Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 3907 ggr
aksaz
3/29/10, 9:37 PM

blocket

bilar på blocket har jag sett varit lika dyra om inte dyrare än bilhandlares o då utan garanti….!!!!!

Annons:
Rockabillyforever
3/29/10, 10:47 PM
#1

Men. Det är väl bara o försöka pruta så mycket som går, och är bilen fin så är den väl värd det priset o då köper man den.. Om inte annat så kan du ju åka till bilhandlaren och få din garanti om det nu är billigare där.. Förstår inte problemet riktigt hehe.. Man ska väl inte köpa en bil överhuvudtaget om man ska ha garanti på skiten..  För då lär du ju få lämna tillbaka bilen med jämna mellanrum på grund av en massa fel… Eftersom alla bilar krånglar!

aksaz
3/30/10, 8:16 PM
#2

köpa privat eller köpa hos bilhandlare ,är ju en viss skillnad du kan inte komma med konsument köplagen om du köpt privat ,ett exempel så priset borde vara lägre privat i stället hålls det upp ,och en seriös säljare privat eller handlare sätter ett mer rätt pris från början ,jag menar att det är ett huggar till försök ofta på blocket ,ville bara göra folk uppmärksamma på det .tack för ordet

guraknugen
4/5/10, 1:45 PM
#3

#0: Ursäkta mig lite nu, men jag förstår inte riktigt vad du menar. Själv köpte jag min bil i höstas, en begagnad sak från 2001 som jag hittade på blocket. Annonsen var utlagd av en bilhandlare så jag åkte dit och köpte bilen (efter att ha tittat på andra alternativ också, givetvis). Så jag förstår inte riktigt motsatsförhållandet här. Jag tror rent av att de flesta bilhandlare lägger ut annonser på blocket.

Sedan är det ju också så, att det är marknaden som styr, vare sig vi gillar det eller ej. Om en bil är för dyr så är det ingen som köper den och säljaren tvingas då att sänka priset eller behålla (eller skrota…) bilen. Så det är upp till oss, egentligen. Säg till säljaren att det är för dyrt och gå vidare till nästa, helt enkelt. Eller bara gå därifrån. Jag tror säljaren fattar vinken…

Mycket riktigt ser man också ofta att priset i en annons på blocket sänkts. Priserna som folk sätter ut är ju egentligen bara säljarens fromma förhoppningar som ska kompromissas med köparens lika fromma förhoppningar. Det är nog ganska sällsynt att säljaren får det pris han satt ut från början om priset är lägre hos en bilhandlare…

aksaz
4/5/10, 8:03 PM
#4

nja du har det nog lite bakom foten skulle jag tro ,en seriös säljare sätter ett riktigt pris med en gång ,kan möjligt vis gå ned nån lapp men inte att det är en prutmån på halva bilen ,detta är en väldig gammal regel ,vi kan börja där så du håller i sär begreppen .

guraknugen
4/5/10, 11:20 PM
#5

Exakt vilka begrepp är det du vill hålla isär? Jag tror inte jag ens nämnde några begrepp i mitt inlägg.

I alla fall, seriös säljare eller inte, om ingen köper bilen är han ju tvungen att sänka priset. Om han vill ha den såld alltså. Det kanske han inte alls är intresserad av dock, men det vet väl bara han.

Har själv varit inne och kikat lite på blocket idag och har hittat flera bilar som motsvarar den jag köpte när det gäller modell, utrustning, ålder och körd sträcka. Jag köpte som sagt min av en bilfirma som annonserat ut den på just blocket. Jag prutade inget men fick bland annat ett nytt dimljus eftersom glaset hade spruckit på det gamla, samt att jag fick radion fixad – ingen mottagning. Såg även att de vinterdäck de tänkte skicka med var slitna så jag bad dem skicka med fräschare däck, vilket de gjorde utan att knysta. Antar att jag dessutom kanske hade kunnat pruta lite om jag velat och om jag varit bra på det…

De bilar jag hittade idag på blocket hade en varierande prisbild, alltifrån några tusenlappar lägre än den jag köpte till betydligt dyrare än min. Eftersom det är väldigt enkelt att söka och sortera bilarna i prisordning så lär det bli svårt att sälja en bil om det räcker med att lyfta blicken 10 cm högre upp på skärmen för att hitta en likadan för 10 000 kr mindre.

Så oavsett om säljaren är seriös eller inte får han inte sin bil såld om han sätter ett för högt pris, så enkelt är det. Visst kan han ha tur och hitta en köpare som inte bryr sig om priset och köper den för att han inte orkar leta efter något annat, men det är nog inget man ska räkna med som säljare…

guraknugen
4/5/10, 11:24 PM
#6

#2, ”jag menar att det är ett huggar till försök ofta på blocket”: Antar att du halkade på tangenterna där på något sätt, men jag kan tyvärr inte komma på vad du egentligen tänkte skriva. Kan du förklara vad du menar?

Tack.

Annons:
aksaz
4/6/10, 8:30 PM
#7

ja det är väl inget som har gjorts på denna jord som det har blivit så mycket reklamationer anmälningar bråk o  tvister med som just bil köp ,jag tyckte du gjorde rätt som köpte bilen på firman därmed inte sagt att alla privata säljare utan det går att köpa även av dem ,garanti o åter köp mm blir svårare att häva , tanken med tråden var att i en del fall får se upp så man inte blir lurad ,det är lätt gjort alltid är det nåt så att säga men har kollat priser mil o skick köpehandlingar så kan man inte mycket mera göra ,och att blockets privat sälj priser är nog firmornas förtjänst en del ,där menar jag att de bör ligga lägre på grund av att det inte är garanti konsument köplag mm ,det var allt

guraknugen
4/6/10, 10:45 PM
#8

#7: Jo, visst bör de ligga lägre, men det är ju upp till säljaren. Klart han vill ha så mycket pengar som möjligt så de flesta försöker väl få ut så mycket som det går med alla medel som står till buds, så att säga.

På blocket är det ju lyckligtvis enkelt att jämföra priser också i och med att man så enkelt kan söka på bilmodell, årsmodell, biltyp och så vidare och sedan se allihop samtidigt i prisordning. Man kan ju också se firmor separat och privata annonsörer separat, men även alla samtidigt, så köparen har ju alla möjligheter att se vilka priser som är överpriser.

Så visst håller jag med dig i det du skriver. Frågan är bara om det är ett problem, men det skadar ju inte heller att upplysa folk om att det är bra att vara på sin vakt; det är det ju alltid.

Min poäng i mitt första inlägg var egentligen bara även många bilhandlare lägger ut sina annonser på blocket, så jag tyckte det var lite konstigt att jämföra priserna på blocket med priserna hos bilhandlare. I vissa fall är ju det samma sak…

Upp till toppen
Annons: