Övrigt

Vad är antisladdsystem

2009-02-10 09:58 #0 av: kobbeuffe

Du är ute och åker och får sladd, oberörd kör du vidare för det tar ju bilen ändå hand om. Varför?

Antisladdsystem, oftast förkortat ESP (Electronic Stability Programme), är ett system som hjälper en bilförare att undvika och ordna upp en sladd. Funktionen hos ett antisladdsystem styrs av en dator som får information från bland annat ABS-bromsarnas hjulgivare, en sensor i styrningen och ett gyro. Med denna information som underlag kan datorn blixtsnabbt avgöra om bilen håller på att få sladd och agerar då genom att individuellt bromsa ett eller flera hjul och vid behov även minska gaspådraget så att bilen återtar rätt kurs. Allt sker på bråkdelar av en sekund och ofta utan att föraren har märkt att han varit på väg att få sladd.

Några exempel på antisladd- och antispinnsystem är Volvos system TRACS, ETC, DSA, STC och DSTC.

ESP på tunga fordon, lastbilar och bussar, är ofta en kombination av systemen "anti-sladd" och "anti-vält".

Systemdelen "anti-sladd" träder också in vid situationer där fordonet tvingas göra en häftig undanmanöver. Det kan handla om att väja för ett djur eller något annat som kommer in på vägbanan. Det kan också vara till hjälp då fordonet kommit för långt ut på vägkanten och föraren gör en snabb rattrörelse för att fordonet skall komma tillbaka upp på vägen. Korrigeringar av fordonets stabilitet i dessa fall sker främst med individuell hjulbromsning, där systemet bromsar det eller de hjul som "gör bäst nytta" för att få fordonet på rätt kurs.

Systemdelen "anti-vält" träder in vid situationer där fordonet kommer in med för hög hastighet i en kurva. I dessa lägen hjälper det inte att vrida mer på ratten för att behålla fordonets kurs. Vid lägre friktion på vägbanan glider istället fordonet rakt fram och vid högre friktion riskerar man vältning. Systemet reagerar då med att dra ner motorvarvtalet, det vill säga minska farten, samt individuell hjulbromsning för att stabilisera upp fordonet.

 

Text och bild från Wikipedia och www.drifting.com

Anmäl
2009-02-10 10:37 #1 av: hus-musen

Äsch ESP är för fjollorSkrattande De är ingen konst att köra bil med dagens alla finurligheter!=)

Anmäl
2009-02-10 11:53 #2 av: kobbeuffe

Nej och sen finns det tråkmodeller som det inte går att koppla ur finesserna på

Anmäl
2009-02-10 16:21 #3 av: AnneN

Oj du är en riktig idéspruta du kobbeuffe, hu har du lyckats lära mig saker om antisladdsystem också.Skrattande

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-02-10 17:36 #4 av: hus-musen

#2 Nee de är tråkigt.. Föredrar äldre bilar faktiskt utan sånt där så man kan köra som man villGlad

Anmäl
2009-02-11 00:16 #5 av: mattssonnr1

jag tycker inte alls om esp :P föredrar äldre bilar där sånt inte existerar 

Anmäl
2009-02-11 10:26 #6 av: AndreasS

Esp är ett j*kla påfund.

Mvh: Andréas Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om oss och vår vardag - Bubben´s & Bella´s Blogg | Forza Grönvitt 100% kärlek

Anmäl
2009-02-11 16:35 #7 av: hus-musen

Haha oj vad ense vi ärSkrattande

Anmäl
2009-02-11 16:37 #8 av: kobbeuffe

De e bra ju. Ta en titt på Doris. Hon har iaf INTE esp

Anmäl
2009-02-11 16:38 #9 av: hus-musen

Jajamen de ser jag=)

Anmäl
2009-02-11 17:13 #10 av: AndreasS

Lite sladd är ju bara roligt, speciellt nu under vintertid då man kan göra väldigt sköna ställ med 4-hjulsläpp.

Och på sommartid så kan man ju inte drifta.

Mvh: Andréas Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om oss och vår vardag - Bubben´s & Bella´s Blogg | Forza Grönvitt 100% kärlek

Anmäl
2009-02-11 17:17 #11 av: hus-musen

#10 Klart man kan drifta på sommarenSkrattande Har man rätt bil o skapliga däck så=)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.