Annons:
Etikettövriga-fordon
Läst 6656 ggr
Zynell
2010-07-08 15:50

Hjälp mig välja bil.

Hej alla!

Jag tänkte höra med er om ni möjligtvis kan hjälpa mig att välja en bra bil. Jag är inte alls insatt i det här med bilar och olika märken, så därför tänkte jag fråga er om tips och råd. Vilken bil bör man undvika och vilka är ok?

Jag är ute efter en småbil och har kollat på allt från suzuki, skoda, renault, vw, kia osv. Min mamma säger att jag borde gå efter en suzuki, men jag tycker att en skoda fabia är så mycket snyggare om man går bara efter utseendet. Jag är ute efter att köpa en begagnad bil.

Kan ni hjälpa mig? Skrattande

Annons:
Pretorian
2010-07-17 07:39
#1

Skoda är i grund och botten en bantad VW.

Håller jämn nivå på sina bilar och är sällan lika slutkörda som många Suzuki som det har körts fjortisrally med, enligt min erfarenhet iaf.

Mona22
2010-07-17 12:51
#2

En volvo eller saab. Billiga reservdelar som finns överallt. Glad

guraknugen
2010-07-17 21:48
#3

#2: Exempelvis utspridda på motorvägen…

Nej, skojar bara.

Skrattande

Zynell
2010-07-17 21:51
#4

#2 Nja, det är dyra bilar vad jag vet. Finns det några småbilar från saab och volvo? Hade en saab en gång, men den var på tok för dyr för mig. Nu vill jag bara ha en liten bil. Typ suzuki alto eller skoda fabia eller liknande. Behöver inte en större. Skrattande

guraknugen
2010-07-17 22:18
#5

Volvo C30 är ju ganska liten. SAAB har väl bara 9-3 och 9-5 och jag ser ärligt talat ingen större skillnad på dem utifrån.

Mona22
2010-07-17 22:32
#6

Ska du ha en ny saab så är de dyra men en beggad som har några år kostar inte många kronor.

Annons:
guraknugen
2010-07-17 23:43
#7

Precis, en 96:a från 1970-talet kan du nog få i det närmaste gratis…

Zynell
2010-07-18 01:13
#8

Vill varken ha saab eller volvo så kom gärna med förslag på andra småbilar. Gärna också lite för och nackdelar om de bilar ni nämner. Skrattande

Bilen ska inte heller vara äldra än från år 2000.

Pretorian
2010-07-18 10:02
#9

Ja står du mellan en Alto eller en Fabia anser jag valet självklart en Fabia.

Högre komfort, oftast vettigare servicebok, nästan ALLA, VAG delar passar, dvs en hög med delar från VW, Audi, MB och även andra, Tex Mitsubishi.

En Fabia är som en VW Polo/Golf men mindre motor och bra mindre pris.

guraknugen
2010-07-18 11:50
#10

#9: VW Polo/Golf? Ett mellanting menar du? För visst är det en sju-helsikes skillnad på en Polo och en Golf, säger jag som haft en Polo och har en bror som haft en Golf…

#8: Innan jag köpte bil har så hyrde jag bil i några år (de gånger jag verkligen var tvungen att ha en bil, kanske 10-20 gånger per år eller så) och då hyrde jag ganska ofta en Toyota Yaris. Ganska trevlig liten bil tycker jag. Hyrde också den mindre Toyota Aygo men den uppfattade jag mer som en pajas-bil. Inget vidare och trist på alla sätt.

Däremot gillade jag Toyota IQ. Den gjorde mig glad, i alla fall i början innan jag vant mig vid att dörrens handtag sitter så långt bak (stor dörr på liten bil…) att jag nästan alltid sprang förbi det när jag kom där runt hörnet för att kliva in i bilen… Skrattade högt för mig själv varje gång där i början.

En småbil jag definitivt aldrig skulle köpa är Ford KA. Vet inte hur den senaste årsmodellen är nu, förhoppningsvis bättre, men den gamla var en plåga. Dessutom är det den fulaste bil, i alla fall bakifrån, som jag någonsin sett. Fast Toyota Corolla, kring 1999 eller så, var också grymt fula, särskilt framifrån…

En bil som jag tycker är grymt snygg framifrån är Mitsubishi Galant kring 1998 eller så. Fast det är ju ingen småbil… men jag hade en Mitubishi Colt en gång i tiden som tyvärr rostade sönder, men det var en trevlig bil i övrigt, och jag tror inte dagens Colt rostar lika ohämmat. Fast den har i och för sig inget annat heller gemensamt med den jag hade… Colt brukar klara sig rätt bra på besiktningen också, liksom de flesta Toyotamodellerna.

Sedan undrar jag varför folk har så förbannat svårt att uttala Mitsubishi. Man hör alla möjliga konstiga uttal: Michibichi och allt vad folk får för sig. Hur svårt kan det vara? MI  - TSU - BI - SHI. Möjligen skulle vi svenskar stava TSU som TSO, i och för sig, då vi i Skandinavien är ganska ensamma i världen om vårt uttal av bokstaven u. Namnet betyder förresten ”Tre diamanter” och det är ju precis vad deras logga föreställer också.

Åter till ämnet… fast jag hade nog redan skrivit det mesta av vad jag hade tänkt. Jag hade tagit mig en titt på några Yaris i alla fall. Modellen kom 1999, i alla fall till Sverige, så äldre än så hittar du inte. Vill du ha mer utrymme finns en som heter Yaris Verso som är lite högre och kantigare. Har aldrig provkört en Verso, men den vanliga Yarisen drar kring 5 liter/100 km, vilket ju kan vara trevligt för plånboken. Tyvärr verkar det inte finnas någon dieselversion, vilket jag tycker hade varit intressant annars.

En del kanske inte gillar att hastighetsmätaren på Yaris är digital (utom möjligen på de senaste årsmodellerna), men själv är jag van vid cykeldatorer och jag föredrar digital visning, men det är ju en smaksak som sagt. Kör själv med visarinstrument för närvarande då jag anser att det finns viktigare saker än det att ta hänsyn till när man köper bil.

Zynell
2010-07-18 12:37
#11

#9 & 10. tack! Det var väldigt givande svar. Skrattande Jag tror också att det lär bli en skoda fabia om jag ska välja mellan suzuki och skoda, men jag ska ta mig en titt på yaris också som Gura föreslog. Det är en bil jag inte haft i tankarna alls, så tack! Glad

Pretorian
2010-07-18 18:28
#12

#10

Ja det är vad jag menar.

Du har en Polo motor i ett finare skal och lite mer spännande elektronik.

Vad du även bör kontrollera är att det är en Skoda med en riktig VW motor och inte den andra skitmotorn som fanns innan som drabbade sina ägare med flertal fel från fel på egr ventil, till ventilknack.

guraknugen
2010-07-18 18:42
#13

#12: Vad var det för en motor de hade då?

Annons:
Pretorian
2010-07-19 00:56
#14

Nåt tjeckiskt skit som var ett hopkok på Polons motor och delar som ramlat ner i måndags-ex lådan.

Men jag har FÖR mig inte helt 100 att dom slutade använda den motorn och skrev kontrakt med VW, 2000.

NaimaG
2010-07-19 04:27
#15

Valet beror mycket på vad du är ute efter. Vill du ha en bensinsnål bil? Hur ser du på rost hos bilar (alla bilar rostar men de finns de som rostar något fruktansvärt)? Vilken årsmodel är du ute efter? Ska du ha diesel eller bensinare? Hur enkelt vill du få tag på reservdelar från exempelvis skroten? osv

Pretorian
2010-07-19 09:03
#16

#15.

Du får gärna läsa igenom tråden en gång så slipper skaparen besvara samma saker fler ggrFlört

#8Bild på Nellieclind

Nellieclind

10-07-17
23:13

Hantera inlägg

Vill varken ha saab eller volvo så kom gärna med förslag på andra småbilar. Gärna också lite för och nackdelar om de bilar ni nämner. Skrattande

Bilen ska inte heller vara äldra än från år 2000

Samt att eftersom Användaren söker en "småbil" så är det nog bensinsnålt som gäller. Ja om det inte är tex en Fiesta ST 150 eller liknande hon letar efter, men då glider vi bort från samarbetet mellan bensinsnål och småbil.

Och eftersom det sökes en bil som inte bör vara äldre än 2000 så vill nog inte personen heller behöva gå på skrot-raid en gång i månaden på delar.

Rost anser jag vara lika självklart som att behöva tanka, på en bil i sina 10 år, sedan som du säger finns det exemplar med mer rost och andra med mindre rost.

Detta är även något som går att återspegla på tidigare ägares handhavande, har dom tagit hand om bilen eller har den fått stå på en äng och rosta de senaste åren.

Zynell
2010-07-19 13:49
#17

#15 Bilar är absolut INTE min grej. Är inte intresserad mer av dem än att kunna köra dem. Tungan ute Sådant som årsmodell samt om det är diesel/bensin bekommer mig inte. Vill bara ha en småbil som ser bra ut (gärna metallic) och som fungerar utan problem. Samt att det finns en verkstad i närheten som har hand om den bil jag väljer.

#16 Det är lugnt.  Skrattande

NaimaG
2010-07-19 13:59
#18

#17 Volkswagen golf är ju en smidig och bra bil.

Zynell
2010-07-19 14:28
#19

#17. Ska ta mig en titt på den. Skrattande

Pretorian
2010-07-19 19:08
#20

Golfen är trevlig ja, kostar dock mer..

Skiljer i genomsnitt ca 20.000 kr mellan en Fabia och en Golf.

Och ska man bara ha en A-B bil skulle jag rekommendera Fabian.

Ta tex en Fabia 03 för 30.000

Sedan en Golf 01 för ca 60.000

Golfen har sedan större motor då Fabian har en 1.4L jämfört med Golfens 1.6L.

Vad gäller lacken så det en smaksak och Metallic lack finns till mer eller mindre alla bilar.. Ja kanske inte en Fiat 126Flört

Fabian är helt klart värd sina pengar, då den som sagt är i grund och botten byggd på VW delar.

De få verkstäder som inte skulle kunna fa tag i eller reparera (Vid behov) en Skoda Fabia kan lika gärna stänga för gott, det är som att säga att dom inte heller kan meka med VW, Audi eller MB.

Annons:
guraknugen
2010-07-19 19:17
#21

#20, OT: Fiat 126? Nu blev jag nostalgisk…! Har i och för sig aldrig haft en, men jag var lite av en Fiat-fantast en gång i tiden, särskilt när 131:an kom till Sverige som 1975 års modell. Hade själv en 131S kombi från 1976 långt senare, men 126:an var ju helt annorlunda givetvis. Extremt liten, motorn bak och jag tror det var bakhjulsdrift på den (det var det i och för sig på 131:an också, i motsats till Fiat 127 och 128). Motorn bak och framhjulsdrift har jag nog aldrig sett någon bil ha, så det kan jag inte tänka mig att den hade.

Pretorian
2010-07-19 19:22
#22

OT

Yes, 126an är en rolig liten bil (Efter mod)

Fiat 126 har sin grund i Polen där fabriken fanns och till viss del fortfarande finns och var mer eller mindre det minsta och billigaste som fanns att få tag i, kallades även för Maluch. som betyder "Lillen".

Zynell
2010-07-19 20:04
#23

#22 OT

Jag kommer från Polen och min morfar hade en fiat i säkert 20 år. Det fanns inte ens bälten där bak på den.

Och min farfar köpte alltid en maluch. Hemska bilar, man fick knappt plats i dem. Att göra en längre resa i dem kunde vara en mardröm för att man knappt fick plats i dem.  Vad jag vet tillverkas de inte längre.

guraknugen
2010-07-19 21:37
#24

#23 OT: Det var inte ens lag på bälte bak i Sverige på den tiden, det kanske var därför… förutom att baksätet var väldigt litet. Bälteslagen kom i mitten av 1970-talet om jag inte minns fel, men den gällde bara fram. Kommer inte ihåg när bälteslagen började gälla även bak, men det är nog inte så svårt att ta reda på.

Zynell
2010-07-19 21:55
#25

#24 Jag är född 1980 och i Polen kom nog inte den lagen förrän långt senare.

guraknugen
2010-07-20 00:19
#26

Kommer ihåg att min mormors man (min riktiga morfar dog tre år innan jag föddes) förfärade sig över den nya bälteslagen. Han hade alla möjliga och omöjliga argument mot den. Ett av de mer patetiska var väl att det blir så svettigt när man har bälte på sig… Han brukade till och med spänna fast bältet bakom sig för att slippa bältesvarnaren (han hade en SAAB och på den tiden var Volvo och SAAB ganska ensamma om bältesvarnare – Volvos blinkade och lät, SAABS lyste bara).

Själv skulle jag känna mig naken om jag kör iväg utan bälte några meter för en gångs skull, så bältet brukar åka på utan att jag tänker på det.

Jalking
2010-07-27 20:18
#27

Föreslår Honda Civic. Liten, trevlig att köra, bra kvalitet, ganska bra komfort (för att vara småbil), måttligt dyra delar.

Unvik SAAB. Urusel kvalitet. Mina föräldrars 9-3 hade kostat lika mycket i reparationer som i inköp efter 15 000 mil!

Annons:
Zynell
2010-07-27 20:24
#28

#27 Har haft en saab 9000. Den var väldigt dyr att äga.

guraknugen
2010-07-28 00:11
#29

#27: Själv väljer jag inte bil efter att enstaka personer haft eller inte haft problem med dem. Att en person haft problem kan betyda otur med att just det exemplaret var dåligt och det är ju fullt möjligt att alla andra exemplar var bra, eller i alla fall bättre. Alla tillverkare gör ”måndagsexemplar”, det kan nog ingen förneka.

Jag litar mer på lite större undersökningar, där tusentals bilägare per märke är inblandade. Det säger lite mer… Skulle aldrig välja bort en bilmodell med argument som att ”Jöns Hanssons farmor hade problem med sin” som enda argument.

Tangotime
2010-08-01 18:08
#30

Jag vill slå ett slag för Opel Corsa och Renult Clio! Jag har haft en Corsa i 7år av årsmodell -94. Den gick som en klocka oavsett väder eller temperatur. Billigare bil är svår att hitta. Lite rost får man räkna med. Men om något går sönder kostar det inte många kronor att byta. Och det är enkelt att byta nästan allt så det kostar inte heller en massa om man inte kan göra det själv.

Clion har jag en kompis som äger och han har aldrig skruvat med bilar så lite som han gör nu. Den håller år efter år utan problem. En liten billig bil som är från mitten av 90 talet.

guraknugen
2010-08-01 19:19
#31

Jag har nog aldrig haft en bil som inte ”går som en klocka”. Gör inte alla bilar det?

Tangotime
2010-08-01 19:36
#32

#31 Nej, verkligen inte. Vad jag menar är att Corsan startade i alla väder. När grannarna letade efter startkablar i -25 hoppade corsan igång direkt! Vår "nya" V70 startar inte alltid.

Och den tog sig fram över allt! Helt otrolig på att ta sig fram i snö ex!

guraknugen
2010-08-02 07:51
#33

Hm… nu är det ju inte -25 ? så ofta, men de få gånger det är det har då mina bilar hoppat igång utan att knysta i alla fall. Fast jag har ju inte haft så många bilar, i och för sig.

Tangotime
2010-08-02 10:39
#34

Häng inte upp dig på just det. Att en bil går som en klocka. Då menar jag även: går sällan sönder, krånglar sällan i allmänhet osv.

Annons:
aksaz
2010-08-13 21:20
#35

en citroen

guraknugen
2010-08-14 00:23
#36

#35: Jo, Citroën gör ju sköna bilar blandat med en del riktiga bottennapp. Hade en BX19 GTI för några år sedan. Otroligt skön bil, men det blev lite för mycket som behövde fixas på den så att det var billigare att hitta en likadan bil istället, så jag skrotade den…

Hyrde en väldigt begagnad Xantia (ej Activa), tror det var en 1997:a och körde med på Gotland för några år sedan. Hade väl också sina ålderskrämpor, men otroligt skön bil.

Deras gashydrauliska fjädring, som de faktiskt hade på en bil redan ett år innan ”Paddan” lanserades, alltså 1954, men bara på bakhjulen tror jag, har konkurrenterna än idag inte kommit i närheten av, i alla fall inte vad jag sett och känt när jag varit ute och provkört bilar eller ibland hyrt (brukar ha egen bil i perioder och hyra bil när jag inte har, men just nu har jag bil så det var ett tag sedan jag hyrde nu).

aksaz
2010-08-15 18:50
#37

ja otrolig komfort ingen o felbar bil men efter att haft olika märken så är det ett märke som är speciellt ,nåra modeller var väl lite mer fel eller brister på ,ja prova en ,hej

Upp till toppen
Annons: