna grundades i Ferdinands bilintresse, han var helt enkelt bara intresserad av att kunna bygga bilar och det var något nazistpartiet kunde hjälpa honom med. När kriget var slut greps Ferdinand Porsche, hans son Ferry Porsche och Porsches företagsjurist Anton Piëch av fransmännen som krigsförbrytare. Ferry släpptes snabbt och styrde tillsammans med sin syster Louise familjeföretaget i Gmünd i Österrike. Porsche arbetade en tid mest med tillverkning och reparation av jordbruksredskap tills ett arbete med Typ 360 Cisitalia gav tillräckligt med pengar för att kunna friköpa Anton Piëch och Ferdinand Porsche. 360 Cisitalia hade premiär på motorsalongen i Turin 1949 och var den första racerbilen med fyrhjulsdrift och mittmotor. Ferry ville dock skapa den första riktiga porschen. Denna blev Porsche 356 som hade rörramschassi, aluminiumkaross och bakmonterad Volkswagenmotor på 1131 kubik, bilen hade premiär 1948.

180px-Elefant_05.jpg

Skiljt från bilproduktion jobbade även Porsche med att ta fram prototyper till vad som skulle bli den välkända stridsvagnen Tiger I, dock visade det sig att Porsches prototyp inte höll måttet utan kom bara till nytta som chassi till en pansarvärnskanonvagn som fick bära Ferinand Porsches namn - Ferdinand. Ett nytt försök gjordes av Porsche när de fick chansen att göra tornet till efterföljaren av Tiger I, Tiger II - Men bara de 50 första vagnarna använde Porschetornet, resten av produktionen på 489 använde torn från Henschel.


1950-talet

 

 

180px-Porsche_Traktor_Diesel_Super.jpg

Porsche Traktor Diesel Super

 

250px-Porsche_356_Cabriolet_1956.jpg

1956 Porsche 356


Porsche traktor

1950 flyttade Porsche sin tillverkning till Stuttgart och försäljningen av 356 gick för fullt. Man vann 1100-kubiksklassen i Le Mans 24-timmars 1951. Lite senare samma år avled Ferdinand Porsche, då hans hälsa varit dålig efter fängelsevistelsen. Ferry hade dock vid denna tiden god kontroll på företaget och 356 såldes, vidareutvecklades och tävlingskördes kraftigt. 1953 dök Porsche 550 Spyder upp, en ren racingvagn med 110 hästkrafter. Den vann många stora tävlingar, till exempel Targa Florio 1956. 1955 premiärvisade Porsche 356A, en uppdatering av den gamla 356:an. Många nya motoralternativ blev möjliga, bland annat en Carrera-modell med 1,5 liters motor. 1957 kom ännu en racingporsche, nämligen 718 RSK som ytterligare ökade Porsches makt inom bilracingen. 1959 kom nästa version av 356, nämligen 356B, vilket var en ganska omvälvande uppdatering av 356A. Under 1950-talet tillverkades även traktorer. Den fyrhjulsdrivna terrängbilen Porsche 597 Jagdwagen tillverkades också i ett fåtal exemplar.

Porsche tävlade i formel 1 1957-1962. De debuterade med två stycken Porsche 550RS i Tysklands Grand Prix 1957. Man levererade också bilar till formel 1-stallet Ecurie Maarsbergen 1957-1959 och 1961-1964.

1960-talet

1962, deras sista formel 1-säsong, körde man i Porsche 804. 1964 släpptes modell 904 och 1966 Porsche 906, dessa två var rena tävlingsbilar. Sextiotalet var dock mer än racing för Porsche, huvudnyheten under detta årtionde var ersättaren till 356:an som vid denna tidpunkt hunnit bli ganska gammal. Den nya bilen kallades Porsche 901, och visades upp 1963. Den bytte senare namn till 911 på grund av protester från Peugeot, som sedan tidigare hade använt modellbeteckningar bestående av tre siffror med en nolla i mitten. Samma år lanserades också 356C, den sista inkarnationen 356. 1965 lades slutligen modellen ned för gott. Totalt tillverkades mer än 76 000 Porsche 356.

1970-talet

1972 ombildades Porsche till ett aktiebolag och blev Porsche AG.

F.A. Porsche grundade formgivningsfirman Porsche Design.

1978 presenterades Porsche 924 som var en fortsättning på samarbetet med Volkswagen. 924:an hade många komponeter från Audi och tillverkades i Audis fabrik i Neckarsulm.

1980-talet

1985 presenteras Porsche 959.

1986 blir Porsche 959 den första sportbilen som vinner Dakarrallyt.

1990-talet

Under 1990-talet var Porsche i kris med en gammalmodig tillverkning och vikande försäljningssiffror. Under Wendelin Wiedekings lednings startades en omstrukturering och modernisering av företaget. Tillverkningen blev effektivare och delar av tillverkningen flyttades. Porsche Boxster blev en framgång som alternativ till Porsche 911. Den tillverkades av Valmet i finska Nystad.

2000-talet

180px-2004_Porsche_Cayenne_S.jpg

Porsche Cayenne

Porsche breddade sig i och med lanseringen av SUV-modellen Porsche Cayenne som blivit en stor framgång, inte minst på USA-marknaden. Cayenne är systermodell med Volkswagen Touareg och Audi Q7.

Porsche öppnade en ny fabrik i Leipzig. Man har också en fabrik i Bratislava.

I slutet av 2005 köpte Porsche 18.65% av aktierna i Volkswagen AG.

Företaget

Porsche Holding är största ägare av Porsche AG tillika VW-gruppen.

Produktionsorter

  • Zuffenhausen, Stuttgart
    • Motorer, sammansättning
  • Bratislava
    • Karosser
  • Leipzig
    • Porsche Cayenne
  • Nystad (Valmet Automotive)
    • Porsche Boxster
    • Porsche Cayman

Bilen

140px-Porsche_501523_fh000002.jpg

Porsche 911

 

 

140px-Horag_RS_Spyder_Side.jpg

1000 km of Silverstone 2008

Den kanske mest kända Porschen är 911:an. Prestandan 1965 var 0-100 på 9,1 sek samt en topphastighet på 209 km/h. Denna bilen lever på sätt och vis kvar än idag i form av dagens 911:a, Porsche 997 Turbo (prestanda: 0-100: 3,9 sek, topphastighet: 310 km/h, motoreffekt: 480 hk. 911 utvecklades snabbt till en av världens stora sportbilar.

Några år efter 911:ans födelse hade Porsche planer på att lägga ner den. Porsche tyckte det var dags för en efterträdare till 911:an och började jobba på Porsche 928. Den första 928:an lämnade produktionsbandet 1978 och hade prestanda på 0-100 på 6,8 sek, topphastighet på 230 km/h och en motoreffekt på 240 hk. Även om Porsche 928 hade bättre prestanda och inte hade de egenheter som 911:an hade så blev den aldrig samma försäljningssuccé som Porsche 911. 1995 rullade den sista Porsche 928 av bandet i form av Porsche 928 GTS. Den hade då en 350 hk stark motor som tog den 0-100 på 5,14 sek och hade en topphastighet på 275 km/h.

2001-2002 lanserade Porsche sin första SUV, Cayenne, som genast blev en succé.

De två snabbaste Porschemodellerna för gatbruk genom tiderna är 959:an (1988) och Carrera GT (2003), med topphastigheter ganska rejält över 300 km/h. För mer information, besök hemsidan.

Porsche har också haft stora framgångar inom bilsport.

Det finns massor med andra modeller för gatbruk som även de gör långt över 300 km/h, bl.a. 996 GT2 som testades i Motorjournalen för något år sedan. Den toppade 335 km/h på tyska Autobahn

Modeller

 

Klicka på modellen för att komma till Wikipedias beskrivning.

Museer

Porsche-Museum ligger i Zuffenhausen. Ett nytt museum planeras öppna 2008.

I Gmünd i Österrike finns Porsche Automuseum Gmünd.

 

 

 

Text och bilder från Wikipedia

 

Anmäl
2009-03-09 04:19 #1 av: mattssonnr1

bra artikel

Anmäl
2009-12-16 02:23 #2 av: mattssonnr1

den här gillar jag

Anmäl
2009-12-16 23:48 #3 av: kobbeuffe

De e ju bra. Har jag fel på min webbläsare eller finns det en massa koder som inte funkar i artikeln?

Anmäl
2009-12-25 16:32 #4 av: guraknugen

Vilken webbläsare har du då?

Funkar i alla mina (Opera 10.10, Firefox 3.0 och 3.5).

Anmäl
2009-12-25 17:04 #5 av: NaimaG

#3 Jag ser artikeln annorlunda jag också men det bror på att den är direktkopierad från Wikipedia och Wikipedia använder länkar i sina texter på en del ord för att hänvisa till andra Wikipedia sidor. För mig blir den luddig i och med direktkopieringen.

Anmäl
2009-12-26 16:57 #6 av: kobbeuffe

Jag har gått tillbaks till Explorer och då blev det som du säger pga direktkopieringen att se konstigt ut. Jag körde Firefox tidigare och där såg den "normal" ut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.