Annons:
Etikettbruksbilen
Läst 1682 ggr
Gasoline
2013-10-29 19:34

4 Växlar

Jag har länge dragit mig för att införskaffa mig en bil utav så pass gammal modell att den endast har 4 växlar som bruksbil, då dessa brukar brumma en hel del vid högre hastigheter.

Men då jag varit sugen på att skaffa en 142a igen så har jag nu införskaffat mig en sådan trotts sina "lyxiga" 4 växlar 😂

Och jag kan säga att jag inte är besviken, det är näst intill skönt! Lite som en kombination mellan automat och manuellt växlad bil. Och jag kan inte heller påstå att den brummar nämnvärt mycket, men detta kan ha och göra med att jag är van med min "brumm ljuddämpare" på min 940 😂

Alla tråkiga och jobbiga växelbyten mellan 50 - 70 - 90 slipper man helt plötsligt, för den där extra växeln finns inte.

Det finns helt enkelt inget ont som inte för något gott med sig 😉

Annons:
[Mustangcab]
2013-10-29 19:53
#1

Anledningen till att man har 5 växlar är att man ska kunn köra på så hög växel som möjligt. Det går bra att köra på 4:ans växel i 50 km utan att motorn knackar. Den blir besinsnålare.

Men det beror också på hur många hästar man har. Min första bil var en SAAB V4 med frihjul och rattväxel och den bensinförbrukningne var inte hög det vill jag lova och inte slet man på kopplingen heller😃

Gasoline
2013-10-29 19:59
#2

#1 Jag är absolut ingen SAAB gillare, men de där gamla V4orna är ju lite charmiga (skäms nästan av att erkänna det) 😞
Hihi, en gammal hederlig gruksnutt! 🙂

[Mustangcab]
2013-10-29 20:40
#3

De, V4orna är helt underbara. Bara  att det fanns rattväxel. I Sverige så hade jag alltid frihjulet inkopplat. Men när vi var  England på semester 1978 så var vi tvungna att byta bromsbelägg fram då det var så backigt att vi slet ut dem😂Jag var sim imponerad av min make att han visste att det hette "disk brake pads" på engelska😃

Gasoline
2013-10-29 20:46
#4

#3 hihi, det låter som ett roligt minne :-D

[Mustangcab]
2013-10-29 20:57
#5

Ja ungeföär som när vi fick motorhaverin kl 22.00 en lördagkväll mellan Kassel och Fulda i Tyskland på väg till färjan i Rödby. Vi stod där med hojen och sa "efteråt kommer vi att skratta åt detta. Det var i maj och så varmt var det inte och rengnade gjorde det.😂

Gasoline
2013-10-29 21:01
#6

#5 oftast är det ju så, man blir ledsen och irriterad när det händer men efteråt brukar man skratta åt det.

Annons:
Jalking
2013-11-03 13:36
#7

En av anledningarna till att bilarna har fler växlar än förr är nog att motorerna idag bara har bra ork inom ett smalt vartalsintervall.

Jag minns min gamla Opel Kapitän -60. Rak sexa och treväxlad manuell med rattväxel. Det gick alldeles utmärkt att utan att röra gasen glida iväg på ettan, sen lägga i tvåan och trean. Då gick det väl ca 20-30 km/h, minns inte säkert. Sen kunde man sätta foten på gasen och trycka lite. Utan att hoppa eller rycka axade bilen snällt. Gör om det med en modern bil….

TjockaBerta
2013-11-04 22:12
#8

Jag brukar säga att jag kör tre-växlat. Eftersom jag har ont i kroppen har jag svår med vissa växlar. Från ettan lägger jag i trean och sen accar jag till femman. 

Det kan kännas lite segt ibland men visst går det. Jag såg någonstans att man visst ska växla så nu med det nya Eko-körandet.

>>>Malum domesticum<<<

[Mustangcab]
2013-11-04 22:37
#9

# 8 Det kalls för ecco driving på körskolorna😃

Upp till toppen
Annons: