Annons:
Etikettövriga-fordon
Läst 5216 ggr
bell
8/3/10, 11:24 AM

Hjälp, Cykelhållare till bil m extradäck bak.

Jag har en bil med extra däcket på bakluckan därför fungerar inte de vanliga cykelhållarna som man klämmer fast.  Har ni några tips på hur man ända kan frakta cykel på drag kroken?

det borde ju finnas någon dykelhållare som man kunde "mordanicera" så att den passar till bilar med extra däcket bak.

Tacksam för alla tips o uppslag om detta ämne då jag verkligen behöver lösa detta bekymmer.

Tack på förhand- Bell

Annons:
Jalking
8/3/10, 5:36 PM
#1

Va?

Förstår inte hur du menar. Har du reservhjulet monterat ovanför draget på något vis? HAr aldrig sett något sånt. Foto behövs!

Funkar inte den sorts cykelhållar som man monterar på kulan?

bell
8/4/10, 1:30 AM
#2

Glad Har ingen bild på min bil men letade lite på nätet för rätt bil typ. Felet med den vanliga cykelhållaren som jag har är att det är en sådan som "knips åt" runt draget och då hamnar i en vinkel ut från bilen som gör att cykeln inte verkar sitta säkert. 

bild på bilen utan krok.

Inte min bil men kroken sitter så på min oxå

Cykelhållare som jag inte får att sitta bra utan att opperera bort reservhjulet när den skall användas

Hoppas du förstår hur jag menar :)

Jalking
8/4/10, 4:18 AM
#3

Hm… måste bli något riktigt special. Har du tur finns något att köpta, special för just den bilden, som kanske fästs i både kulan och reservhjulet. Kolla märkeshandlaren.

Annars får du vända dig till någon svetsverkstad som kan modifiera det du har.

bell
8/6/10, 11:07 AM
#4

Har nu hittat en "spcialare" att köpa för 4 500:- Ska se om jag kan hitta någon som kan bygga en åt mig.

Tack för hjälpen Glad

Jalking
8/6/10, 11:44 AM
#5

4 500 för en cykelhållare tycker jag verkar vara rånförsök.

bell
8/6/10, 12:00 PM
#6

Ja helt klart! Jag brukar köra cykel med bilen ett par gånger per år ca 5 km. Så nej, får bli svetsen ;)

Annons:
guraknugen
8/7/10, 10:38 AM
#7

5 km? Skojar du? Mitt tips: Cykla dit (tar cirka 15 minuter), gå tillbaka (tar cirka 45 minuter) eller ta bussen om sådan finns, hämta bilen och kör tillbaka igen.

Latmask! He he he…

Tungan uteSkrattande

Motion i cirka en timme (om du inte tar bussen) samtidigt som du slipper betala för en cykelhållare.

Men vem är jag att tvinga folk att vara hälsosamma? Så jag får väl nämna då att det finns cykelhållare som man sätter på taket. Du har säkert sett bilar som har en eller flera cyklar stående upp-och-ner på taket.

Om man tar bort framhjulet (väldigt enkelt på vissa cyklar, men jag vet ju inte vad för cykel du har) så brukar man annars få plats med cykeln i bilen. Men det beror ju på vad man har i bilen i övrigt.

bell
8/8/10, 10:34 AM
#8

Hi hi Javisst är det "långt" det handlar om. Det är barnens cyklar det handlar om & min när jag ska till verkstaden med bilen. Buss finns inte så… Men nu har jag kanske hittat en cykelhållare som man trär över dragkroken så den borde gå att bygga om lite lättare än de man kniper fast.

guraknugen
8/8/10, 10:45 AM
#9

”Trär över”? Har lite svårt att förstå hur det ser ut. Har du någon länk till en bild på detta?

bell
8/9/10, 7:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Ser ut som ett U Med ett "dragkroksskydd" längst ned. Hålls fast på dragkroken med en skruv som skruvas åt under knoppen på dragkroken. Har ingen bild, inte funnit någon som säljer detta nu mera.

Mycket tjusig bild ;)

guraknugen
8/9/10, 10:22 AM
#11

Man fattar nästan i alla fall…

SkrattandeTungan ute

Upp till toppen
Annons: