Annons:
Etikettbruksbilen
Läst 6510 ggr
Suskiv
4/18/13, 7:42 PM

En billig men rymlig bil, finns den?

Prisklass upp till ca 20 000. 

Billig i drift, billig att laga, billig att äga. 

Halvkombi eller kombi. Måste rymma en del. Ok om baksäte måste fällas, men höbalar bör kunna petas in i bilen, liksom ett gäng ungar (inta samtidigt nödvändigtvis) 

Helst dragkrok. 

Automatväxlad.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Annons:
Knirken1
4/21/13, 9:59 AM
#1

Det var många önskemål /krav, det där.

Men: Jag har flera olika tips men om allt detta skall stämma in så finns faktiskt en helkombi ("stationsvagn som de sa förr) som sväljer höbalar + baksätespassagerare samtidigt. Drar rel lite bränsle (eller ca under 0,75 l/mil blandat med last, & betydligt mindre "snålgasad"/belastad). Har motorn över drivhjulen = tuggar sig fram även runt den isigaste & backigaste stallmiljö + går att styra rätt vid sidohalkningar pga framhjuldrift & lutande småväg/traktorditoväg. Rel billig i reservdelar & service / är mycket driftsäker normalskött. Rost kan finnas under (som på alla beg bilar) men förseglas lätt med rostkonverterare (vit kemikalie som blir blåsvart + rostskydd i kontakt med rost) från tex BILTEMA där &:så flera reservdelar finns till superlågt pris, annars googlar man fram allt i reservdelar till sådan bil.  Biltypen är dessutom rel stark & snabb, med utmärkt väghållning. De kördes under 90-talet i BTCC samt i STCC med framgång. Dock lite stor v/s de andra som for omkring på racerbanorna. Man använde normalt sedanen eller ev kombin men inte "helkombin" som väl kan vara lite onödigt i bilracing.

Bilen i fråga är förra (tom 1999)(samt nyare) generationen av Ford Mondeo Kombi.

Se på blocket eller liknande annons sida. Eller kolla runt på bilhallarna. Den är lättmekad så alla (säljställen) verkstäder kan ta emot dem. Haynes reparationsböcker finns för modellen på BILTEMA, se sid 70 i nya katalogen, äväen för alla Mondeo finns, pga hemmamekarens stora möjligheter pga enkla funktionen. Tex lampbyten kan göras för hand utan verktyg runt om hela biltypen!!

((OBS jag har inte en sådan nu men har haft. Ångrar faktiskt att jag bytte till annan "krångligare" bil. Blir nog en sådan senare igen, vad det lider. ))

MVH / Kn1

Suskiv
4/21/13, 7:38 PM
#2

Låter ju som nått för mig. :-) 

Fick på en annan sida tipset om Golf kombi, nån som vet nått om den.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Knirken1
4/25/13, 11:51 PM
#3

Hej igen ! Jodå! Golf kombin är en bra bil, men Du nämnde ju något om höbalar samt ett antal ungar ev samtidigt i bilen. Sök upp (tex bland bilförsäljare) en Mondeo kombi samt en Golf kombi, och så tittar Du in i bakre utrymmet (skuffen) med öppnad baklucka (lämpligen/fördel : - )

Du ser skillnaden direkt. En annan "detalj" är tyngden över drivhjulen. Ju tyngre bil man väljer, desto mer fäste får man i halka och snö förhållanden (nu pratar vi framhjulsdrift & därmed motorn över drivande hjul där framme). Mer tyngd innebär bättre fäste och mindre slingighet.

Extrem exemplet är vilken (riktig) lastbil som helst. De har otroligt fäste i halka tom fast drivhjulen då är där bak och motorn (normalt) är frammtill på fordonet. Varför? Jo vikten är så mycket större v/s en personbil att det helt enkelt fungerar mycket bättre v/s personbil, map fäste vid halka.

Du poängterade att dragkrok var viktigt. Skall man vara säker på att (vid halka) inte få slirning på drivhjulen då man drar tex ett hästsläp, är ånyo detta med vikt över drivhjulen en viktig grej. Tyngre bil & tyngre motor blir igen en faktor att önska för mindre risk för "krångel" i snöväglag osv.

Visst är Golf kombin bra men, men.betänk nämnda detaljer. MVH / Kn1

Suskiv
4/26/13, 2:27 AM
#4

Tack. :-)

Det här är superbra kunskap för nån som jag som inte kan ett smack om bilar. Seriöst, det finns nog ingen som är mer okunnig än jag. Jag skulle behöva gå en kurs i bilar for dummies. Mest beror min okunnighet att jag aldrig behövt lära mig. Min pappa var ju så kunnig och skulle fixa allt. Nu blev det inte riktigt så och jag vet faktiskt inte vart man börjar för att lära sig. 

Det du skriver om vikt känns i varje fall väldigt logiskt. Men hur vet man vilken bil som har en bra viktfördelning. Jag kan titta på två kombibilar och i mina ögon så är de i stort sett lika. 

Egentligen är vårt bilbehov mer specificerat än ett par höbalar och ungar. Men det sammanfattar behoven ganska bra. Jag brukar säga att jag har ett behov av en stor minibuss och en ekonomi för en micra. En kombi blir då en kompromiss. 

Rent krasst. Jag har fyra barn och en man. Så för att rymmas hela familjen så behövs 6 sittplatser. Detta innebär minibuss eller mpv. Nu kostar dessa bilar mycket mer att köpa. De är dyrare att försäkra och skatten är dyrare. De är helt enkelt dyrare bilar. 

Till vardags finns det egentligen inget behov av att rymma hela familjen utan det räcker med att barnen får plats. Vilket det rent sittplatsmässigt ryms i en vanlig bil (hur man sen löser det med tre framåvända stolar och en bakåtvänd är en annan fråga). 

Jag föder även upp kaniner därav behovet att kunna köra höbalar (helst många) och rymma kanintransportburar i skuffen.  Behovet av dragkrok är inte jättestort men har en del med att kunna köra släp vid behov. Gäller då främst transportering av höbalar och kunna ta sig till tex tippen med skräp och till Ikea för en ny säng. Eftersom jag har (ok kommer att ha om ca 1-2 månader) endast automatkort så är det ju inte precis lätt att låna grannens bil om jag behöver ha en bil med dragkrok.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

sjöholm i hålan
7/12/13, 3:49 PM
#5

Finns bara standardsvar !!

Volvo 740 !! Då med förgasarmorot :-( Enkel , robust , tål hur mycket stryk som helst , delar finns nästan inne på ICA , kanske inte den bästa körekonomin,speciellt med trög 3 steg med lock-up men jämnar ut sej i övriga driftkostnader …. Köpte en fabriksny 1987 745 GL ,basutrustad och trist ..Men tjänade troget ända fram till 2010 med endast service och allmän skötsel i 56 000 mil … Kör nu V70 R 2012 ,,,,,,,,,Och varit på verkstad 4 gånger redan för "icke service relaterade fel" SABLA SKITBIL … Blir Hyundai I40 nästa månad..Tack Volvo för dom åren som varit,vila i frid :-) Kört Volvo sen 1978 och i familjen sen 1957

[Mustangcab]
7/15/13, 8:12 PM
#6

SAAB 9-5 kombi 2.0l

Annons:
Upp till toppen
Annons: