Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1034 ggr
Imasy
10/31/13, 4:32 PM

Hur ta emot betalning?

Min mormor vill sälja sin bil, då hon inte behöver den längre.

Den har i alla år varit pedantskött och är i jättefint skick än idag. Bilen skulle man kunna få ut en större summa för.

Men hon törs inte ge sin in på försäljningen, för hon tror att hon kommer bli lurad. 

hon funderar på att be en bilfirma lösa in den, men de kommer ju ge henne ett skambud. Och hon tror att om hon lägger ut den på Blocket kommer hon bli lurad. 

Men om man lägger ut den på Blocket, hur gör man då med betalningen? Hur sköter man detta smidigast? Antar att ingen går med 10.000-tals kr i fickan bara sådär vid bilköp?

Annons:
Gasoline
10/31/13, 5:44 PM
#1

Det finns ju olika sätt att lösa det på.

Går hon till en bilfirma så är det precis som du säger, hon kommer att få dåligt betalt. Firman måste ju tjäna pengar dom med.
Men det är en smidig lösning och man slipper problemet med att sälja bilen själv. Utav egna erfarenheter så skulle det ibland vara värt de kronorna man förlorar på att lämna in bilen till bilfirma för att slippa alla märkliga och jobbiga köpare.

Olika bilar har olika typer av köpare och detta brukar avgöra om de har pengar kontant eller ej.

Man kan ju skriva i annonsen "endast kontant betalning".

Köparen kan ju gå till banken och ta ut pengar om det är en stor summa, men det brukar ju bli en del jobb för köparen och kan bli avskräckande.

När jag köpte min jänkare gav jag nästan halva summan kontant och resten förde jag över via internetbanken när säljaren kollade på. Detta skulle ju vara ett alternativ. Om hon har dator eller dom tar med, dvs.

Däremot köper jag alltid mina bruksbilar kontant, men de brukar ligga runt 10.000 kr.

Gasoline
10/31/13, 5:45 PM
#2

Jag önskar din mormor lycka till med bilförsäljningen och att det löser sig på bästa sätt för henne.

[Mustangcab]
10/31/13, 6:39 PM
#3

Man kan träffas på banken också och göra upp köpet. Det har jag gjort då jag köpt bilar. På din mormors bank i så fall menar jag.

Imasy
10/31/13, 6:56 PM
#4

Ja jag hade då aldrig gått med en sådan summa på mig, det hade jag aldrig gjort.

Och på min internetbank kan jag ibland, till vissa banker, stoppa en betalning fram till midnatt, så då kan man ju betala på plats och sedan stoppa betalningen när man kommit hem.

Så träffas på banken kanske är en bättre idé.

[Mustangcab]
10/31/13, 6:59 PM
#5

I värsta fall så kan den som ska köpa bilen be att banken har dessa pengar så att de går att ta ut i kontanter och ge din mormro dem på banken och så kan hon sätta in dem på ett konto. Då finns ingen möjlighetatt stoppa några betalningar.

Upp till toppen
Annons: