Annons:
Etikettfordonsvård-och-utrustning
Läst 5710 ggr
Davey
2010-12-19 16:27

Bilstereo

Jag undrar om det är någon som vet om man kan koppla in två stycken bilstereos i bilen och hur gör man i så fall? Tack i förhand…

Annons:
guraknugen
2010-12-21 15:50
#1

Exakt hur hade du tänkt dig då? Vad skulle syftet vara?

Davey
2010-12-21 19:34
#2

Jag har en gammal bil och vill ha den så nära original som möjligt. Därför hade jag tänkt mig att dölja en ny stereo så jag kan lyssna på cd-skivor, på så sett slipper jag föra över musiken på kasset. Om man kan koppla ihop två stereos så kan jag ha kvar original utseendet samtidigt som man kan använda den gamla stereon.

guraknugen
2010-12-21 20:21
#3

Menar du att du ska använda den gamla till att styra den nya på något sätt?

Davey
2010-12-21 20:57
#4

Nä inte riktigt. Vi säger att jag har fyra högtalare och så vill jag kunna koppla in två stereos till dom fyra.

guraknugen
2010-12-21 21:37
#5

Ska båda vara inkopplade till alla fyra högtalarna menar du, men man använder bara en i taget?

Gasoline
2010-12-21 21:47
#6

Är det inte enklare om du gömmer den nya sterion i tex handskfacket och endast har den inkopplad. För så mycket kasset lär du väl inte använda?

Annons:
Davey
2010-12-21 21:53
#7

#5 Ja exakt det är så jag menar.

#6 Jo det skulle varit enklast så men jag vill endå kunna använda den.

Gasoline
2010-12-21 21:57
#8

#7 Är väldigt kass på el, men går det inte att lösa så att man bara kan byta kontakten mellan sterion?

guraknugen
2010-12-21 22:09
#9

#8: Det kanske man inte vill göra medan man kör…

Gasoline
2010-12-21 23:45
#10

#9 Kan man inte nöja sig med att lyssna på bara ena tills man stannar? =P

Går det inte att koppla det till en knapp, så om man har den åt ena håller så är den nya igång och åt det andra så är den gamla igång?

JUag hade knapp till baslådan förut, men det är ju inte riktigt samma sak, men borde ju gå att få så att man bara växlar strömmen till olika ställen.

guraknugen
2010-12-22 08:32
#11

Jo, det är klart att det går, men för min del har jag ännu inte riktigt fattat exakt hur trådskaparen har tänkt sig använda det hela. Vet ju inte ens vad för anslutningar som finns på den gamla respektive den nya heller. Är det bara högtalarutgång på dem så lär man väl bara kunna klara det med hjälp av en knapp där man väljer var högtalarna ska kopplas, men det känns lite riskabelt. Förr var det vanligt att det var skadligt att köra utan högtalare. Kanske har man löst detta idag, eller troligtvis snarare.

Men så var det ju det där med att den nya skulle vara dold, och då uppkommer ju frågan hur man ska bära sig åt om man då vill lyssna på spår 5 på en CD exempelvis. Hur kommer man åt knapparna på ett trafiksäkert sätt?

En variant är ju annars rent kosmetisk: Släng ut den gamla helt, men behåll dess front och försök att få till den nya med den gamlas front, men det lär ju förutsätta att saker sitter på samma ställe och var ska man trycka i sin CD? Eller har den växlare?

Spottar bara ur mig lite halvgalna idéer här, så kanske någon inspireras och kommer på andra och förhoppningsvis bättre idéer…

Davey
2010-12-22 10:08
#12

Jag vet faktiskt inte vilka anslutningar som finns på original stereon… Jag tänkte nämligen inte fixa stereon fören sommaren… Men jag tänkte att det är bra att få reda på hur man ska göra i sommar…

Problemet med att byta spår på cd-skivan är lätt att fixa…. Man köper bara en stereo med fjärrkontroll eller så lyssnar man på en skiva som man tycker väldigt mycket om…

Jag tyckte att varianten med att slänga ut den gamla men att man behåller fronten är smart men då kommer ju problemet att man måste köpa en stereo som fronten passar något sådär på och sen får man ju försöka fästa fronten på något sätt. Efter det får man ju göra en lucka på fronten så att man kan skicka in cd-skivorna… Mycket jobb men en riktigt smart ide.

Om jag inte har helt fel för mig så finns det väl ljudingångar på nyare bilstereos och då skulle man helt teoretiskt sätt kunna koppla från output från den gamla stereon till input på den nya… Jag är dock inte säker på om det med ljudingångar på nyare stereos är sant…

Gasoline
2010-12-22 10:48
#13

#12 Output? Ja, du skulle ju kunna koppla in en liten mp3 med kabel. De flesta nya spelare har det. Det bästa skulle ju vara om din gamla spelare har ett sådant uttag, så slipper du göra dig något direkt besvär ;)

Annons:
[kobbeuffe]
2010-12-22 14:49
#14

Eller så köper du en ny stereo som ser gammal ut

Ett snabbt sök på google så dök denna sida upp.

Lycka till.

guraknugen
2010-12-22 15:58
#15

#12: Nu vet ju inte jag hur gammal din gamla är, men är den riktigt gammal kan du nog inte räkna med andra utgångar än högtalarutgångar.

Själv hade jag en idé en gång i tiden som jag påbörjade men aldrig slutförde, nämligen att ta fronten från en gammal värdelös stereo som ingen vill stjäla och sätta den framför den riktiga stereon, som ett ”lock”, helt enkelt… Man sätter dit locket när man lämnar bilen och tar loss det när man vill använda stereon. Tänkte att det kanske kunde lura en och annan tjuv, kanske…

Men det var länge sedan och jag har visserligen kvar stereon, men den ligger i en kartong i förrådet. De bilar jag haft sedan dess har ju haft ”fast” stereo, eller vad man ska kalla det. Inget man plockar bort och snor, för det passar ju bara i den bilmodellen, och de som har samma bilmodell som jag har ju redan stereo.

Förresten är det bara att höra av sig om någon är intresserad av min gamla stereo. Är inte hemma just nu, så jag kommer inte ihåg modellbeteckningen, men de är en Clarion med CD. Inte så modern, så glöm MP3-stöd och sådant, men RDS har den i alla fall (med CT, vilket stereon i min nuvarande bil saknar!)… Och löstagbar front. Hade ute den på blocket för några år sedan, men det rann ut i sanden, har jag för mig. Kvar är den i alla fall…

Davey
2010-12-22 17:14
#16

Men skulle man inte kunna tänka sig att på något sätt koppla från högtalarutgångarna från den gamla in till den nya stereon på något vis..

Davey
2010-12-22 17:15
#17

Om den nya stereon har någon sort av input vill säga…

[kobbeuffe]
2010-12-22 22:24
#18

Det funkar bara om den gamla har low level output och det är knappast troligt. Och med sådana kopplingar hit å dit så kostar det på ljudkvaliten och du får troligtvis generatorsurr i högtalarna i stället.

Davey
2010-12-23 11:58
#19

Ok ska fundera på hur jag ska göra men tack så jätte mycket för hjälpen allihopa…

Upp till toppen
Annons: