Annons:
Etikettövriga-fordon
Läst 12540 ggr
Lajja
2009-03-16 23:51

Dålig värme i Volvo 740

När det blir kallt ute, några minusgrader så tar det låång tid innan det blir värme i bilen. Det tar lång tid innan det kommer värme ur ventilationen. Någon som har något förslag på vad som kan vara galet?

Har kollat glykolen, bytt termostat till en 91 graders.

Annons:
leo-
2009-03-17 11:17
#1

Just 740 vet jag inte men på 940 styrs det hela av vaccum från motorn och i ditt fall kan det vara nåt sånt

här är en länk till ett amerikanskt forum lite svårnavigerat men kanon (det funkar till dom flesta volvomodeller )

http://www.brickboard.com/

Tittade lite snabbt där och dom skrev såhär

Känn på dom två små slangarna som går in i kupen från motorutrymmet genom torpedväggen. Är båda varma så har du flöde igenom men är den ena kall så är det stopp någonstans.

Det kan ju oxå vara luft i värmepaketet som spökar men det borde försvinna efter ett tag. eller så kan det vara så enkelt att man lossar slangarna och spolar vatten igenom paketet för att ta bort ev skit som sitter i vägen kan ju vara skitigt utan att stoppa helt

sprang på ett forum till. släng ut frågan där oxå och kolla vad du får för svar

http://www.garaget.org/

Lajja
2009-03-17 15:56
#2

ok, ska kika i dom :) men är det inte klimatanläggning i alla 940?

leo-
2009-03-17 20:42
#3

nää det har jag inte för mig det finns nog utan

Lajja
2009-03-17 23:26
#4

okok :) Ska kika på dom slangarna när jag kommer ihåg :)

ryttarn
2009-03-19 13:11
#5

Det vanligaste felet, oavsett bilmodell, är att man har en termostat som inte stänger. Detta innebär att det även tar lång tid att få upp motorn i arbetstemperatur.

Stänger inte termostaten när motorn är kall så går kylarvattnet igenom kylaren vilket gör att den kyls ner utan att det behövs. En termostat skall öppna vid ca 90 grader.

Kan vara värt att byta den efterssom den bara kostar ca 100:- på Biltema…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

leo-
2009-03-19 13:23
#6

5 det är det som är problemet termostaten var bytt skrivs det in inlägg 1

En liten fråga angående det hela som jag inte tänkt på riktigt

som jag har förstått det så blir motorn varm men värmen inne tar lång tid ???

Kom att tänka på en sak

om du tar och öppnar locket till kylarvätskan och har full värme på med bilen avstängd så prova att trycka ihop slangarna (även den grova som sitter framtill kylaren )typ pumpa och se om nivån sjunker , så kan man få bort en del av luften i systemet om man har tur

kolla även nivån med varm motor vänta lite med att öppna locket och gör det försiktigt för det är varmt

Annons:
Lajja
2009-03-19 18:04
#7

#6 du förstår rätt, motorn blir varm och det tar lång tid innan det kommer värme i bilen.

Jag ska testa och pilla lite på slangarna och klämma på dom och se om det finns luft där :)

ivanhoe81
2009-03-20 00:22
#8

kolla att du har tillräckligt med kylarvätska ett tips som jag lärde mig då morsans o farsans bil knappt blev varm inuti, det fanns knappt glyckol så det räckte till motorn och den var normalvarm

själv har jag problem med termostaten som har fastnat öppen bilen blir bara 1/4 dels varm i motorn efter 10 mils körning
just volvo 740 GL -90 (har väl inte bytt termostat sedan morsan köpte den 1993, dax att byta nu tror jag om jag får tummen ur röven för att göra det, de e roligare att skruva på en folkracebil istället för sin egna bruksbil, kan ju förklara varför den e i bättre skick än bruksbilen med)

Aviendha
2009-03-22 21:54
#9

Rent spontant så tippar killen i luren om att spola värmesystemet baklänges med vatten, kan finnas ett stopp. Värmepaketet är tydligen mindre kul att byta på 740 med ;)

Annars är ju värmen fenomenal i den bilen (utom på golvet då).

Lajja
2009-03-23 20:51
#10

jo värmepaketet är ingen höjdare att byta :/ aja nu blir det ju sommar och värme snart :) får lämna in den till någon mekkompis som har lust att titta på den Skrattande

945
2012-02-25 01:09
#11

Här kommer ett recept på hur du/ni kan få bättre värme i eran Volvo oavsett årsmodell.Volvo rekommenderarar att kyl/värmesystemet rengörs var 4000:e mil,men vem gör det.

1) Gå till färghandeln och köp in ett kilo oxalsyra,finns i enkilosburkar.

2) Blanda ett halvt kilo oxalsyra i tio liter vatten,rör om tills att allt löst sig ( använd skyddshanskar undvik stänk syran är frätande ).

3) Tappa ur all kylvätska,lossa nedre kylarslang,öppna urtappningsplugg på motorblocket,m.a.o.få ut så mycket som möjligt av den gamla kylvätskan.Ta bort termostaten,den tar skada av oxalsyran.

4) Sätt tillbaka allt igen utom termostaten,fyll på oxalsyreblandnningen,starta motorn några minuter,låt sen allt stå i minst två timmar.

5) Starta motorn håll gärna höga varv i tretti minuter,tappa ur "skiten"och spola ur kylsystemet med varmt vatten,gärna med någorlunda högt tryck.

6) Sätt tillbaka termostaten,fyll på ny glykolblandning,byt till ny igen om den blir grumlig,men gör först en ny spolning av  kylsystemet/värmepaketet.

Denna behandling har jag gjort på min Volvo 945 årsmodell 1995 med ECC. Resultatet blev så bra att man knappt kan hålla fingrarna på full defrostervärme.

LYCKA TILL.

Upp till toppen
Annons: