Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 13709 ggr
Imasy
2/28/09, 11:19 PM

Har du fått en spansk flagga?

Okej, en töntig fråga kanske, men har du gjort en dunder tabbe på bilprovningen nån gång? ;)

Jag har själv jobbat på Bilprovningen och bokat in besiktningstider, och då man såg protokoll och sådant så fick man sig ett gott skratt emellanåt, hur folk verkligen försökte "smita igenom" med idiotgrejor, ungefär som att besiktningsmannen/kvinnan inte skulle upptäcka att du hade tappat ratten eller att avgasröret var bortblåst (ungefär då, lite överdrivet kanske Flört) men ni kanske förstår vad jag menar?

Har du gjort nån dundertabbe nån gång? Flört

Annons:
Angelclaw
2/28/09, 11:35 PM
#1

Jag har aldrig lyckats få det Flört

Men ska bli spännande att höra om ngn lyckats Glad

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Imasy
2/28/09, 11:50 PM
#2

Ännu mer spännande tycker jag vore, om någon lyckats pilla bort flaggan på egen hand ? OskyldigFlört

Angelclaw
2/28/09, 11:55 PM
#3

#2 Haha ja DET är en bra fråga Flört

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

AndreasS
3/1/09, 1:00 AM
#4

Jag fick det på min Volvo 245:a som jag hade. Detta pga att jag hade fel däck när jag besiktigade bilen. Hade slängt på ett par lånade 14" 165/70 vintersulor på den då minimum var/är 14" 175/70. Dagen efter sålde jag bilen.

Lappen går att ta bort med rakblad och kemiskt ren bensin.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Angelclaw
3/1/09, 1:23 AM
#5

#4 Okej, fick du för det? Vilka petiga besiktningsgubbar!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Imasy
3/1/09, 1:30 AM
#6

#4

Oj, som jag förstog det som så är de fastklistrade med ett medel som ska vara "omöjligt" att få bort på egen hand ;)

Vilken petig gubbe du mötte. Att du hade fel däck på innebar väl inte en allmän fara för dig själv och andra?

Annons:
Tatsja
3/1/09, 8:06 AM
#7

Det ska ju inte bli nedslag för däck? Men är de petiga så är de. Sonen besiktade sin bil för 3:dje gången i fredags. Äntligen fick han godkänt. Då hade de inte gjort något åt handbromsen. Men det var en annan besiktningsman denna gång. Tur det. Min bil står. Väntar på att kompisen ska laga mina 2:or. Suck.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Gasoline
3/1/09, 12:56 PM
#8

Lappen mamma fick va inte svår att sätta ta bort, eller så kanske besiktningmannen aldrig satte dit den?! Minns inte riktigt. Iaf, vi fick spansk flagga pga knäckt axel eller något, det va alltså en levande trafikfara som vi åkt runt i. Men mamma vägrade ta bussen hem som jag förslog, så hon åkte 4 mil hem i bilen.

AndreasS
3/1/09, 1:02 PM
#9

#5 & #6 Står det i bilens papper att däcken ska ha ett visst mått så är det de dom går efter.

Med kemisk ren bensin får man bort det mesta t.o.m. asfalts fläckar på bilen.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

AndreasS
3/1/09, 1:04 PM
#10

Besiktnings tid ska man se till att få på fredagar då gubbarna längtar till att få ta helg. Måndagar är värst.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Ronnie
3/1/09, 1:55 PM
#11

#10 Om det är så att du har fått körförbud för enbart däcken så beror det inte på storleken. Det måste ha varit fler eller andra punkter som har orsakat din 3a.

Jag har än så länge inte satt på flaggan för någon.

Angående hur lätt det är att ta bort den så är det ett vanligt klistermärke, men man FÅR inte ta bort den själv.

Imasy
3/1/09, 2:19 PM
#12

#10

Ett annat tips om att boka tid, är att göra det i tid, inte som majoriteten som ringer dagen innan det blir körförbud och blir rasande över att det var visst fullbokat. Newsflash? Tungan ute

#11

men vad händer om man tar bort den själv endå? Får man böter eller något?

AndreasS
3/1/09, 2:24 PM
#13

#11 Det enda som jag hade mer var ett av baklyserna där ena glaset var spräkt, sen var resterande blankt. Och för glaset fick jag en 2:a eftersom det sken vitt ljus genom sprickan i det röda.

Kan vara så att jag fick körförbud pga att gubben var tjurig och hade en dålig dag samt att det var en måndag.

Vet fler som har haft samma otur med samma gubbe. Turligt nog så är han pensionerad numera.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Annons:
Ronnie
3/1/09, 6:58 PM
#14

#13 Ja, nog måste han ha varit tjurig eftersom det är direkt fel att sätta körförbud för dessa punkter.

#12 Ja det kan bli böter.

AndreasS
3/1/09, 7:01 PM
#15

#14 Det måste vart nått sånt. Och man kan ju direkt inte överklaga ett beslut heller vad jag vet. Men men bara och bita i det sura äpplet.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Imasy
3/1/09, 8:14 PM
#16

#15

Jodå, man kan visst överklaga ;) Tror det är VV man ska ta kontakt med?

[kobbeuffe]
3/1/09, 8:29 PM
#17

Första gången jag besiktade en bil alls var när jag var 19 och besiktade min fina Corolla KE25 1977:a hade då en trimmad 1,8l mot orginal 1.3 batteriet satt löst och korden var framme på 3 av 4 däck och avgassystemet ska vi inte ens prata om. Prickfritt så när som en anteckning om att ett däck var slitet. Han sa att jag byter nog alla ändå inom kortCool motorn kollade han inte och inte batteriet heller.

Finns inte en suck i skogen att en sådan bil skulle få köras ut ur hallen ens idag. Men så är ju KE25:an rätt ovanlig så han kanske vart lite förtjust i den…

Och iofs på Åland är nog det mesta möjligt…

Angelclaw
3/1/09, 10:57 PM
#18

Givetvis ska man inte ta bort märket om man råkat på en spansk flagga, man ska inte köra runt i underkända bilar. Reglerna finns ju där för allas säkerhet :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

hockne
4/20/09, 10:14 PM
#19

Jag körde in ett släpp och upptäckte att hjulen muttrana satt löst,

men det märkte inte bes gubben. Så när jag kom ut och allt va klart så va det bara till å skriva åt båda sidorna.

Jag hade nämligen bytt bromsar och bara satt ditt däcken förhand,

så dom satt inte så hårt. Nu mera så är jag grymt noga med att kolla innan jag åker.

Gasoline
4/21/09, 12:15 AM
#20

#19 Haha, en kompis åkte nyss in med en bil där ena pinnbulten till hjulet va av, han tänkte det med en navkapsel och bes. märkte ingenting =P

Annons:
hockne
4/21/09, 1:34 AM
#21

#20 hehe…. jag har åkt in med en bil som det satt fel reg nr på,

och den vart bes :P Men det gjorde vi bara för skoj.

Gasoline
4/21/09, 9:05 PM
#22

#21 Hmm, att dom inte upptäcker ett sådant uppenbart fel =/

hockne
4/21/09, 9:28 PM
#23

#22 det va det vi tyckte med, efter som dom ska kolla upp alla nr m.m.

Men det gjorde han inte.

Gullan402
5/3/09, 10:06 AM
#24

Nej, ingen spansk flagga här inte! Jag skulle aldrig åka in och försöka besikta ett lik…
Däremot har jag lyckats få ombesiktningar i onödan.Oskyldig.
Nu är jag ingen motormänniska så jag kan nog inte riktigt förklara men så här var det; sista året de kollade ERG(?) ventil så mätte de på fel ställe så värdena blev fel. Min man blev vansinnig när jag pekade ut var de mätt nånstans, det var på fel ställe. Han pekade ut för mig och gav mig instruktioner att åka dit och ombesikta dan efter samt slog upp en verkstadshandbok som han sa att jag skulle hålla fram. Åkte dit och fick samma besiktningsman igen, visade var han han skulle mäta och bad honom läsa i boken. Det slutade med att jag fick tillbaka summan för besiktningen dagen innan samt gratis ombesiktning då de erkände att de gjort fel.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

ivanhoe81
5/10/09, 10:52 PM
#25

har fått spanska flaggan då bromsarna kokade på vägen till bilprovningen (det kändes ingenting vare sig kärvande eller något sådant) bromsbortfall på ena kretsen resulterade det i, vare sig jag eller bilprovningen tog bort det klistermärket det lossnade av sig själv då det blev aningen mycket kondens på insidan av rutan (konstigt nog)

men annars så har jag haft väldigt snälla besiktningsgubbar, gkorde en ombesiktning på en av mina bilar en gång då jag var tvungen att byta ett bromsrör fram plus kulleden, kulleden hade jag tydligen bara gängat dit (bra minne man har då det ringer i telefon då man skruvar) bromsvätskan sprutade då man tryckte på pedalen

men det var blankt papper mot att jag skruvade fast allt innan jag brukade bilen någonting (mer än från besiktningen till verkstan)
sedan har jag fått väldigt många 2or muntligt och blankt papper

Gasoline
3/4/14, 7:56 PM
#26

Någon mer "tabbe" på sista tiden? 🙂

Upp till toppen
Annons: