Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1618 ggr
[Mustangcab]
11/21/13, 4:56 PM

”Förbjud dubbdäck snarast!”

Dubbdäck bord förbjudas - kräver två forskare då det inte sparar några liv och är miljöovänligt.

"Dubbdäck borde förbjudas, alternativt att starka restriktioner införs mot dem.

Det kräver två medicinforskare på DN debatt i dag.

Anledningen: Skadliga partiklar kan leda till allvarliga sjukdomar." Källa

Aftonbladet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17880732.ab

Robert Collin skribent i tidningen har dock andra argument för dubbdäck.

”Nu är dubbdäckssekten i gång igen”

http://www.aftonbladet.se/bil/article17885100.ab

Annons:
[Mustangcab]
11/21/13, 5:03 PM
#1

Min skulle iväg ikväll på ett möte och jag frågade vilken bil han skulle ta och han frågade varför. Jag sa ta Subarun då det är vinterdäck på den och då kontrade han med att SAABen stod bättre till men den  har inte några vinterdäck bara för att säga emot mig. Det är +6C grader ute säger han. Jag säger att om du så gärna vill säga emot mig till den grad att du riskerar  att köra ihjäl dig så ta SAABen du säger jag. Vilken han tog? Subarun naturligtvis med motiveringen att den är skönare att köra - för ge mig rätt det ville han inte😃

Gasoline
11/21/13, 6:33 PM
#2

"det spar inte några liv", det har jag mycket svårt att tro. Nu har jag inte läst artikeln, men hur hade dom tänkt sig rent praktiskt? De som bor i skogen, eller på landet, ska dom vara glada varje dag dom faktiskt tog sig hem utan att köra fast någonstans? Vad hade dom tänkt erbjuda för alternativ? Detta kanske är genomförbart i stan, men inte på mindre orter. Nog för att jag tycker att man ska försöka vara lite miljövänlig, men det finns en gräns.

[Mustangcab]
11/21/13, 6:44 PM
#3

Läs vad Robert Collin skriver så får du ännu mera bränsle på brasan.😃

Jalking
11/21/13, 7:05 PM
#4

De som har kommit fram till detta är nog storstadsbor utan körkort. Såna brukar ha rätt svårt att inse att Sverige till största delen ligger utanför Stockholms innerstad.

[Mustangcab]
11/21/13, 7:11 PM
#5

# 4 Du har så rätt så😃

Gasoline
11/21/13, 7:51 PM
#6

#3 törs inte, då blir jag bara arg. #4 mycket troligt. . .

Annons:
[Mustangcab]
11/21/13, 7:55 PM
#7

# 6 Men det han säger det är mycket bra!

Gasoline
11/21/13, 8:21 PM
#8

#7 tänkte lite fel här, trodde att han skulle förespråkade dom dubbfritt bilkörande. Trotts att det är bra skrivet blir man lite smått irriterad. Vilka idéer folk får för sig ibland :-/

Cragan
11/22/13, 6:58 AM
#9

skulle vilja se dom där forskarna köra på en isig skogsväg med friktions däck gärna med lite vatten på isen så den är riktigt fin, o sen säga att det va säkrare än om dom hade haft dubb o kört samma sträcka

Mona22
11/22/13, 5:34 PM
#10

Visst, i städerna saltas det på fint(så bilarna rostar bort) men aldrig att jag skulle köra utan dubb endå. har kört dubbfritt någongång och är det bara is så tar det bra lång tid att stanna.

Känns inte riktigt som att det bara är dubbdäcken som dödar folk.

Gasoline
11/22/13, 7:36 PM
#11

#10 nej, dubbdäcken är nog bara en droppe i havet när man snackar om vad som dödar oss. Någonstans måste man ju börja, men jag tycker att de börjar i lite fel ände.

Upp till toppen
Annons: