Annons:
Etikettövriga-fordon
Läst 5376 ggr
Zynell
7/8/10, 4:22 PM

Köpa bil från privatperson.

Jag har aldrig köpt en bil tidigare från en privatperson och undrar hur ett sådant köp går till. Kan någon berätt för mig? Hur vet man om man blir lurad och hur vet man att man väljer en bra bil?

Annons:
Davey
7/9/10, 12:36 PM
#1

Jag vet inte något bra tips mer än att vara uppmärksam och kolla om säljaren är den riktiga ägaren.. Om man skriver ett sms med regnumret till 72503 så får du informationen om vem som står skriven på bilen. När man skriver till 72503 så ska man skriva regnumret med stora bokstäver och så ska man inte använda mellanrum mellan bokstäverna och siffrorna…

Angående att bli lurad så var försiktig och kolla så att bilen ser ok ut, öppna motorhuven och kolla bagaget, kryp gärna ned på marken och kolla under bilen. Titta om det finns mkt rost, fråga om servicehäfte och manual finns med i bilköpet. Kolla mätarställning, hur långt har bilen gått? Testkör bilen, lyssna och känn hur den är att köra, är fjädringen ok? Fråga vad dom har sagt om bilen på besiktningen, har den gått igenom besiktningen?

Jag tycker det viktigaste är att om man är osäker så VÄNTA. Du kanske inser att bilen är bra för dig och då köper man den men det kan också vara tvärtom så om man är osäker så vänta. Det kommer fler chanser att köpa en annan bil.

Lycka till med bilköpet!

guraknugen
7/17/10, 10:21 PM
#2

Glöm inte att skriva ett kontrakt också. Du kan ladda ner ett i PDF-formatkonsumentverkets hemsida. Du kan skriva i alla uppgifterna i din eller säljarens PDF-läsare och sedan skriva ut det i två exemplar så att ni båda kan skriva under för hand.

Davey
7/18/10, 10:28 PM
#3

Tror du att man kan skriva ut kontraktet och sedan bara skriva under med en bläckpenna? skulle vara bra att veta till framtida bilköp/säljning =)

guraknugen
7/18/10, 11:26 PM
#4

Jo, det är ju så det är tänkt. Fyll i alla uppgifterna innan du skriver ut. Skriv sedan ut i två exemplar och skriv sedan under med penna på båda exemplaren samt behåll ett exemplar var.

Annars kan man ju skriva ut ett antal exemplar och fylla i alltihop med penna.

Du kan ju också fylla i allting som alltid är samma, exempelvis dina personuppgifter och sedan skriva ut ett antal exemplar. Då har du ju lite mindre att fylla i med penna varje gång du köper en bil. Vet inte hur ofta du köper bil, men ändå…

NaimaG
7/19/10, 4:20 AM
#5

Och framförallt beroende på vilken model och hur mycket bilen har gått, fråga om kamrämmen är bytt. Volvon tex brukar ligga på 14-16 000 mil på kamrämmarna efter det skall dem bytas.

Kolla upp så ingen skatteskuld finns på bilen. Kolla besiktningspapprena. Be om att få se eventualla kvitton på eventuella verkstadsfix, finns inte sådana så har den antingen fixat det själv eller så är det svart jobb var mycket noggrann då och kolla själv så det är bytt. Kolla oljan på bilen. När du testkör kolla så alla bromsar fungerar, lyssna på motorljudet, kolla så alla växlar fungerar och så lådan inte låter, lyssna på kartanen så den inte är sönderkörd. Kolla karossen både utvändigt och innuti dörrarna runtom. Kolla avgassystemet, om du har möjlighet att se när du är under var uppmärksam på grenrören.

Och att tillägga, håll dig borta från sänkta bilar.

Finns mycket att kolla på bilar.

guraknugen
7/19/10, 7:08 PM
#6

14 000 mil tycker jag låter som väldigt långt innan byte av kamrem (japp, det stavas med e, precis som alla andra remmar). Många bilar måste man byta på redan vid 8 000 och ibland ännu oftare. Dessutom spelar tiden roll.

Kamremmen innehåller ju en del gummi (och kanske plast?) och det åldras ju med tiden, så har bilen stått några år bör man byta kamrem även om bilen inte gått alls under den tiden. När gummi och plast åldras spricker det och remmen blir då inte att lita på.

I och för sig gör det inte så mycket när det gäller vissa bilar, om remmen går av medan det kan vara katastrof med andra bilar. Vet man inte hur det är med den egna bilen är det nog bäst att byta i tid i alla fall.

Annons:
NaimaG
7/19/10, 7:57 PM
#7

#6 Huruvida det är 14 eller 16.000 mil på kamrämmen minns jag inte. Personligen föredrar jag kammkedja men det är ju långt ifrån alla bilar som har.

guraknugen
7/19/10, 9:35 PM
#8

Tja… om jag tycker 14 000 mil låter som i längsta laget som intervall för kamremsbyte, kan man nog gissa att jag tycker att 16 000 mil låter ännu längre, om inte annat för att det är längre… Hälften låter mer normalt i mina öron. Vet att intervallet för någon bil en gång i tiden var 12 000 mil, men eftersom det hände då och då att Kamremmen gick av ändå så sänkte man till 8 000 mil, men det visade sig inte heller räcka så man sänkte ytterligare en gång till 6 000 mil… Tror det var någon Opel, men kan inte svära på det…

NaimaG
7/19/10, 9:39 PM
#9

#8 Kan mycket väl vara så som du säger. Finns ju mycket som ändras genom åren. Kamrämmsbyte vid 6000 mil låter åtminstonde mer bekvämare men alla bilar har ju olika intervaller på sådant byte.

guraknugen
7/20/10, 12:22 AM
#10

OT: Varför envisas du med att skriva ”kamremsbyte” med ”ä” och ett extra ”m”?

NaimaG
7/20/10, 12:26 AM
#11

#10 Tänker inte på hur jag stavar, jag skriver bara. Jag är inte världsbäst på att stava, för många språk och funktionshinder som krokar och ställer till det så poängtera inte min stavning genom att vara stavningspolis huvudsaken är att det går att läsa.

guraknugen
7/20/10, 12:37 AM
#12

#11: Taggarna utåt direkt, märker jag. Jag poängterade inget, jag ställde bara en fråga. Tack för svaret i alla fall.

Tänkte bara att eftersom du stavade ordet likadant hela tiden kanske du trodde att det skulle stavas så och eftersom ingen annan vågar tänkte jag att jag kanske får offra mig då och tala om hur det ligger till, i rent upplysningssyfte. Så skjut på mig allihopa nu, så att alla andra skonas. Jag verkar vara den ende som tål det…

Jag är inte heller världsbäst på någonting – inte ens på det jag gör bäst, tror jag, men jag har i alla fall stavningskontrollen på när jag skriver inlägg, så det får bli mitt sista tips, som var och en får göra vad som helst med, alltifrån skita i det till att ta till sig det eller kanske rent av argumentera emot det.

NaimaG
7/20/10, 12:40 AM
#13

#12 Fattade noll av vad du just skrev men jag kan säga att jag inte har taggarna utåt. Det är alltid lätt att misstolka i skrift.

Annons:
Upp till toppen
Annons: