Vad är antisladdsystem
Du är ute och åker och får sladd, oberörd kör du vidare för det tar ju bilen ändå hand om. Varför?
Antisladdsystem, oftast förkortat ESP (Electronic Stability Programme), är ett system som hjälper en bilförare att undvika och ordna upp en sladd. Funktionen hos ett antisladdsystem styrs av en dator som får information från bland annat ABS-bromsarnas hjulgivare, en sensor i styrningen och ett gyro. Med denna information som underlag kan datorn blixtsnabbt avgöra om bilen håller på att få sladd och agerar då genom att individuellt bromsa ett eller flera hjul och vid behov även minska gaspådraget så att bilen återtar rätt kurs. Allt sker på bråkdelar av en sekund och ofta utan att föraren har märkt att han varit på väg att få sladd.
Några exempel på antisladd- och antispinnsystem är Volvos system TRACS, ETC, DSA, STC och DSTC.
ESP på tunga fordon, lastbilar och bussar, är ofta en kombination av systemen "anti-sladd" och "anti-vält".
Systemdelen "anti-sladd" träder också in vid situationer där fordonet tvingas göra en häftig undanmanöver. Det kan handla om att väja för ett djur eller något annat som kommer in på vägbanan. Det kan också vara till hjälp då fordonet kommit för långt ut på vägkanten och föraren gör en snabb rattrörelse för att fordonet skall komma tillbaka upp på vägen. Korrigeringar av fordonets stabilitet i dessa fall sker främst med individuell hjulbromsning, där systemet bromsar det eller de hjul som "gör bäst nytta" för att få fordonet på rätt kurs.
Systemdelen "anti-vält" träder in vid situationer där fordonet kommer in med för hög hastighet i en kurva. I dessa lägen hjälper det inte att vrida mer på ratten för att behålla fordonets kurs. Vid lägre friktion på vägbanan glider istället fordonet rakt fram och vid högre friktion riskerar man vältning. Systemet reagerar då med att dra ner motorvarvtalet, det vill säga minska farten, samt individuell hjulbromsning för att stabilisera upp fordonet.
Text och bild från Wikipedia och www.drifting.com
Äsch ESP är för fjollor De är ingen konst att köra bil med dagens alla finurligheter!=)
Qui dormit, non peccat
Nej och sen finns det tråkmodeller som det inte går att koppla ur finesserna på
Oj du är en riktig idéspruta du kobbeuffe, hu har du lyckats lära mig saker om antisladdsystem också.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#2 Nee de är tråkigt.. Föredrar äldre bilar faktiskt utan sånt där så man kan köra som man vill
Qui dormit, non peccat
jag tycker inte alls om esp :P föredrar äldre bilar där sånt inte existerar
Mopedburen dumbom
medarbetare på Motor & Humor
Esp är ett j*kla påfund.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Haha oj vad ense vi är
Qui dormit, non peccat
De e bra ju. Ta en titt på Doris. Hon har iaf INTE esp
Jajamen de ser jag=)
Qui dormit, non peccat
Lite sladd är ju bara roligt, speciellt nu under vintertid då man kan göra väldigt sköna ställ med 4-hjulsläpp.
Och på sommartid så kan man ju inte drifta.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
#10 Klart man kan drifta på sommaren Har man rätt bil o skapliga däck så=)
Qui dormit, non peccat
Haha, det skulle vara bra att ha när man kommer i modden i sin 740 =P Synd bara att man vill sladda för det är så j*vla kul, dock inte alltid.