Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 2830 ggr
Jalking
2012-04-28 16:39

Nya bilmärken

Någon som har erfarenhet av bilmärkena som är nya, iaf i nya i Sverige?
Tänker på t.ex. Kia, Dacia (hur uttalas det?), Ssang Yong m.fl. I viss mån räknar jag nog även Hyundai dit, fast de har ju funniits i Sverige ganska många år nu.

Är det sånt skräp som priset antyder, eller är det bra bilar med ett lågt pris för att introducera märket i landet?

Personligen skulle jag akta mig noga för att köpa en sån bil, men nu är det tjejen som är på biljakt.

Annons:
Lainen
2012-04-28 19:22
#1

Kia verkar vara bra, många som äger såna och har inte hört några skräckhistorier!

8 (?) års nybilsgaranti är ju inte fel heller.

Den där Ssan Yong har jag hört bygger mycket på Mercedes delar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/SsangYong

Dacia verkar ha Renault i ryggen… Rumänien+Frankrike kan ju inte vara bra.Foten i munnen

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dacia_%28bilm%C3%A4rke%29

Frågar du mig tycker jag det är knäppt att köpa en ny bil, speciellt lågpris. Har man lite tålamod kan man nog hitta bättre bilar begagnat för lägre pris och med mer utrustning.

Jalking
2012-04-28 23:26
#2

Det är nog begagnat hon letar. Lågprismärke ger färre mil på mätaren för samma pengar.

Rumänien och Renault. Det låter inte bra, nej. Renault har ju frånstötande design som främsta och enda kännetecken.

Kia kanske kan vara värt att titta på om lämpligt bil dyker upp på Blocket.

Tack för lite ledning och råd!

Lainen
2012-04-30 15:48
#3

Ja men varför inte titta på VW, Skoda eller kanske Audi…

Lite mil på mätaren är inte alltid positiv, en begagnad Kia ger mig pensionärs vibbar. Stadskörda mil är alltid sämre än pendlarmil.

Gör lite bakgrundskoll och fråga hur den är körd och även om den är kallstartad osv…

Nu med Facebook och allting är det ganska lätt att få en bild av köparen.

Lycka till med köpet Glad

Jalking
2012-04-30 16:00
#4

Det vi i första hand kikar efter är Toyota Corolla, Golf, Audi A3, Opel Corsa och andra bilar i den klassen. Hyundai, Skoda, Ford mm underkända av tanten utan speciella skäl.

Bilen helst vara högsta 2 år gammal, ha gått mindre än 5 000 mil och kosta max 50 000. Drag att montera cykelhållare på ett krav. Allra helst en Volvo C30. Dessutom ska det finnas möjlighet att tänka på saken ca 3 veckor före köp. Möjligen hittar hon den bilen samma dag som jag ser en dinosarie på gräsmattan hemma.

Lainen
2012-04-30 20:30
#5

Hon vet vad hon vill ha med andra ord! Inget fel med det bara ni inte har bråttom med bilköpet. Glad

Var lite otydlig där uppe men det jag menar är att det är nog bättre att köpa en beprövad kvalitéts bil än en Ssan Dacia med få mil.

Toyota brukar vara ett säkert kort, billigare än en C30 också?

Jalking
2012-05-05 18:02
#6

Hon insåg till slut att hennes kravlista kanske inte var helt realistisk. Hon backade på drag och max 2 år gammal, och jag tror att köpet faktiskt blev ett litet fynd. En knallröd Opel Corsa 05:a som bara har gått 1 600 mil. 50 000:-

Annons:
Upp till toppen
Annons: