Annons:
Etikettkörkort-förarbevis
Läst 1350 ggr
Gasoline
2013-12-29 09:08

Sänkt avgift - handledarskap och reg. bevis

"Vid årsskiftet sänks avgifterna för att ansöka om handledarskap vid övningskörning och vid dubblettbeställning av del 2 av registrerings-beviset. Sänkningarna görs för att anpassa avgifterna till Transport-styrelsens kostnader för respektive tjänst." http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Sankta-avgifter-for-ansokan-om-handledarskap-och-registreringsbevis/

Annons:
Gasoline
2014-01-14 19:20
#1

Kul att något sänks och framförallt bra att denna sak blir billigare, det ger fler möjligheten att kunna ta körkort.

Humbugg
2014-03-19 19:37
#2

Det går i rätt riktning. Däremot bör introduktionskursen för bil genast tas bort alternativt "erbjudas" gratis då den är riktigt meningslös.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Gasoline
2014-03-19 19:39
#3

#2 vad är det för kurs? Har inte hört talas om detta?

Humbugg
2014-03-19 19:52
#4

Om du blir handledare eller om du precis ska ta B-körkort måste du gå en introduktionskurs, denna kostar i regel 300 kronor (per person) på en körskola och är giltig i 5 år. Har gått den, riktigt usel, ibland sägs det att den enbart är införd för att körskolorna vill tjäna mer pengar.

När den infördes var man tvingad att gå tillsammans med sin elev, hade man fler elever fick man gå flera gånger. Idag behöver man inte gå kursen med sin elev och man behöver bara gå en gång.

Länk: https://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/B--Personbil-och-latt-lastbil-huvudsida/personbil/Introduktionsutbildning/

PS: Har även sett körskolor som tar 700 kronor för denna kurs, rena rånet.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Gasoline
2014-03-19 20:00
#5

#4 där ser man, handledarkurs hette det när jag tog kursen. Vet inte om detta är den enda anledningen till att den infördes men en av anledningarna är iallafall att många privatelever kuggades när de gjorde de slutliga proven jämfört med de som gått på trafikskola. Om det sedan har hjälp vet jag tyvärr inte.

Mona22
2014-03-20 20:16
#6

Jag har gått kursen och jag tycker absolut det var bra. Mycket viktigt som tas upp som man bör tänka på. regler som gällde när man själv tog körkort kanske inte gäller idag. Många är inte uppdaterade alls. Dessutom verkar det som att många ungdomar som nyss fått körkort har mutat till sig det eller är väldigt glömska då de kör som idioter och med blinkersen trasig (de kan väl inte glömt så fort att man ska använda den vid sväng)

Jag tycker det är för enkelt att få körkort och det var det redan när jag tog det.

Annons:
Gasoline
2014-03-20 20:25
#7

#6 Absolut. Och jag tycker framförallt att handledarna ofta är väldigt slappa med sina elever. Jag har varit med ganska många som övningskört och det är inte noga med vare sig att kunna hålla hastigheten eller att använda blinkers. Eller för att tala om placering i korsningar!

Även om kursen är trist och tar tid så är det ändå ganska nyttig information. 

Men.. Du har väl inte glömt att blinker är extrautrustning?! 😮

😂

Satt och tänkte på detta så sent som idag när jag åkte hem från jobbet, det är baske mig inte många som har blinkers på sina fordon, och på nyare bilar verkar det vara mer regel än undantag att blinkers är ett dyrt tillval eller att dom inte fungerar utav andra anledningar (för att inte tala om hur ofta jag möter enögda bilar av nyare fabrikat).

Ber om ursäkt för att det vart väldigt OT nu, men rycktes med lite 😊 Hade tänkt skapa en tråd om det ämnet idag men ville inte verka så gnällig…

Humbugg
2014-03-25 16:54
#8

När man är handledare själv så lär man i regel inte ut exakt som man själv kör, brukar man inte blinka så kommer man ändå påpeka att eleven bör blinka.

Att betala 300 spänn för att sitta och lyssna på en trafikskolelärare som säger "det är viktigt att blinka", "tänk på att titta i backspeglarna" eller "det är bra att köpa en extra spegel så du som handledare också kan se bakåt" är relativt fånigt. Oki om det var gratis men betalar man denna summa för detta blir man inget annat än lurad.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Upp till toppen
Annons: