Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 11136 ggr
Flygandebanan
10/22/13, 1:16 PM

Kamrem mazda 323

Hejsan! Nu är det så att jag tänkte köpa mig en mazda 323 1.5 16v 98. Bilen kostar 6000. Tänkte försöka få den för 4000. 17k mil Rost finns på skärmkanterna.. Och han har ej bytt kamrem. Bilen har varit i hans ägo sedan 2006. Jag undrar då vad kostar ett kamrems byte på en mazda? Har denna sorten mazda så kallat"interference" Om remmen går av så går ej motorn sönder? Tack

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

Annons:
Gasoline
10/22/13, 8:02 PM
#1

Trevligt!

Vad ett byte utav kamremen kostar vet jag inte, enklast är att höra med en verkstad. (har aldrig lämnat in min bil på verkstad så har ingen aning)

Försökte kolla vad en kamrem kostar åt dig, på ett ca, men mitt internet går alldeles för segt och inget händer. Men kolla på denna länk så hittar du massor med bildelar till Mazda.

http://www.skruvat.se/mazda/default.aspx?skruvat=1&gclid=CJHCqYSAq7oCFRJ7cAodMEsAGA

Jag har aldrig hört uttrycket "interference", frågade sambon och han visste inget om detta heller.

När kamremen går av brukar kolven slå i ventilerna vilket orsakar stora problem i motorn. Någon man bör undvika… Hur det är på just Mazda 323 har jag ingen aning om, men jag antar samma sak händer här.

Även om mitt svar kanske inte var mycket till hjälp så är det iallafall ett svar, hoppas att någon som har mer koll på Mazda har lust att svara 😃

Flygandebanan
10/22/13, 10:03 PM
#2

Tydligen så ska detta kunna undvikas på olika mazda modeller.. Men detta är jag ju inte 100% på.

Jag köpte den… för 5000, rosten kan fixas och det är gratis för mig.

Tror inte ett kamremsbyte kostar mer än 3000 :)

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

Gasoline
10/22/13, 10:08 PM
#3

#2 spännande, får googla lite mer senare och förhoppningsvis hittar jag något bra :-D Jag gratulerar till bilköpet, hoppas att den uppfyller dina förväntningar och att du blir nöjd med bilen.

Flygandebanan
10/22/13, 10:31 PM
#4

Hittade lite fakta på engelska

 The Mazda B-series is a "non-interference" design, meaning that breakage of its timing belt does not result in damage to valves or pistons, because the opening of the valves, the depth of the combustion chamber and (in some variants) the shaping of the piston crown allow sufficient clearance for the open valves in any possible piston position.

Men vad ska man tro.. vet inte ens om jag har en i B-serien haha.

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

Gasoline
10/23/13, 6:28 AM
#5

#4 det låter ju smidigt! Om det är b serie eller inte borde ju gå att kolla upp i handboken eller något papper?

Cragan
10/23/13, 6:48 AM
#6

http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_B_engine   finns lite info där försökte läsa o se om 323 från 98 har en sån motor men behöver nog mer kaffa för att börja förstå texten 😴

Annons:
Flygandebanan
10/23/13, 9:11 AM
#7

Precis! Jag förstod inte ett smack av vad det stod. Men grunden säger att det är onödigt att kanske riskera.. Inte kul om den förstör motorn trots allt.. Det blir några tusenlappar till :( Nån som har någon chansning vad ett kamremsbyte på 323 kostar? Privat kostar kamremmen ca 1,7. Enligt den sidan #1 länkade.

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

Cragan
10/23/13, 9:49 AM
#8

på v70 gick det lös på ca 7500 men då var det servis o sånt inbakat men runt 5k skulle jag gissa på lite över troligen.

Flygandebanan
10/24/13, 3:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Hittade denna lapp i serviceboken som låg i handsfacket.. Det är alltså från den första ägaren. Han som sålde den åt sin mor hade väl glömt bort att kolla dör. Tur de.. Nu spar jag 3,5-4000 samt en bra bil.

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

Gasoline
10/25/13, 8:54 AM
#10

#9 vad är det för något, får inte upp bilden av någon anledning :-/

Flygandebanan
10/25/13, 10:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Kanske nu?

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

Gasoline
10/25/13, 11:45 AM
#12

#11 aha, toppen! Tack :-D Kan du få fram vad trippen stod på när den byttes också?

Flygandebanan
10/25/13, 1:23 PM
#13

13.8 tusen ungefär :D

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: