Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 5399 ggr
annie
3/13/11, 5:45 PM

6-sitsig bil? Finns bilen för oss?

Är en familj på 6 pers. Har idag en volvo och en pic up men skulle behöva byta volvon mot en bil där alla får plats.

Har tidigare haft en Hyundai trajet som vi trivdes bra med men önskar hitta en bil som vi kan dra släp med B-kort + stuva in familjen i. Med Hyundaien räckte inte vårt B-kort till tyvärr. Alltså en mindre bil sökes.

Vet att det säkert blir trångt och bökigt men huvudsaken är att vi kan transportera oss kortare sträckor utan att behöva ta 2 bilar (där vi bor finns dåligt med övriga kommunikationsmedel).

Någon som har tips på lämplig bilmodell? Har försökt googla men hittar bara större 7-sitsiga bilar….

Annons:
guraknugen
3/17/11, 10:05 PM
#1

Hittade denna lista på sju-sitsiga bilar. Kikade igenom den lite snabbt och rent spontant tror jag väl att B-kort borde räcka för exempelvis Peugeot 307 SW, som finns med i listan. Frågan är bara om du får dra det släp med den som du tänkt, du nämnde inget om det.

Och visst finns sex-sitsiga bilar också. Det finns en otroligt ful Fiat, kommer inte ihåg vad den heter, men den är extremt ful framifrån, lästan lika ful som Ford KA (inte nyaste modellen) var bakifrån… Fiaten påminer lite om Farmor Ankas bil framifrån. Två strålkastare strax under vindrutan. Ser hur läjligt som helst ut… Men i alla fall, man sitter tre personer fram och tre bak (eller om det är fyra bak, men då är den ju sju-sitsig lik förbaskat…).

Googlade just lite… Fiat Multipla heter den ju! Här är en länk

guraknugen
3/17/11, 10:39 PM
#2

Såg förresten att Citroën C4 Picasso saknades i listan. Kanske den uppfyller dina krav eller kanske inte, men det är i alla fall ytterligare ett förslag att undersöka.

Noterade också att Fiat Multipla som jag pladdrade om tidigare faktiskt var med i listan, vet inte varför jag missade den tidigare…

JohannaEkroth
3/18/11, 1:04 AM
#3

Volvo XC90 har nån modell (om inte alla) som är 7-sitsig. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

guraknugen
3/18/11, 5:35 PM
#4

Förmodligen, men det är ju inte en direkt lätt bil, apropå det där med B-körkort och släp, för det var väl det som var själva problemet, om jag inte fattade det helt fel.

annie
3/19/11, 2:23 PM
#5

Vi har tittat lite på bilar som exv. Mitsubishi Grandis (tror jag den heter), Ford C-Max och Honda ..någonting, De är alla 6 eller 7-sitsiga och vi kan dra vårt hästsläp, vikt 1300 kr.

Någon som vet något om dessa modeller?

Såg att VW Caddy också fanns som 7-sitsig bil men den verkade å andra sidan väldigt burkig….?

Tar tacksamt emot erfarenheter osv.

guraknugen
3/19/11, 3:20 PM
#6

#4: Hm… jag tänkte nog fel där, kom jag just på…

Bilen får ju inte väga mindre än släpets totalvikt, så man får ju inte ha en för liten bil. Å andra sidan får inte hela ekipaget väga mer än 3,5 ton, så bilen får inte vara för tung heller…

#5: 1 300 kg i ditt fall, är det släpets totalvikt?

Annons:
annie
3/19/11, 6:06 PM
#7

# 6 Japp, det är 1300 kg totalvikt.

[jakke94]
6/14/11, 12:25 AM
Upp till toppen
Annons: