Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 9261 ggr
Anders 50
2009-08-09 21:38

Bromssträcka

Kan man på ett ungefär räkna ut hur hög hastighet  en bil hade som lämnade 60 m långt bromsspår efter sig? Troligen rullade den en bit efter att bromsspåren slutade.

Bilen var en volvo 740.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
leo-
2009-08-10 00:02
#1

borde gå på ett ungefär det beror ju lite på däck och väglag mm mm

Anders 50
2009-08-10 10:46
#2

Torr asfalt och "normala" däck.

Någon som har något förslag på hastigheten?

Enligt en yrkeschaufför så skulle 100 km/timmen lämna ett 30 m långt bromsspår.

Vore intressant att veta om det stämmer också.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

hus-musen
2009-08-10 22:37
#3

Nja bromssträckan på en bil med normal förare bra bromsar torr asfalt och normala däck ligger snarare på runt 40 meter vid 100 km/h.  Inte ens som yrkeschafför kommer du ner till under 30 km i timmen utan jag har för mig att man räknar på runt 32.5 meter då.

Så här är formeln:

S=Sträckan
V=Hastigheten
f=Friktionstalet (0.8 på torr asfalt)

S = V^2/(250·f)

Ex. En bil åker i 50 km/h på en väg. Bromssträckan blir:

50^2/(250·0.8) = 2500/200 = 12,5 m

Med bromssträcka är det många faktorer som kan spela in, som tyngd, väglutning mm Men jag gissar på att personen i en 740 beroende på skick på bilen osv säkerligen höll 150 km i timmen eller nått. 740 och 240 med för den delen kan man rita långa skapliga streck med fast man inte bromsar fullt ut.

Qui dormit, non peccat

 


Anders 50
2009-08-11 00:19
#4

#3 Tack för ditt svar.  Anade också att det hade varit " pelle i botten"

I slutet på bromsspåret var en älg med båda bakbenen brutna. Hade det tagit lite längre in på älgen hade det nog gått väldigt illa.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

hus-musen
2009-08-11 21:57
#5

#4 Då hade föraren tur ändå! Lätt hänt att en älg kliver upp på vägen.

Qui dormit, non peccat

 


guraknugen
2009-11-30 19:41
#6

När duy säger bromsspår, antyder du då att inbromsning skedde med låste hjul? I så fall blir ju bromssträckan längre än om man bromsar optimalt. Optimalt är ju att hjulen nätt och jämnt inte låser sig, i motsats till exempel till vad ABS-bromsar åstadkommer.

#3: Formeln du angav, s=v²/250f, var kommer talet 250 ifrån?

Friktionstalet 0,8 kan man också fundera lite över. Gäller den för låsta hjul eller optimal inbromsning?

Om vi antar låsta hjul så är det ju bara att sätta in våra värden i formeln:

60=v²/(250·0,8) ? 60=v²/200 ? v²=60·200 ? v=109,54 km/h˜110 km/h. Alltså inga 150 km/h på långa vägar. Om f=0,8 gäller för optimal inbromsning får vi räkna med at vi måste räkna med ett lägre värde för låsta hjul. Om vi testar med 0,6 så får vi istället 94,87 km/h˜95 km/h, men nu höftar jag ju bara värden, så ta det med en nypa salt.

Annons:
Anders 50
2009-11-30 23:49
#7

#6 Eftersom det blev svarta streck hela vägen så nog stod hjulen still antar jag.

95 km/h kan du glömma, så sakta tror jag inte den bilen har kört på den vägen förutom i svängen in till huset där han bor!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

fotokrafs
2009-12-01 16:03
#8

Jag  skall börja övningsköra nu snart och har läst i min teoribok att bromssträckan = (farten/10)²×0,4

då skall det vara en bil med bra däck och bra bromsar vägen skall vara torr, plan och asfalt

Enligt den formeln får man då en bromssträcka på 60 m om man kört i 122,5 km/h.

även läst formel där man multiplicerat med 0,6 och då blir hastigheten "bara" 100 km/h.

Kollar jag NTFs formel får jag fram en hastighet på 110 km/h vid bromssträcka av 60 m.

Fast som sagt det är ju många parametrar att räkna med så det blir ju inte en lätt formel då.. plus krockar man med ett träd tex så …

Upp till toppen
Annons: