Annons:
Etikettfordonsvård-och-utrustning
Läst 4067 ggr
koffish
2012-04-06 16:37

P-bromsstrul Open Corsa -02

Hej!

Jag har en Opel Corsa från -02 och har just fått problem med p-bromsen. När jag skulle åka från stan idag så hoppa inte p-bromsen ur när jag släppte på handbromsspaken. Det gick väldigt trögt att rulla. Jag körde lite grann, sen lämnade jag bilen i nån timme. När jag kom tillbaks sen så gick den lite lättare men hade inte släppt helt. Att backa har inte hjälpt, att banka på trumman verkar inte ha gjort märkbar skillnad heller. Nu är det knappt så den ligger på längre, men den har inte gått ur 100%. Kan man lossa backarna från trumman med nån justerskruv? det verkar bara vara ena sidan som går trögt. var hittar man isf justerskruven?

P-bromsen har alltid varit klen, men den har aldrig strulat på det här sättet. Är bromsbackarna slut tror ni?

MVh

Kristoffer

Annons:
Björnidet
2012-04-07 07:26
#1

Din handbromsvire har rostat så att den går trögt.

Björnidet
2012-04-07 07:54
#2

Du kan också ha skador på viren som gör att den hakar fast sig, byt ut handbromsviren så ska du se att den går lättare.

Jalking
2012-04-08 18:12
#3

Tips som min bilskollärare kom med för länge sen:

Använd alltid parkeringspromsen, då får man aldrig problem.

Jag har följt rådet under de mer än 30 år som jag har haft körkort. Jag drar alltid år P-bromsen när jag parkerar, och har faktiskt aldrig haft några problem med den. Aldrig någonsin.

Björnidet
2012-04-12 21:57
#4

Samma här, jag drar också till handbromsen alltid men ändå så hade viren splittat upp sej och fastnade i vist läge, detta medförde att jag nötte upp handbromsbackarna ganska fort. Efter byte av vire och backar funkar nu allt igen.

Upp till toppen
Annons: