Annons:
Etikettkörkort-förarbevis
Läst 2358 ggr
[Theos]
6/15/11, 7:09 PM

fråga om Körkortstillstånd?

Hejsan!

Jag gick den där kursen för tre år sen med min mamma för att hon skulle få övningskra med mig och nu är hos sjuk och orkar inte köra med mig längre men då kan min sambo övningsköra med mig istället och min fråga är då:

Kan jag övningsköra med honom utan att vi behöver gå kursen eftersom dom tagit bort kursen för handledaren och jag redan har körkortstillstånd?

Otroligt tacksam för snabbt svar!

KRAM

Annons:
DesK
6/15/11, 7:13 PM
#1

Om din sambo inte har gått någon handledarkurs måste han eller ni båa gå en sån kurs, annars får du inte övningsköra med honom.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Theos]
6/15/11, 7:30 PM
#2

men dom har ju tagit bort kursen… gäller de endå?

DesK
6/15/11, 7:33 PM
#3

Är det inte bara just den körskolan som har tagit bort kursen då? För min sambo kollade reglerna för detta nyligen och fick då fram det jag svarade dig ovan.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Theos]
6/15/11, 7:43 PM
#4

Jag får helt enkelt sitta int och vänta tills morgondagen så att jag kan ringa transportstyrelsen :) tack för hjälpen iaf! ha en skön sommar!

DesK
6/15/11, 7:52 PM
#5

Kolla på körkortsportalen, där bör du kunna hitta svaret Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[jakke94]
6/29/11, 1:16 PM
#6

kursen finns kvar, den har dem inte tagit bort en del av den. 

Och det är att om en person redan gått handledar utbildningen inom något antal år (tror det är 3 år) behöver denna person inte gå om utbildningen, men den han eller hon ska övningsköra med måste endå gå om den eftersom den personen inte gått utbildningen.. fyfan vad luddigt detta blev, men transportstyrelsens regler är också väldigt luddiga så ;)

Annons:
Fridaybrew
7/15/11, 3:35 PM
#7

Som jag förstått det behöver man gå kursen tillsammans. Tex om en far har gått kursen med ett av barnen då behöver han fortfarande gå om kursen med de andra barnen. Tog körkort förra sommaren och då var det fortfarande så. Kursen är helt värdelös dock, en enda lång fika och genom gång om hur man betalar in postgirotalongen lol.

/Fridaybrew

DesK
7/15/11, 3:56 PM
#8

Den regeln är nu ändrad så att handledaren bara behöver gå kursen en gång, däremot måste handledaren skicka in ansökan om att få vara handledare åt var och ett av barnen. Instämmer angående kursen, jag tror att den har tillkommit helt efter lobbyverksamhet från körslolorna. Kursen ger inte ett smack och den bidrar heller inte på något sätt till ökad trafiksäkerhet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Fridaybrew
7/15/11, 3:57 PM
#9

Tack för uppdateringen =)

/Fridaybrew

Upp till toppen
Annons: