Annons:
Etikettbruksbilen
Läst 1517 ggr
Gasoline
9/5/13, 8:38 PM

Att byta däck

För vissa är det helt självklart hur man byter däck, för andra är det mindre självklart. I länken nedan finns bra instruktioner samt information kring däck och däckbyten, tyckte detta var en bra sak att lägga upp nu när det snart är dax att byta däck på bilen/bilarna. Någon hjälper det alltid :-D http://www.bytadäck.com/

Annons:
[Mustangcab]
9/6/13, 4:39 PM
#1

Då våra däck är dragna med luftverktyg så kan i varje fall jag glömma att byta däck manuellt.

Jalking
9/8/13, 9:45 PM
#2

Att däcken är dragna med tryckluftsverktyg ska inte innebära några problem. Oberoende av verktyg ska bultarna/muttrarna dras med rätt moment. Det vet naturligtvis däcksverkstäderna och drar inte allt verktygen klarar. Man blir faktiskt rätt förvånad över hur lite det ska dras åt när man testar att dra för hand till rätt moment.

Moment är inte bara beroende av den kraft du drar i verktyget med. Hävstångens längd har lika stor betydelse. Har du försökt lossa muttrarna med en nyckel som är 30 cm lång och inte orkat, ta då en som är 60 cm (eller förläng med ett rör). Du har dubbelt vridmoment med samma kraft! Förlänger du till 1 m har du mer än tredubbla kraften o.s.v.

[Mustangcab]
9/8/13, 10:06 PM
#3

# 2 Jag är inte så stark då jag har MS och det är ingen verkstad som drar mina hjulmuttrar utan det är min man och han har luftvertyg till detta då han har kompressor. Jag vet att ju längre nyckel jag använder desto starkare blir jag men det hjälper knappast om jag ställer mig och hoppar på den.

Leo
9/10/13, 4:30 AM
#4

om jag inte har fel for mig ar det 14-20kg som man ska dra. Och en sak till man SKA da alufaljar med moment for annars kan man skada skalen muttern bottnar i och iomed det spricker lacken och falgen borjar arga direkt

Leo värd på Motorcykel i fokus 

[Mustangcab]
9/10/13, 12:57 PM
#5

# ¤ Har ingen aning hur mycket man ska dra men våra alufälgar har vi haft sen 2000 och de håller ännu. Vinterfälgarna alltså.

Upp till toppen
Annons: