Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 3293 ggr
natha-mjau
8/28/13, 4:10 PM

Lurad via blocket

Har man några rättigheter när man köper bil av en privatperson på blocket?
Jag har kikat länge efter en bil och hittar en som ser jättefin och bra ut, en ford focus 01.
Kikar på bilen och den verkar funka fint så jag slår till, fick pruta ner den till 20 000. Bilen var nybesiktad 2 veckor innan.

Köpte den rätt sent och när jag kom hem parkerade jag den bara.
Dagen efter vid första riktiga körningen kände jag att det luktade bensin vid hård inbromsning och svängning så min bilkunniga pappa och svåger fick kika på problemet snabbt men hittade inget.
På lördagen skulle jag på iväg och när jag sedan skulle åka hem efter att bilen stått parkerat några timmar kommer jag 10 m innan bilen dör pga bensinstopp, hela bensintanken hade alltså läckt ut.

Han jag köpte bilen av svarar inte på samtal och sms vilket tyder på att han måste vetat om detta men döljt det väldigt bra när jag köpte den.

Jag känner mig så lurad. Detta skulle bli min första bil. Säljaren var så positiv och verkade glad osv, för bilen var precis vad jag letat efter.
Så går den sönder det första den gör och måste in på lagning.

Bedrägeri säger jag!

Annons:
Gasoline
8/28/13, 5:55 PM
#1

Tråkigt att det blev så med ditt bilköp. Tyvärr tror jag att det är upp till köparen att kontrollera skicket på bilen och så länge det inte skrivits kvitto tillsammans där garantier lämnas om vad som fungerar så kan man nog tyvärr inte göra så mycket. Inget jag vet, bara vad jag antar. Oftast skriver säljaren på kvittot "säljer i befintligt skick", vilket innebär att du har sett och godkänt skicket. Provkörde du bilen? Luktade den bensin vid inbromsning då? Ofta är det ju svårt att säga om felet var där vid försäljningstillfället eller om det uppkom efter. Att köpa en begagnad bil innebär alltid risker, tyvärr. Det är alltid bra att ta med sig en bilkunnig när man ska kolla på en bil för ett ev. köp samt att alltid provköra och "klättra" runt bilen för att upptäcka eventuella fel. Vad du egentligen har för rättigheter i detta fall kan jag tyvärr inte svara på, då ovan mest är antaganden. Kanske www.brott.ifokus.se kan ge dig bättre svar? Jag hoppas att det löser sig på ett eller annat sätt och önskar dig lycka till med bilen.

natha-mjau
8/28/13, 7:05 PM
#2

#1 jag provkörde bilen innan jag köpte den, enbart på parkeringen eftersom den var avställd så vågade jag inte köra mer. Den ställdes av strax efter besiktningen eftersom han körde en annan bil…

Både jag&pappa kikade noga på den men hittade inget fel..
Felet sitter ju under bilen så det var svårt att upptäcka.

Som du säger så står det på kvittot att den säljs i befintligt skick.

Tycker bara att det är så himla tråkigt att bli lurad såhär!

Han sa att han var bilmekaniker och att det bara var att höra av sig om jag behövde hjälp… men det gick ju bra.

sjöholm i hålan
8/29/13, 8:28 AM
#3

TS… Tyvär är det så att bilskojare har funnits i alla former , så länge bilen har funnits :-) Och alla har vi blivit lurade både av "buskhandlare" Ärliga Hasses beg. Bilar..Privata och bilkedjor :-) Och då till 90%  när man köper sin första kärlek i plåt… 18 år , nytaget körkort , plånboken full med pengar och !!!! Helt plötsligt bara står hon där……drömmen !! Då försvinner ju allt förnuft..Alla har vi råkat ut för detta , även jag… 18 år fyllda , nytaget körkort och letade mina drömmars bil (på den tiden Ford Capri) efter mycket tidningsläsande och tjatande på släkten hittade jag pärlan….. en kavasakigrön 3000 GTXLR -70 .. "ta bilfan du får den billigt…..ta den ikväll för vi ska resa till Mallis ikväll" ojojojoj den sommaren var det mer meka än köra :-) …

TS: jag hoppas du ändå får mycket glädje av din Focus och ni får ett par lyckliga år eller månader ihop… För känslan av sin första bil försvinner aldrig…Ingen bil är som sitt livs första egna .. Lurad eller ej så kommer du minnas Focus med glädje om en 10-20 år….Lycka till

Sjöholm

Leo
9/1/13, 6:25 AM
#4

det varsta kan vara att tanken ar rostig/sprucken aven om bilen ar hyfsat ny eftersom den lacker ut nar bilen ar avstangd. Ett litet knep ar att tanka upp bilen och stall den pa en 'ren' yta utan flackar ett tag kolla sedan efter flackar pa marken sa ser man ungefar var det kommer ifran.

Om det ar tanken sa ar det oftast ganska latt att skruva loss men kan vara lite knolig att fa ner fran bilen men det gar och jag vet inte vad ni har for skrotar i narheten men bildelsbasen har formodligen och returbilen ar billigast

lycka till

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Jalking
9/4/13, 9:57 PM
#5

Jag har också köpt bil med bensinläcka strax efter köpet. Två ggr faktiskt. Bägge gamla rishögar som köptes för att gå som bruksbilar så länge de höll.

Den ena (Ford Taunus 12M 1965) var det bränsleröret under bilen. Jag kapade med bågfil och satt emellan gummislang - OK.

Den andra (USA-byggd Honda Accord 1982) var det påfyllningröret som hade rostat av. Röret mellan tanklocket och tanken. Bågfil igen och en universal kylarslang. Jag vet inte om den typen av gummi egentligen tål bensin, men de funkade i alla fall ett drygt år innan jag körde den till skroten.

Gasoline
9/13/13, 1:20 PM
#6

Ts, hur har det gått med din bil?

Annons:
natha-mjau
9/13/13, 4:03 PM
#7

Min svåger som är duktig på bilar har fixat den, det var någon lagring eller nått som var trasigt och sedan bytte vi ut pumpen.
Men bränslefiltret var även helt täppt, så det fick också bytas.

Inte fått tag på han som sålde mig bilen heller.

Men kom billigt undan och den verkar fungera som den ska. Förutom att bensinmätaren visar helt olika varjegång jag ska starta den.
Igår skulle jag tanka för den var nästan på 0 och sen när jag väl åkte så hade jag halvtank, så det är rätt stor skillnad.
instrumentpanelen har varit utbytt förut så den har nog börjat krångla igen..

Gasoline
9/13/13, 4:36 PM
#8

#7 tack för uppdateringen. Skönt att det löst sig. :-D Om bensinmätaren är opålitlig råder jag dig att köra efter trippen (van Volvoägare ;-) )

Ford -57
9/18/13, 8:49 PM
#9

Min åsikt om den som bluffar medvetet är att dom ska hängas upp. Bland det värsta slödder som finns. Fy F----N.😡

Upp till toppen
Annons: