Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 4152 ggr
[kobbeuffe]
12/18/09, 9:44 PM

Slutet för Saab

Då var det alltså klart. Saab avveckas i sin helhet av ägaren General Motors. 8000 jobb stryker med i samma slag. En tung dag för motor sverige kan jag påstå.

Texter från div. media.

General Motors påbörjar nedläggningen av Saab Automobile.

Försäljningen till Spyker har misslyckats.

- Nu måste vi gå vidare, säger John Smith, vice vd för General Motors, vid en presskonferens i Detroit.

GM inleder en ordnad nedläggning av Saabs verksamheter. Försäljningen till Spyker kommer inte att avslutas.

I diskussioner med Spyker om det planerade köpet har flera punkter kommit upp som ingen av partnerna tror sig kunna lösas. Som ett resultat av det påbörjar GM nedläggningen av Saab.

- Flera frågor uppstod från både vår sida och från Spyker. Alla har arbetat hårt under kort tid, säger John Smith, vice vd för General Motors, vid en presskonferens i Detroit.

GM har tidigare lovat att inte fatta beslut förrän vid årsskiftet. Men beslutet kom alltså redan i dag.

- Vi upptäckte att det fanns frågor som vi inte skulle kunna klara av att lösa, säger John Smith enligt TT.

"Ansvarsfull avveckling"

GM räknar med att Saab kommer att betala sina skulder till långivarna.

"Vi kommer att i nära samarbete med Saab avveckla verksamheten på ett ordnat och ansvarsfullt sätt. Detta är inte någon konkurs", säger ordföranden för GM Europa, Nick Reilly, i ett pressmeddelande från General Motors.

John Smith beskriver avvecklingen ytterligare under presskonferensen i Detroit.

- Vi kommer att arbeta med de anställda, och med den svenska regeringen och vi ska vara så ansvarsfulla som vi kan vara. Det kommer att tillkomma fler detaljer senare, säger han.

"Så fort som möjligt"

GM:s mål är att lägga ned verksamheten så fort som möjligt, enligt John Smith letar man inte längre efter några nya fiansiärer.

- Vi har undersökt alla möjligheter, säger han.

TT: Hur mycket kommer det att kosta att lägga ned Saab?

- Vi har en idé, men det är ingen siffra som jag kommer att berätta i dag, säger Smith.

Han skyllde på bilindustrin som helhet i misslyckandet med Saab - och undvek att svara på frågan om GM:s ansvar som ägare.

- Vi har försökt integrera Saab i GM för att få fram bra produkter. Men av olika anledningar har vi inte lyckats. Vi har försökt, sade Smith.

- Nu måste vi gå vidare, konstaterade han.

8000 drabbas

Enligt TT påverkar nedläggningen så många som 8 000 jobb i Västra Götaland.

Utöver de 3 500 anställda vid Saab drabbas också flera underleverantörer.

- Jag är djupt besviken, säger Svenåke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen (FKG), till TT.

- Om GM verkligen velat sälja Saab borde man utnyttjat tiden ut och kört allt i botten. Allt tyder på att GM haft en nedläggning på agendan hela tiden, säger han.

Saab kommer även i fortsättningen att förse Saabägare runtom i världen med reservdelar.

Annons:
[kobbeuffe]
12/18/09, 9:46 PM
#1

Maud Olofsson: Detta är väldigt dystert

- Det är väldigt dystert. Ett mycket tråkigt besked för alla anställda och det kommer vid sämsta tänkbara tillfälle, säger näringsminister Maud Olofsson.

Olofsson har kallat till ett möte med berörda myndigheter och representanter för fack och företag på måndag, i Trollhättan, för att gå igenom läget. Men lika lite nu som tidigare är det aktuellt att regeringen och staten skulle gå in i Saab, enligt näringsministern.

- Vi har inte det kunnandet och inte pengarna, säger Olofsson. Jag är den förste att beklaga att GM inte ville fullfölja affären, säger hon.

Viktigast ta hand om de anställda

- Jag tror inte att GM har riktigt klart för sig hur avvecklingen ska gå till, men GM måste ta sitt ansvar, säger näringsminister Maud Olofsson.

- Det viktigaste nu är att ta hand om de anställda och framtiden, hur man ska ta tillvara kunnandet och vad vi kan bygga för nytt utav det?

Svenåke Berglie förvånad

Svenåke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen är förvånad över att GM lägger ned Saab redan nu med tanke på att företaget tidigare gett Saab en frist till nyår.

- Om GM verkligen velat sälja Saab borde man utnyttjat tiden ut och kört allt i botten. Allt tyder på att GM haft en nedläggning på agendan hela tiden, säger han.

Berglie hörde rykten om nedläggning redan i torsdags och försökte då kontakta näringsdepartementet för ett besked utan att lyckas.

"Underleverantörer förlorar miljoner"

Enligt Berglie räcker inte GM:s löfte om att företaget ska betala Saabs skulder.

- Flera leverantörer ligger ute med material och kan komma att förlora miljoner kronor, fortsätter Berglie.

Han tror inte att GM:s beslut betyder så mycket på kort sikt för Saabs underleverantörer.

- Volymerna har varit låga länge men helt säkert är att en eller annan produktionsenhet tvingas stänga. Problemet är dock vad som händer på sikt. Helt klart att det nu blir ett klart svagare kluster i Sverige med en nedbantad fordonsindustri, säger Svenåke Berglie.

NaimaG
12/25/09, 4:28 PM
#2

12 000 pers strök med i och med SAABs nerläggning men det är inte helt slut för SAAB än. Spyker motor vill köpa upp SAAB och affären med dem håller på att disskuteras fortfarande. De håller på att lägga upp nya allternativ för SAABs framtid så kanske kommer skylltarna lysa igen framöver om affären går i lås.

spyker har alltså inte lämnat SAABs framtid helt. Sen finns det också några mindre företag som är sugna på att köpa SAAB.

RockinNewport
12/28/09, 6:53 PM
#3

Synd om alla som förlorar jobben på detta och synd att ett svenskt bilmärke sen 60 år tillbaka försvinner.

Är dock ingen Saab älskare men det äre slutet på en bil era…

.... You Never Can Tell ....

[Timtso]
1/2/10, 6:34 PM
#4

yes äntligen slipper man saab

[kobbeuffe]
1/3/10, 10:14 AM
#5

#4 nja säg det till de som förlorar jobben. Saa har väl alltid stått för kvalitet och komfort skulle jag vlja påstå.

RockinNewport
1/3/10, 3:00 PM
#6

Precis, mest synd om dom som mister jobben… och vad jag hört så är Saab rätt bra bilar, skulle dock inte vilja ha en..

.... You Never Can Tell ....

Annons:
guraknugen
1/10/10, 11:44 PM
#7

Känner likadant. Har aldrig varit sugen på en Saab, vet inte riktigt varför, dock. Tråkiga bilar, helt enkelt, kanske. Men jag gillar Trollhättan och det är ju tråkigt att folk mister sina jobb där.

Ett annat märke jag aldrig heller varit sugen på är Opel, så det var ju lite komiskt, tyckte jag, då Saab blev en del av GM. Två tråkiga märken i samma hus… Plus alla amerikanska tråkmärken som kom med på ett hörn på köpet…

Upp till toppen
Annons: