Bruksbilen

Köra automat vintertid?

2013-12-06 22:13 #0 av: Gasoline

Vad finns det för för och nackdelar med att köra en automatväxlad bil vintertid?

Anmäl
2013-12-06 22:17 #1 av: Fridaaaa

Jag föredrar manuell. Får man sladd är det mycket svårare att upphäva med en automatare än med manuell, eftersom man inte kan koppla bland annat.

Nej jag känner mig inte trygg med att köra automatare vintertid.

 Medarbetare: rexkaniner, Support.
Bloggar: Vardagsblogg Kaninblogg Djurblogg
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2013-12-06 22:21 #2 av: [Mustangcab]


Själv kör jag  alltid automat och är van vid detta. Jag har en framhjulsdriven bil så någon sladd får jag inte eller så kör jag fyrhjusldrivet för det mesta. Däremot så skulle jag dra mig för att köra min bakhjulsdrivana bil i snöslasket.

Medarbetare på Britter i fokus, Dokumentärer i fokus, Neurologiska sjukdomar i fokus

 

Anmäl
2013-12-07 10:12 #3 av: Gasoline

#1 ja, jag känner att jag har bättre kontroll med en manuell.

Även om man inte kan koppla en automat kan man alltid slänga i neutralen, men jag vet inte riktigt om man är så kvicktänkt när man har en "nära döden" upplevelse :-P jag tror iallafall inte att jag skulle tänka på det.

#2 man kan väl då sladd på framhjulsdriven bil också? :-/

Jag föredrar manuella, bakhjulsdrivna bilar på vintern då jag känner mig mer bekväm med detta och tycker att jag har bättre kontroll.
Ska jag köra automat vintertid föredrar jag tyngre fordon då dom ligger mycket stadigare på vägen.

Anmäl
2013-12-07 10:31 #4 av: Mona22

Manuell framhjulsdrivet är det bästa tycker jag. Tyvärr var saaben vi köpte automat men vad gör man när man hittar en ovanlig bil =p

Anmäl
2013-12-07 10:38 #5 av: Fridaaaa

#2 Man kan få sladd med framhjulsdriven med och även med fyrhjulsdrifen Skämtar
Men det ena är lättare i regel att häva en det andra och ena är "lättare" att få sladd med än det andra (minns inte vilket)

 Medarbetare: rexkaniner, Support.
Bloggar: Vardagsblogg Kaninblogg Djurblogg
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2013-12-07 11:35 #6 av: [Mustangcab]

Det är mycket lättare att få sladd på en bakhjulsdriven bil. Ska du få sladd på en framhjulsdriven bil ska du bära dig väldigt illa åt och under de år jag haft körkort och kört framhjuldrivet har jag aldrig lycktas.

Ja man kan lägga i neutral och är rman van vid automaten är de lika enkelt som att frikoplla. Och ja jag är van vid automaten.

Att få sladd med en fyrhjulsdriven bil är betydligt svårare då det ska till att du tappar fästet på alla fyra hjulen samtidigt.

Medarbetare på Britter i fokus, Dokumentärer i fokus, Neurologiska sjukdomar i fokus

 

Anmäl
2013-12-07 11:40 #7 av: Fridaaaa

#6 Är det jättehalt spelar det ingen roll om man kör illa eller inte, man kan köra som man ska och ändå få sladd med framhjulsdriven, så man måste inte köra illa för att få det nej.
Bara för att du inte har fått det betyder det inte att man måste köra illa eller liknande för att få det Skämtar Svårare att få sladd med det ja samt svårare att upphäva.

Ja det är svårare med en fyrhjulsdriven bil men det är så många tänker, kör i samma hastighet eller fortare som om det vore sommar och vips är det en olycka.

 Medarbetare: rexkaniner, Support.
Bloggar: Vardagsblogg Kaninblogg Djurblogg
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2013-12-07 11:47 #8 av: [Mustangcab]


Det ska till att du kör illa för att få sladd med en framhjulsdriven bil det är ett faktum. En bakhjuldriven får du myckte enklare sladd på. Med illa menar jag att du inte anpassar hastigheten till väglaget. Och får du sladd på en framhuldriven bil så är det inte så lätt att häva som på en bakhjuldriven bil.

Det finns en anledning till att bilar är fyrhjulsdrivna och att de säljs där det ofta är svårt väglag. Du måste få sladd på alla fyra hjulen. Läs på lite vetja. Med svårt väglag menar jag inte att det är halt ute på vägen utan i även i terräng.

Medarbetare på Britter i fokus, Dokumentärer i fokus, Neurologiska sjukdomar i fokus

 

Anmäl
2013-12-07 11:52 #9 av: Fridaaaa

#8 Som jag skrev, nej man måste inte köra illa för att få sladd med en framhjulsdriven bil, kan vara andra faktorer som spelar in också.
Precis som jag skrev ang att upphäva Skämtar

Att köra illa kan innebära många olika saker.

Du behöver inte vara otrevlig och komma med "påhopp", jag är inte bakom flötet om du tror det. (du skriver precis som om jag vore helt okunnig).

 Medarbetare: rexkaniner, Support.
Bloggar: Vardagsblogg Kaninblogg Djurblogg
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2013-12-07 12:10 #10 av: [Mustangcab]


# 9 Jag definerade med vad jag ansåg vara illa!Menar du att du skojar eller? angående smilyen? Det är vad den betyder.

"Bilar med framhjulsdrift är oftast understyrda, har bra väghållning och har bra framkomlighet. Nackdelen är att en kraftig sladd kan vara svårare att häva än på en bakhjulsdriven bil, då man inte kan "gasa sig ur" sladden på samma sätt. Framhjulsdrivna bilar är oftast svårare att serva än bakhjulsdrivna.

De flesta moderna bilar är idag oftast framhjulsdrivna för att de i genomsnitt har bättre säkerhet än bakhjulsdrivna bilar på de flesta väglag." från wikipedeia

http://sv.wikipedia.org/wiki/Frontmotor

 

Medarbetare på Britter i fokus, Dokumentärer i fokus, Neurologiska sjukdomar i fokus

 

Anmäl
2013-12-07 12:15 #11 av: [Mustangcab]

Se här en föklaring från körkortsteorin. Själv har jag både ABS och antisladdsystemt så jag känner mig väldigt säker när jag kör.

http://www.fixateorin.se/teori/B/under_och_overstyrning

Medarbetare på Britter i fokus, Dokumentärer i fokus, Neurologiska sjukdomar i fokus

 

Anmäl
2013-12-07 15:59 #12 av: Gasoline

Bakhjulsdrivna bilar är lättare att få sladd på än framhjulsdrivna bilar.

Men att man fått sladd på en framhjulsdriven bil behöver inte betyda att man gjort något dåligt som förare. Är det modd eller spårigt på vägen, eller extremt halt, kan en sladd lätt uppstå även med en framhjulsdriven bil.
De flesta bilar tillverkas med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift nu för tiden. Men tex BMW tillverkar fortfarande bilar med bakhjulsdrift.

Att man sedan tycker olika om hur alternativen är i hantering får man acceptera :-)

#4 när det gäller bättre begagnade bilar eller ovanliga bilar har man tyvärr inte så många valmöjligheter, då får man ibland tumma på sina önskemål ;-) vad är det för Saab.

Anmäl
2013-12-07 16:15 #13 av: Fridaaaa

#10 Den smileyn betyder inte enbart att man skämtar, bara för att "ifokus" har bestämt det, det är en blinkande gubbe helt enkelt. Så tolkningsfråga av smiley, för mig (och många andra) är det en vanlig blinkade gubbe, inget om att "skämta".

Jag har pratat med folk som är kunniga på bilar och det är som #12 säger. Och man kan hålla bra hastighet och ändå få sladd med framhjulsdrift, det har jag fått en gång, var modd, jag körde sakta och det kom en kraftigare vindpust, fick sladd men lyckades häva.
(hade även bra vinterdäck).

Jag tog körkort för bara 3½ år sedan, så har mycket av det där från körkortsteorin i "färskt minne" eller vad man ska säga.

Wikipedia är ingen tillförlitlig källa även fast det i regel stämmer.


 Medarbetare: rexkaniner, Support.
Bloggar: Vardagsblogg Kaninblogg Djurblogg
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2013-12-07 17:44 #14 av: Mona22

#12 det är en saab 9000 TurboS - 92. . De gjordes bara 176 exemplar varav ca 40 finns kvar. Automat var mer ovanliga då de kostade mer. Som saab nörd är det nästan en dröm att äga den bilen :-P. Nördigt, jag vet :-D

Anmäl
2013-12-07 19:36 #15 av: Gasoline

#14 kul! Då får man gratulera :-)

Anmäl
2013-12-08 15:02 #16 av: Jalking

Självklart kör jag automat på vintern! Har inte ägt en bil med manuell låda på många, många år.
Med framhjuls- eller fyrhjulsdrift tror jag inte att det påverkar kontrollen nämnvärt heller, inte vid sansad körning i alla fall.

Men jag påstår nog ändå att den allra bästa kontrollen vid mera aktiv körning har man med en bakhjulsdriven bil och manuell låda. Då ska det givetvis var helt utan "finesser" som traction control, anti spinn, anti lock och allt vad de olika påfunden nu heter.
Det är få bilar jag har upplevt att jag har haft så bra kontroll på som gamla Amazoner t.ex. I halt väglag styr man en sån lika mycket med gasen som med rattten.

Anmäl
2013-12-09 22:33 #17 av: [Mustangcab]

# 13 Ja då är det inte lätt att förstå vad du menar om du inte använder smilyen som det  avses.

Om man kör fortare än vad väglaget säger att mans ska göra så kan man få sladd på både fram -och bakhjulsdrivna fordon. Det spelar ingen roll vilken hastighet det står på skyltarna man ska anpassa hastigheten till omständighetern dock ej köra fortare än tillåtet.

Wikipedia eller inte det är ett faktum att det är lättare att få en sladd med ett bakhjulsdrivet fordon än ett framhjulsdrivet.

När det gäller mitt körkort så har det några år på nacken det ska jag erkänna men jag var privatlärare åt en god vän som tog  körkort förra året och fick i egenskap av detta även gå en kurs på en körskola samt följde med på körningrnar och gjorde alla proven tillsammans med henne så jag har teorin i ännu färskare minne än vad du har.Skrattar

När det gäller automat så kan jag upplysa om att de bilar jag har finns det även ett M som i manuell så vill jag så kan jag köra manuellt och använda de växlar som finns på ratten.Skulle jag mot förmodan köra fast så kan jag också välja att lägga in en lägre växel istället för automat och så finns det också ett sportläge ifall man vill dra lite extra på gasen för att komma förbi snabbt.GladAutomat innebär flera möjligheter än enbart automat.

Medarbetare på Britter i fokus, Dokumentärer i fokus, Neurologiska sjukdomar i fokus

 

Anmäl
2013-12-10 10:01 #18 av: Gasoline

Vi får helt enkelt acceptera att vi tycker olika och upplever olika saker med dessa alternativ :-)

Anmäl
2013-12-10 13:49 #19 av: Fridaaaa

#17Som sagt, det som står på smielyesarna är mer "riktlinjer" eller vad man ska säga. Och många som använder dem som jag gör.
Håller helt med #18.

Beror på vilken automatare man har, finns inte på min morfars som är ganska ny, inte heller på min farmors som är från 2003, alltså att man kan fixa så att det blir manuell.

Ja ingen har sagt emot dig heller på den punkten heller ang bakhjulsdrift och framhjulsdrift.

Du behöver inte ha den "tonen", hjälper ingenting att vara stöddig.
Jag väljer att avsluta diskussionen, så kommer inte kunna läsa mer vad du skriver här efter.

 Medarbetare: rexkaniner, Support.
Bloggar: Vardagsblogg Kaninblogg Djurblogg
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2013-12-10 20:29 #20 av: [Mustangcab]

# 19 Vad skulle du  tycka om ifall jag gick in på någon av dina sajter och talade om för dig hur saker förhåller sig trots att du vet bättre? Och hur i hela fridens dar ska jag tolka dina smilyesiar om inte på det sätt som det sägs?

Jag har aldrig påstått att alla automatväxlade bilar ser ut på det sättet utan att mina gör det!

Medarbetare på Britter i fokus, Dokumentärer i fokus, Neurologiska sjukdomar i fokus

 

Anmäl
2013-12-11 08:02 #21 av: Gasoline

Trist att det vart denna ton i tråden, det var ju inte riktigt tanken.

Jag hoppas att vi kan fortsätta tråden med en lättare stämning :-)

Annars får jag tyvärr låsa den, vilket jag inte vill.

Anmäl
2013-12-13 23:44 #22 av: Suskiv

Inga problem att häva sladd med automat. Jag har körtkort för automat och gjorde därmed halkbanan med automat. Jag och den andra killen som körde automat var de enda som aldrig snurrade. Vi hävde sladdar mycket enklare och bättre än de andra med manuell bil som alla snurrade.

Får du sladd med automaten så släpp gasen och styr så löser det sig. Iom att automaten fortsätter driva framåt samtidigt som den "motorbromsar" automatiskt åt dig så är det bara att jobba med ratten.

Gäller framfhjulsdriven bil för övrigt. 

Anmäl
2013-12-14 10:03 #23 av: Mona22

#22 jag snurrade inte heller på halkbanan ned manuell . Hehe.
Däremot har jag tvingat fram sladd med automaten (framhjulsdrivet) för att se hur det känns och det är svårare att komma ur tycker jag . :)

Anmäl
2013-12-14 13:35 #24 av: Gasoline

På halkan fick vi framkalla en snurrning, för att känna på hur det kändes. Detvar ju såklart lite läskigt när man var en ovan förare, gjorde min halka tidigt.

Anmäl
2013-12-14 13:36 #25 av: Fridaaaa

Vi fick precis som #24, framkalla en snurrning just för att man skulle få känna på det, så det var meningen att man skulle få snurr SkämtarGlad

 Medarbetare: rexkaniner, Support.
Bloggar: Vardagsblogg Kaninblogg Djurblogg
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2013-12-14 13:41 #26 av: Mona22

Jag lyckades aldrig få snurr då jag styrde emot men vet att de ville det .

Anmäl
2014-10-16 18:58 #27 av: Gasoline

Då var det snart dags för snö igen Tummen upp

Har letat efter en vinterbil men antingen är dom väldigt häckiga och ägaren har drömpriser eller så är det automater som säljs. Vill verkligen inte ha en automat som bruksbil, och verkligen inte på vintern Ledsen
Hittade som tur va en 240 som såg vettig ut och för vettiga pengar, lite jobb men det var snabbt fixat Glad

Anmäl
2014-10-16 20:41 #28 av: jagga-ewe

Jag kan inte förklara varför, men är det halka föredrar jag 1800kg automatväxlad jagga framför ca 1500kg manuell Toyota. Båda är framhjulsdrivna, men jag litade alltid myyyycket mer på Kissen än jag nånsin kommer göra på tojtan. Dessutom va Kissen mycket roligare att ge sig ut o leka med, på den stora parkeringen vid stadens ishall.

Saknar automat nästan varje dag, det är helt enkelt lyxigare än att hålla på o växla.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Anmäl
2014-10-25 22:57 #29 av: Imasy

Varför vill ni inte köra automat på vintern?

Jag har iof körkort å enbart automat, så jag har inget att jämför med, men upplever inga problem att köra dem på vintertid. 

Har iof köpt men familjebuss nu, vilket betyder både större och tyngre bil än vad de andra jag har ägt har varit. Ska bli intressant att se hur den är att köra i vinter.

// Jennie - Sajtvärd för Katter, Hamster, Dvärghamster, Brott och Litteratur. 

~Välkommen!~

Anmäl
2014-10-26 07:24 #30 av: Gasoline

#29 tyngre fordon blir stadigare på vägen, så förhoppningsvis blir den mer lätthanterlig :-)
Jag föredrar manuell då jag finner det lättare att hantera sladdar med.

Anmäl
2014-10-26 09:10 #31 av: Fridaaaa

#29 Säger samma som #30 Glad

 Medarbetare: rexkaniner, Support.
Bloggar: Vardagsblogg Kaninblogg Djurblogg
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2014-10-26 15:46 #32 av: Gasoline

Men det är nog givetvis en smaksak och beror nog lite på vad man är van med.
Och framförallt om bilen är framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet, jag tror skillnaden mellan automat och manuell blir större på bakhjulsdrivet än framhjulsdrivet.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.