Annons:
Etikettbruksbilen
Läst 3612 ggr
[VSK]
11/10/13, 7:51 PM

varför misslyckas säkerheten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

när de bygger bilarna 🤔

hur svårt kan det vara att bygga starkare trösklar, förstärkt B-stolpe, förstärkt balk under fram och bakrutan, starkare tak.

detta behöver inte väga mer än totalt 30kg tillägg på befintlig vikt av struktur och skulle göra bra mkt mer för bilens passiva säkerhet.

Annons:
Gasoline
11/10/13, 7:58 PM
#1

Misstänker att det störst "hindret" är pengar. Tillverkaren vill inte lägga ner de extra kronorna och tiden som det kostar eller så vill inte konsumenten betala. Trist. . . Kan ju även ha andra orsaker, men min första tanke var pengar.

[VSK]
11/10/13, 8:09 PM
#2

jo men liv går ju inte att mäta i pengar, eller 🤔

-vet att volvo iaf förut förstärkte tröskeln och B-stolpen på de bilar som blev polisbilar (gissar på flera blåljusbilar).

Gasoline
11/10/13, 9:15 PM
#3

#2 nej, det tycker inte jag heller. Men vad vi konsumenter tycker och vad tillverkarna tycker/vill är två helt skilda saker. Ja, förr var iallafall Volvos polisbilar förstärkta, misstänker att alla utryckningsfordon är förstärkta oavsett fabrikat. Kul att du tar upp detta idag, vi satt runt frukostbordet och pratade säkerheten i utryckningsfordon samt utbildningar idag med en bekant.

[VSK]
11/10/13, 9:25 PM
#4

mmm jag har alltid varit intresserad av säkerhet. förr i tiden när man kunde gå fritt på skrotarna så kunde jag gå länge och studera bilvraken. 

idag så är de ju inlåsta på inhägnat område i väntan på döden. -gissar det har med rasrisk samt stölder att göra. kanske försäkringsfråga oxå för den delen.

synd bara att man ej har råd att köpa den "där" bilen med fullgott skydd.

-satt härom dagen och kollade krocktester där de krockat med 25% av frontens yta istället för 40%. -kan säga att 99% av de bilar som får full pott i euro ncap fallerar totalt 🤔

[VSK]
11/10/13, 9:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

den här bilen hade mått gott av de förstärkningar jag pratade om tidigare.

[VSK]
11/10/13, 9:51 PM
#6

mitt intresse, eller rättare sagt mitt undvikande av dödsfällor har uppstått av tragiska händelser tyvärr. 

här kan ni kika och jämföra….

http://www.iihs.org/iihs

Annons:
[VSK]
11/10/13, 9:53 PM
#7

menade aktiv i ts ☺️

[VSK]
11/10/13, 10:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

här har jag roat mig med att leka lite.

jag har inte en susning om hur en modern bil är uppbyggd, men nåt sånt här hade jag tänkt mig.

röd = längsgående förstärkningar

grön = tvärgående förstärkningar

förstärkningarna är utbytt till bästa sort av höghållfast stål. saknas ordinarie balksystem så läggs det till.

sen givetvis så skall ju allt beräknas och testas av proffs.

hur som, kul va det å kladda i paint 😃

[Mustangcab]
11/10/13, 11:03 PM
#9

Volvo har ett band där man enbart tillverkar polisbilar på.

[VSK]
11/10/13, 11:05 PM
#10

coolt…

så ska man köpa nytt så får man dit och byta bil fort som attans 😃

[Mustangcab]
11/10/13, 11:07 PM
#11

De går till polisen. När de är utslitna kan du köpa dem.😃

[VSK]
11/10/13, 11:10 PM
#12

😃

Leo
11/11/13, 4:28 AM
#13

vinterprojekt en ny v70 och en beg v70 polis och kombinera dessa resultat en nygammal v70 med polisforstarkningar och en massa reservdelar.

Jobbade pa Saab i min ungdom och dom forstarktes inte vi byggde bara turbobilar som sag ut som vanliga stdbilar (traffipaxare)

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Annons:
[VSK]
11/11/13, 5:15 AM
#14

då r vintern räddad mao 😃

Upp till toppen
Annons: