Annons:
Etikettmotorcykel-och-mopeder
Läst 22894 ggr
wille_wille
3/16/14, 8:02 PM

Hjälp-långsam Peugeot Speedfight 3

Jag köpte nyligen min första moped, en Peugeot Speedfight 3 -09 som har gått ca 700 mil.

Den tidigare ägaren sa att den hade gjort 45-47km/h tidigare men att den hade blivit långsammare efter att den hade varit på service, nu går den i 41km/h i normal vind.

Pappa och säljaren misstänkte att servicestället hade skruvat lite på förgasaren så att den blev nedstrypt till 41km/h. Både jag och pappa tycker att vi ska försöka få upp den till 45km/h igen, frågan är bara; kan det vara förgasaren eller låter det som att det skulle kunna vara något annat?

Om det kan vara förgasaren, hur justerar man den?

Hoppas någon kan svara 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Annons:
Cragan
3/17/14, 3:39 PM
#1

borde vara ett munstycke att byta i förgasaren http://www.twostrokerider.se/forgasare-del-1-byta-luftfilter-och-huvudmunstycke/  en bra liten guide på hur man gör för det bytet.

kan även vara tändstiftet men det borde vara bytt vid servisen 

sen finns det gamla knepet dom kan ta till o lägga i extra cylinderfots packningar  hände för mig när jag lämna in min susuki ks50 på växelåds reperation  när jag fick tillbaks moppen så hade den tappat all ork och fart efter lite felsökning så hitta jag 5st cylinderfots packningar varav en var sönderskuren 😮  fast vet inte om moppe verkstäder kan dom gamla knepen va en del år sedan det hände mig

wille_wille
3/17/14, 7:31 PM
#2

Att byta munstycke, borde inte det räknas som att trimma mopeden? 🤔

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Ford -57
3/17/14, 8:26 PM
#3

Nä inte e d trimmning väl. Kanske kanalerna i cylindern är sotiga, sånt kunde hända på min tid iaf🙂

wille_wille
3/17/14, 8:36 PM
#4

Hehe, är inte så bra på detta med vad allt heter och så (eller att meka över huvud taget).

Typ hur ser cylindern ut och hur kollar man om kanalerna är sotiga?

Edit:

Hittade hur den såg ut nu, och den borde se ut såhär:

http://www.pedparts.co.uk/c/products/RAW/Malossi_MHR_Replica_70cc_Cylinder_Kit_-_Peugeot_Ludix_Speedfight_3.jpg

Vart sitter kanalerna som kan bli sotiga? 🤪

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Ford -57
3/17/14, 8:45 PM
#5

Jaa du, om d ser ut som förr så e cylindern den del me kylflänsar som sitter under topplocket i vilket tändstiftet borde sitta, å kanalerna löper inuti cylindern vid sidan av loppet, d syns om d e sotigt å skitigt, när du väl tagit dän cylindern. OK👍 Good Luck ol chapp.

wille_wille
3/17/14, 8:59 PM
#6

Får försöka kika lite på det imorgon när jag kommer hem.

Tack 🙂👍

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Annons:
Cragan
3/17/14, 9:41 PM
#7

#2 nä tror jag inte och räknas det för trim så är det nått fel 😛  min moppus går inte ens o starta med munstycket som följde med orginal förgasarn o ska en vara ordentlig med en 2takts motor så bör en byta/ställ munstycket varje dag för att optimera motorn men det är lite överkurs 🤫 

o kom på en sak till som kan sänka effekten kolvringar är dom lite för slitna eller trasiga, men kan vara svårt/pilligt att byta såna dock hyfsat lätt att kontrollera. 
http://www.twostrokerider.se/hur-du-far-igang-din-tjuriga-motor/  står om det i punkt 1 kompression  eller så låter man sin lokala moppe/mc/bil verkstad kontrollera det åt en då en troligen behöver till en sådan för att låna komp mätare

Ford -57
3/20/14, 6:56 PM
#8

Hej Wille. Hur går d me PeggaMoppen, Bra hoppas vi🙂

wille_wille
3/20/14, 7:27 PM
#9

Hehe, har haft fullt upp med skolan oså så jag har inte hunnit gå ut o kolla än :S Men jag ska försöka göra det snart :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Gasoline
3/25/14, 7:31 PM
#10

Nu är jag lite nyfiken, hur har det gått?

wille_wille
3/25/14, 7:33 PM
#11

Jag har legat lite på latsidan men fick upp den i 43km/h i nedförsbacke idag 😊

Är väl mest lite rädd att jag som inte har nån kunskap alls om detta ska råka ha sönder nått eller glömma bort var en del ska sitta.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Gasoline
3/25/14, 7:36 PM
#12

#11 hade du hjälpt till med bena så kanske du kommit upp i 45 km/h, hihi :-) Man måste prova för att lära sig, och man lär sig även om man gör misstag. Tänkvärt! Men några km hit eller dit gör inte så mycket som tur är :-)

wille_wille
3/25/14, 7:42 PM
#13

Haha, nja var ganska bra motvind så det hade nog bara bromsat 😛

Skulle bara kännas lite surt o paja den när man nyss har köpt den…

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Annons:
Gasoline
3/25/14, 7:44 PM
#14

Minns förresten att jag fick hjälpa min moped ibland i uppförsbackar då den var lite slö, måste ha varit en rolig syn. Haha! Jo, jag förstår det :-)

Leo
3/26/14, 5:37 AM
#15

det var det som var bra md min , den hade trampor😃

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Gasoline
3/26/14, 6:18 AM
#16

#15 det är en fiffig uppfinning :-)

wille_wille
3/28/14, 5:18 PM
#17

Nu vet jag nog vad felet är, utan att ha behövt mecka något med mopeden 👍

Tidigare ägaren scannade serviceprotokollet och mailade över det, där står det att verkstaden har monterat dit en strypbricka.

Då är bara frågan vart den sitter och om man behöver sätta dit en annan strypbricka för att den ska gå lagligt🤔

*edit*

Tror jag hittade vart den sitter och hur man gör.

http://www.garagego.se/forum/guider/oevrigt/25507/Peugeots-variatorstrypning/

Får testa när verkstaden är ledig 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[VSK]
3/29/14, 3:57 AM
#18

Jo det räknas som trim om du byter storlek på munstycket då mopeden är helhetsgodkänt fordon. Men jag kan lova dig att inte farbror blå kommer plocka in moppen om de enbart misstänker utbytt munstycke.

Så fjantig regel så det liknar ingenting.

Strypbrickan du pratar om så de satt dit sitter garanterat mellan cylinder och avgasröret.

Försök ta reda på varför de gjort det.

En moped mår som sagt inte bra av en massa fysiska strypningar.

Teoretiskt så finns det bara en sak på din moped som kan ge högre hastighet vid original och det är slitna variatorvikter. Blir del lite lättare så brukar oftast moppen orka varva ut och på så sätt orka komma upp i nån eller max ett par km/t mer.

Det är alltid upp till ägaren att se till så att moppen går lagligt.

När det gäller EU45 och original så finns det max för några saker.

Max 52 km/t

Max 4 kw

Max 50cc

Bryter moppen nåt av ovanstående så räknas det som MC och oregistrerat fordon.

kan bli rätt dyra böter om man torskar.

wille_wille
3/30/14, 9:59 AM
#19

#18 Vad väl det jag tänkte… Ska ringa verkstaden på måndag och kolla :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Gasoline
3/30/14, 12:54 PM
#20

#19 det låter som en bra idé :-)

Annons:
wille_wille
4/1/14, 5:06 PM
#21

Nu har jag pratat med verkstaden, han trodde den hade gått i 50-60km/h eftersom dom hade sattit dit brickan men att jag kunde testa att ta bort den och se hur for det går då. Den skulle tydligen sitta mellan avgasröret och cylindern…

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Gasoline
4/1/14, 5:32 PM
#22

#21 Hmm, så fort ska den väl inte gå egentligen? 🤔

wille_wille
4/1/14, 6:28 PM
#23

#22 Nej, men jag ska skruva loss den (med pappas tillåtelse och hjälp) och se hur fort den går. Enligt förra ägaren så gick den 46-47, enligt vetkstadskillen borde den ha gått 50-60-70km/h. Om den går för fort så är det ju bara att skruva dit brickan igen :) Eller ja, verkar inte vara så bara att få loss den, men men…

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Cragan
4/1/14, 7:46 PM
#24

#23 kan säga att min skrothög till moppe går i runt 70km/h utan strypningen i avgasporten (mätt med gps dock så kan inte garantera hur exakt mätningen var) fast är lite andra strypningar som är satta ur spel på min skrotis också (en reju drac)

wille_wille
4/1/14, 8:31 PM
#25

#24

Då får du akta så polisen inte får tag i dig när du kör 😉

För övrigt så hittade vi ingen bricka där han sa att den skulle sitta 🤔

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Ford -57
4/1/14, 10:06 PM
#26

Förr i tiden satt strypbrickan mellan förgasare och cylinder. D va en fundering bara👍

Humbugg
4/2/14, 1:40 AM
#27

Brickan (ring) brukar vanligtvis sitta mellan grenröret (kröken) och ljuddämparen, annars kan ni ta en titt på grenröret och se om det finns ett extra rör som sticker ut och inte leder någonstans, detta är en såkallad blindtarm och fungerar som en strypning, man begränsar avgasernas flöde.

Ibland är det svårt att se brickorna då de smutsas ned av avgaserna och på så sätt ser ut som att de hör ihop med röret.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Annons:
[VSK]
4/2/14, 4:58 AM
#28

Peugeot SF3 är en kvalitetsmoppe ut i fingerspetsarna, men ts, jag rekommenderar dig inte att trimma såvida du inte vet vad du gör. Motorn håller typ i evigheter original, men börjar du trimma och du inte vet vad du gör så kan motorn ta slut fortare än du anar.

Jag rekommenderar INTE att ta bort blindtarmen. Det gör inte så supermkt alls om allt annat är original 50cc.

Dessutom så skulle du bli stoppad av farbror blå och moppen åker in på kontroll, så kan du lugnt räkna med att du aldrig mer kommer få se det avgasröret.

Jag ids inte googla på vad det sånt avgasrör kostar nytt (original)  men gissar på 3000-4000 kr. (till min moppe kostar den 3800).

Det sticker iväg ganska så friskt så fort det är katalysator i röret samt lite design.

Bättre att försöka få tag i samma rör begagnat då isf och ta bort blindtarmen på det, svetsa igen hålet och svetsa dit blindtarmen igen. Att ta bort en blindtarm helt är ungefär som, hej min moped är trimmad.

Alla moppar har ju inte blindtarm då vissa stryper ned på andra sätt.

Generellt sätt så kan man säga att de flesta förgasarmoppar är strypta med nåt/flera av dessa: variatorring/variatorbricka, skorsten, insugstratt, , strypbricka i avgasrör, CDI, tunga variatorvikter, mindre munstycke, klent avgasrör typ sugrör mm

Finns säkert nå mera strypningar men dessa använda ganska flitigt.

Gasoline
4/2/14, 9:02 AM
#29

Att uppmuntra till olaglig trimning är inget vi bör syssla med här inne :-)

wille_wille
4/2/14, 7:45 PM
#30

#28

Hade inte tänkt trimma den utan mer återställa den som den var innan den åkte till verkstaden. Fast eftersom både jag och pappa är väldigt dåliga på mopeder och det var svårt att komma åt så tror jag att jag skippar att ta bort den.

Tack för hjälpen alla🙂

#29

Det tycker inte jag heller 😉

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Gasoline
4/2/14, 8:05 PM
#31

#30 Skönt 🙂

Det var så lite så, och även jag passar på att tacka alla sakkunniga för hjälpen 👍

[VSK]
4/2/14, 9:19 PM
#32

nä jag uppmuntrar inte till trimning utan jag varnar för trimning ☝️

Dvs att TS bör ta reda på varför verkstan har fipplat med moppen mm.

Gasoline
4/2/14, 9:22 PM
#33

Det förstår jag VSK, tycker att du kom med mycket bra info kring ämnet :-)

[VSK]
4/2/14, 9:24 PM
#34

🙂

Annons:
wille_wille
4/2/14, 9:26 PM
#35

#32 Försökte med det men han där verkade ju veta ungefär lika mycket som mig :S

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[VSK]
4/2/14, 9:28 PM
#36
Upp till toppen
Annons: