Annons:
Etikettlagar-regler
Läst 27501 ggr
Gasoline
2014-01-26 14:23

Bilbesiktning - Så går det till

För att fordon som medtrafikanter ska vara säkra på vägen så behövs det regelbundna besiktningar av våra fordon. I denna artikel kommer en beskrivning av hur en besiktning går till.

Sedan 2010 då bilbesiktningens monopol avskaffades har det dykt upp olika besiktningsföretag runt om i landet. 
Normalt sett brukar någon utav dessa företag skicka en förbokad besiktningstid till dig när din bil närmar sig sin besiktningsperiod. Du är dock själv ansvarig för att ditt fordon besiktas i tid och blir ingen tid skickad hem till dig är du själv ansvarig för att boka en tid hos ett godkänt besikningsföretag.

Besiktningsperioden avgörs utav registreringsnumrets sista siffra, mer om detta finns i denna länk
(Skattefria fordon besiktas vartannat år, oavsett slutsiffra)

Hur ofta ska bilen besiktas?

Bilar som är äldre än 5 år ska besiktas varje år och bilar äldre än 30 år besiktas vartannat år. Bilar tillverkade tidigare än 1950 är besiktningsfriade. 

Om bilen inte besiktas inom sin besiktningsperiod får bilen körförbud tills dess att en besiktning genomförts. 

**Vad kontrolleras vid en besiktning?
**(En "kort och gott" lista finns längre ner i artikeln)

Utsidan - Sådant som är viktigt för trafiksäkerheten - blinkers, bromsljus, backspeglar och reflexer.

I motorutrymmet kontrolleras det att motorn inte läcker någon vätska och att till exempel batteriet sitter fast. 

Inuti bilen kontrolleras det att inga lampor lyser som varnar för olika fel. Ratten, förarens säte, bilbälten, vindrutan, bildörrar och eventuell lastsäkringsutrustning kontrolleras. Även fordonets mätarställning antecknas. 

Har bilen automatväxel kollar man så att startspärren fungerar.
På fordon utrustade med krockkudde på passagerarsidan ska ett synligt varningsmärke finnas, även detta kontrolleras.

Under bilen - Kan man upptäcka rost tidigt kan man minimera risken för att någon del brister och äventyrar trafiksäkerheten, därför kontrollerar man att stommen, balkar, fästen och synliga delar av bromsarna inte är rostiga eller skadade. 

De kollar att motorn sitter fast ordentligt och kontrollerar de funktioner som flyttar kraften från motorn till hjulen - växellådans funktion, kopplingen, drivknutar och drivaxlar.

Fram- och bakvagn undersöks samt fjädring, däck, styrsystem och bromsledningar för att inte riskera ett haveri på grund av skador, slitage eller glapp. 

Besiktningsteknikern provkör bilen för att kontrollera att bromsarna, hastighetsmätaren, signalanordning, vindrutetorkarna och vindrutespolarna fungerar.

Åk gärna med på provkörningen. Då har du möjlighet att ställa frågor till besiktningsteknikern om din bil.

I bromsprovet kontrolleras det att bromsarna fungerar lika bra på båda sidor av bilen. Dom kollar även att de är tillräckligt starka och stoppar bilen på rätt sätt när du trycker på bromspedalen. Samt kontroll av parkeringsbroms och att det är rätt avstånd mellan bromspedalen och golvet när bromspedalen är nedtryckt.

Bilens avgasreningssystem kontrolleras - Koldioxid och kolväte halt mäts, samt bullernivå och lambdavärden som är ett värde beräknat på viktförhållandet mellan bränsle och luft.

Vid besiktning av diselfordon kontrolleras det att fordonets avgaser inte innehåller för mycket smutspartiklar.

På bensindrivna personbilar från 2002 och dieseldrivna personbilar från 2004, med en maxvikt på 3 500 kilo görs en Omborddiagnos. Det är en elektronisk miljökontroll, en så kallad OBD-kontroll. 

Vad händer efter besiktningen?

Om besiktningen blir godkänd behöver du inte göra någonting. 

Om det upptäcks några fel eller brister på besiktningen kan man få så kallade 2or, detta innebär att bilen har fel eller brister som bör åtgärdas. 

Dessa 2or måste åtgärdas inom uppsatt datum och uppvisas på en efterkontroll (eller hos en verkstad som har tillstånd att släcka 2or) för att få en godkänd besiktning, görs inte detta får bilen körförbud.

Ett exempel på hur ett besiktningsprotokoll kan se ut

Bilen kan även få "Bra att veta" punkter, dvs punkter om bilen som är bra att veta. Tex avgassystem läckage, detta bör åtgärdas till nästa års kontrollbesiktning. 

Kort och gott, detta bör du kontrollera innan besiktning

- vindrutetorkare och spolare

- att batteriet sitter fast

- signalanordning, blinkers och belysning

- skyltlyktan för registreringsskylten 

- däckens mönsterdjup, minst 1,6 mm 

- att backspeglarna är hela och sitter fast 

- bilbältena, även bak (koppla gärna ihop bältena i baksätet) 

- att det finns varningstriangel i fordonet.

Källor:
http://korkortonline.se/teori/besiktning/
http://www.bilprovningen.se/Privat/Kontrollbesiktning.html

Annons:
Leo
2014-01-26 15:54
#1

i USA:s soder kollas bara utslappen lampor kollar polisen annars ingen bes overhuvudtaget. Nat att tanka pa om man importerar en bil fran sodern , den ar inte kollad for trafiksakerhet som spindelleder och liknande

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Gasoline
2014-01-26 17:33
#2

#1 Lite skrämmande, faktiskt. 

Även om jag tycker att bilbesiktningen här i Sverige är lite för kinkiga ibland så är jag glad att det är så noga som det är, för allas säkerhet! 🥵

[VSK]
2014-01-26 21:51
#3

Ganska märkligt egentligen att bilar som är 30 år eller äldre skall besiktigas vart annat år. -är de mer felfria och trafiksäkra än en bil som tex är 20 år gammal och med ~15.000 mil mindre på mätaren 🤔

Ford -57
2014-01-27 12:24
#4

Hej. Jo, d kan ju vara så att fordon 30+ rullar i regel mindre mil per år, å ägarna av dessa är för d mesta entusiaster som håller grejerna i ordning, så KAN d vara.

Gamla bilar är livet👍

[VSK]
2014-01-27 12:25
#5

#4

Jo självklart, men det finns ju inget som säger att det är så.

Ford -57
2014-01-27 14:19
#6

Så sant så sant🙂

Annons:
Gasoline
2014-01-27 18:27
#7

Tror nog lite på Ford -57 s teori om varför fordon äldre än 30 år endast besiktas vartannat år, dom anses som entusiastfordon (hobby fordon) och brukar därav, oftast iallafall, skötas om lite bättre. Dom är ju dessutom skattebefriade. 🙂

Det brukar inte vara mycket som hinner bli fel på dessa två år, iallafall inga allvarliga och farliga fel. Sådant kommer smygande och bör dyka upp på "bra att veta" punkt innan det blir en 2 a. 
Men visst är det lite märkligt, egentligen. 🤔

Fordon tillverkade innan 1950 är ju både besiktningsbefriade och skattefria, alla dessa bilar går nog som entusiastfordon nu för tiden och brukas ju normalt inte som en "vanlig bil".
Jag har dock hört att detta ska upphöra och samma regler ska gälla för dessa fordon som med fordon äldre än 30 år. vi får väl se hur det blir med det…

[VSK]
2014-01-27 19:03
#8

Jo förvisso men en gammal rostig 142:a vill man ju helst i skrotpressen där den inte kan ställa till med skador på både personer och egendom.

Jag tror jag haft 4-5 140:or i min ungdom + minst lika många 240:or och inte en enda har haft enligt mig godkända bromsar trots att besiktningen sa nåt annat.

Alltså jag vill inte ta bort rätten att äga en gammal kär klenod, men då borde ju besiktningen kunna sålla oxå. Rosthög som går genom besiktningen besiktas varje år.

Jänkejärn där man inte ens ser en polerrepa besiktning vartannat år. -nåt sånt.

Jag har själv ingen musikalisk plånbok och får vara glad att man ens har en bil, men lite bättre koll på äldre bilar skulle absolut inte skada tycker jag.

Det är inte att vara elak mot de som har äldre bilar, det är att bry sig om de och de andra medtrafikanterna.

Ford -57
2014-01-27 19:14
#9

Jojo,men d måste välan gå att få fram statistik över hur många 30+ fordon som e inblandade i olyckor skulle jag tro, d finns ju statistik för allt🙂 Jag skulle tro,säjer TRO att dom är inte så många. Om d nu har nån betydelse i frågan.

D talas ju ganska ofta om olyckor med lastbilar inblandade, men inte hur stor vållande% LBn står för, den e låg. Sorry ja halka från ämnet lite😞

Gasoline
2014-01-27 19:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#8 Absolut, du har rätt till att ha en åsikt 🙂

Jag tar iallafall inte illa upp, även fast jag och sambon har ägt både bra och dåliga exemplar av bilar som besiktas vartannat år. 🙂 Bifogar en bild på "bättre" exemplar. 
Men jag tror som sagt att "rosthögar" som är på väg att bli en trafikfara får anmärkningar i form av bra att veta, innan de blir farliga, och på dessa två år brukar det inte hinna hända så mycket mer om det inte gäller bromsar och detta brukar dom vara duktiga på att sätta tvåor på. Men det handlar ju också lite om hur bilen brukas och vad man gör med den.

[VSK]
2014-01-27 19:28
#11

Jag kanske lät lite elak i tidigare inlägg men det var absolut inte menat som så. Jag vill att alla skall ha rätten till en godkänd bil oavsett ålder och mil, men jag önskar hårdare kontroller på äldre fordon.

Till saken hör givetvis att jag varit med om allvarliga olyckor där ena olyckan kunde leda till att vi alla tre i bilen kunde ha dött (såvida jag inte haft så bra reaktion och bil i bra kondition gällandes bromsar och undanmanövringsförmåga som jag hade (blev påkörd i frontens sida i 110 km/t). -hade min bil glidit 1 meter längre fram så….

Andra allvarliga olyckan (påkörd bakifrån i 80 km/t, jag var stillastående) hade kunnat undvikas eller minimeras om denna 745:a hade haft lag på mer mönsterdjup tex. Det regnade och Volvon kanade bara rakt in. 

Ja hade bilen haft ABS så hade nog kanske olyckan kunnat undvikas helt i bästa fall.

Man kan ju spekulera sig blå, men jag står fast vid hårdare kontroll på "osäkra" bilar.

[VSK]
2014-01-27 19:31
#12

Vet ett skräckexempel där en gammal bil som klarade besiktningen fick spiralfjädern fram av vid första bästa gupp efter besiktningen. -så bättre koll på äldre bilar ☝️

Bättre utbildning på bilprovningens personal. Mera blindtester på dessa oxå.

Gasoline
2014-01-27 19:37
#13

#11 Jag tyckte absolut inte att det lät elakt, tyckte du uttryckte din åsikt på ett snällt och bra sätt  🙂 (ber om ursäkt om mitt svar vart riktat så)

Bättre kontroller möjligen, men det är tyvärr omöjligt att ställa samma krav på gamla bilar som man gör med nya, då dom faktiskt är gamla. Men däremot ställs faktiskt samma krav på bilar äldre än 30 år vid besiktning som vid nyare, bara det att det inte finns några krockkuddar och liknande att kontrollera samt att dessa bilar kontrolleras vartannat år istället för vaje år. Inkl reglerna om mönsterdjupet. 
Däremot är gränsen för CO halten mer generös.

Om jag inte missförstått detta? 

Ang bromsar på gamla bilar, jag hade en Valiant -64 för några år sedan. Den var helt omöjlig att få igenom besiktningen då dom vägrade att godkänna bromsarna trotts att den stod still på handbromsen i backen hemma, som faktiskt är ganska brant när det gäller parkeringsbromssammanhang. Shit happends, helt enkelt 🙂

Annons:
Gasoline
2014-01-27 19:38
#14

#12 Det lät ju verkligen inte bra = /

[VSK]
2014-01-27 19:48
#15

När jag besiktigade våran "bettan" 15 år gammal Volvo så fick jag rätt bra värden på bromsarna faktiskt.

2.2    2.1

1.6    1.6

Siffrans värde betyder ingenting då den påverkas hur hårt bilen bromsas, utan det är jämnheten per axel som är det viktiga.

🙂

Nä Whiplash är inge kul alls. Ogillar starkt "whiplash-huvudvärken" som kan komma pang bom bara och sitta i i flera dagar beroende på vädret. Kallt väder är inte bra. Blev påkörd 2002-10-25 och det verkar inte som man kommer bli bättre alls vad tiden lider.

Jo jag förstår att det är svårt att särbehandla bilar, men jag tycker iaf att minst 2.6 mm mönsterdjup sommardäck på bilar äldre än 30 år ☝️

Sen kan de utöka kraven på däckens slityta till 90% (idag har alla bilar minst 70% för godkänd besiktning).

[VSK]
2014-01-27 20:02
#16

Det här videoklippet beskriver rätt bra varför det kan vara bra att särbehandla äldre bilar.

Gasoline
2014-01-27 20:04
#17

#15 absolut, så kan det mycket väl vara :-) Ska försöka kolla på klippet imorgon på jobbet, har för dåligt nät här hemma för det.

[VSK]
2014-01-27 20:07
#18

okidoki… 🙂

Om en enda olycka likt den i videoklippet kan undvikas pga att den äldre bilen har bättre bromsförmåga (bättre däckmönster) så är det en seger.

Nu skal jag sluta tjöta om detta, men kunde inte låta bli att reagera på "30-års regeln".

Gasoline
2014-01-27 20:12
#19

#18 du har helt klart en poäng. Jag tycker att det är synd att det ska vara lag på mönsterdjup, det borde egentligen vara en självklarhet för alla bilägare och därmed borde ingen lag om detta vara nödvändigt. Men nu fungerar det tyvärr inte så :-/

Ford -57
2014-01-27 20:24
#20

Där ser man, äldre e kanske inte alltid bättre, men jag tror ändå att det är färre 30+ bilar inblandade i olyckor, meen, färre e ju ändå för mycke. Får beklaga din Whiplashskada.

På tal om bromsar,

Bromsprov på min 57 år gamla Ford:                                                                   2,8       2,8

1,6       1,6   utfört i Nov.2013

Annons:
[VSK]
2014-01-27 20:29
#21

#20

Grattis till mkt bra bromsar 👍

Gasoline
2014-01-27 20:31
#22

#20 det såg ju bra ut, även jag gratulerar :-)

[VSK]
2014-01-27 20:32
#23

Hade jag inte kollat i backspegeln efter det jag tvärbromsade och tryckt nacken mot nackstödet så vette tusan hur det hade gått.

(bilen framför mig tvärnitade för att undvika krock)

ElLobo
2016-05-24 20:31
Upp till toppen
Annons: