Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 2217 ggr
Gasoline
2014-04-01 17:02

Körde på hund

Ber om ursäkt för långt inlägg, men behöver skriva av mig. Det viktiga är frågan längst ner. 

Idag körde jag på ett djur, en hund. Eller… Jag tror det iallafall. 

Det gick ett barn efter gatan med en hund, när jag kom åkandes förbi slet sig hunden och sprang rakt mot min bil. Jag försökte väja och bromsade allt vad jag kunde och sedan hörde jag en duns.

Jag ser en bil stanna bakom mig och en kvinna kliver ur bilen, samtidigt ser jag i backspegeln hur hunden springer iväg och barnet jagar efter hunden.  

Kvinnan frågar hur jag mår och hjälper mig sedan att leta reda på barnet och barnet talar om vart den bor, några hus bort. Vi följer med barnet och hunden hem för att tala med någon utav barnets föräldrar, och även om hunden såg ut att må bra (förhoppningsvis sprang den bara in i däcket på min bil) så ville jag gärna att ägarna skulle kolla igenom hunden för jag ville verkligen veta att HUNDEN MÅDDE BRA. 

Barnet springer in och hämtar föräldern och ut kommer en annan kvinna, barnets mamma misstänker jag. Kvinnan som stannat för att hjälpa mig talade om för mamman att barnet var ute och sprang på trottoaren med hunden och mamman svarar genast "barnet satt fast", jag väntade på att hon skulle komma på att hon sagt fel och sedan säga att hon trodde att hunden suttit fast. 

Hur som, mamman verkade inte vara riktigt "närvarande" och verkade inte heller bry sig om att hunden blivit påkörd eller att barnet var ute och sprang med hunden. "Hunden brukade ju sitta fast men han tuggar sig loss från linan", när man bor precis intill vägen så undrar jag då om man verkligen ska ha hunden sittandes ute på lina?! 😮

Då hon varken verkade förstå vad som hänt eller vad vi sa så gick jag och den andra kvinnan därifrån. Stackars barn och stackars hund. Något kändes inte riktigt rätt. . . .

Men jag är fortfarande skakis, jag vart så himla rädd att hunden blivit allvarligt skadad. När jag satte mig i bilen igen släppte chocken och tårarna bara sprutade. Ringde till min syster som sitter med sin hund som håller på att valpa och hon tror att det är ett dåligt aprilskämt 😭

Men om jag hade kört på hunden och den hade blivit skadad, vad hade hänt då? Hur hanterar man en sådan situation? 

Annons:
Emo
2014-04-01 17:17
#1

Ring polisen och beskriv vad som hänt, sen kan du inte göra så mycket mera än att acceptera hur det går.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göteborgaren]
2014-04-01 17:17
#2

Inte ditt fel, oansvarigt att låta ett barn rasta en hund som barnet inte kan hantera. Det är föräldrars ansvar att rasta hunden.

Gasoline
2014-04-01 17:35
#3

Men blir det förarens fel i en sådan situation? 

Kan polisen göra något annat än att ev. medla mellan de olika parterna? 

Om hundägaren har hunden försäkrad, täcker försäkringen skadorna eller täcker min bilförsäkring skadorna?

#2 Vad jag fattade det som så trodde mamman att barnet var fastbundet tillsammans med hunden 🤔
Eller iallafall att hunden var fastbunden, och hade ingen koll på vart barnet var.

[Göteborgaren]
2014-04-01 17:43
#4

#3 Kan inte lagen 100% men att släppa ut ett barn med en hund är inte okej. Hundägaren är ansvarig för dom skador som hunden orsakar.

[Mustangcab]
2014-04-01 18:55
#5

Hundägaren är ansvarig för eventuella skador på din bil.

Gasoline
2014-04-01 18:58
#6

Oj, uttryckte mig jätte tokigt. Jag menade självklart skadorna på husdjuren, inte min bil. :-)

Annons:
[Mustangcab]
2014-04-01 19:10
#7

Du är inte ansvarig för några skador på någon hund det är ägarens problem. Att ansvara för sin hund. Om hunden orsakat skador på din bil är ägaren ersättningsskyldig.

Imasy
2014-04-01 21:27
#8

Om du är säker på att du smällde in i hunden så är det ju troligt att den fått någon skada, behöver ju inte var allvarligt dock.

Hade det varit jag, så hade jag ringt till länsstyrelsen imorgon och berättat om det hela, så får de åka ut och titta på hunden och avgöra om den måste till veterinär. Tror det är enda sättet att få den dit om nu inte ägaren vill/redan har gjort det.

Även om det hela är trist, har tack och lov inte kört på något djur ännu, men har varit väldigt nära många gånger, så kan man ju inte ta på sig skulden när andra brister i sitt ansvar.

Besserwissern
2014-04-01 23:27
#9

Jag körde på en hund med 15 ton lastbil för en herrans massa år sedan. Jag hade tömt flaket (stenvagga) på ett bygge och släpper bromsen för att rulla framåt, och då hade en hund smugit precis framför lastbilen vilket är helt omöjlig att se, en kille som stod framför såg allt och gör stopptecken och jag ser på hans ansiktsuttryck att det är "fara och färde" så jag tvärnitar och det smäller till i hunden som flyger fram en 2 - 3 meter. Jycken klarade sig men blev lite halt. Ägaren var ett riktigt dumhuvud som lätt hunden springa lös, hunden var nämligen döv. Jag var skitförbannad på ägaren långt efter, man känner sig ansvarig trots att det inte är ens eget fel. Men jag minns också den känslan "hur gick det för hunden" - jycken var ju trots allt helt oskyldig.

Humbugg
2014-04-02 01:25
#10

Du får tänka på att det inte är ditt fel! Det är inte heller barnets eller hundens fel att detta skedde utan det är föräldrarna som låter barnet gå med hunden utan att barnet ens kan hantera hunden! Det finns en drös med skumma föräldrar som du stött på, en del reagerar som du beskrivit genom att blockera det du säger för de vet själva med sig att de gjort fel men kan givetvis inte erkänna det, de vill nog inte ens erkänna för sig själva hur fel deras beteende är. Det tråkiga vid påkörningar är att det är svårt att avgöra om ett djur blivit skadat då det "ofta" sker inre skador det vill säga att musklerna tagit skada eller så men det är som sagt inget du kan göra åt för det har redan skett. Däremot låter det som när du ändå träffade hunden att det gick relativt långsamt så att hunden kanske bara snuddade bilen och då behöver det inte uppstått några skador alternativt att hunden fick blåmärken eller så. Om föräldrarna har något vett bör de uppsöka en vetrinär och få hunden undersökt. Stötte själv på en hund som var ute och gick helt själv utan halsband några meter ifrån en motorväg, stannade och hälsade på hunden och följde med den hem, så sa jag till ägaren att hunden var uppe nära motorvägen och ägaren berättade att hunden "aldrig" lämnar tomten men att hon skulle ha "bättre" uppsikt över hunden, tog 3 dagar så var hunden ute vid motorvägen ännu en gång och vandrade omkring, man bara häpnar hur respektlösa vissa är för sina djur. Du kommer säkert tänka på denna situation ett par dagar framöver men låt dig inte fastna i den, detta är en sådan händelse som är näst intill omöjlig att förhindra.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Gasoline
2014-04-02 06:23
#11

Ja, jag vet att jag egentligen inte ska lägga någon skuld på mig själv men jag tar åt mig ändå. Jag tror man gör så automatiskt. Bilen färdades i kanske 10 km i timmen, jag tvärnitade ganska snabbt och det var en 50 sträcka som jag inte så långt före svängt ut från. Dunsen kan även kommit fram bilen. Hunden verkade som sagt oskadd, jag klappade på honom och försökte känna igenom den lite snabbt. Föräldern ignorerade inte problemet eller på annat sätt gick in i försvarsställning. Den var helt enkelt inte närvarande. Antingen var mamman sjuk på något sätt eller så var hon påverkad av något, väldigt svävig. Jag kan inget annat än att tycka synd om barnet och hunden, även om dom verkade må bra.

Gasoline
2014-04-10 20:27
#12

Jag har mycket intressanta och händelserika resor till och från jobbet emellanåt. 

Idag såg jag en påkörd katt 😭

Det fick mig att fundera på detta. 

Om man kör på en katt, vad har man för skyldigheter som förare? (Nu snackar jag inte om vad man bör göra, utan vad man ska göra enligt lagar och regler)

Imasy
2014-04-10 23:44
#13

#12

Även en katt är ju någons egendom, så man har egentligen skyldighet att stanna och ta hand om djuret. 

En utekatt kan ju gå ganska långt och kanske svårt att gissa vart den bor, men man kan ju höra med närliggande hus, om det finns något, om de vet vems det är.

Kan man inte ta katten med sig och lämna den till polisen/någon veterinär tror jag det är ok att lämna den i diket (förutsatt att den inte lever dvs) och ringa in en anmälan.

Detta är iaf vad jag har fått berättat för mig.

Annons:
Gasoline
2014-04-11 06:33
#14

#13 jag tror och tycker även att det borde vara så. Det känns logiskt. Trist nog gör ju inte alla så.

[Wraith]
2014-04-11 17:34
#15

Jag har kört på en ren, det är ju ett tamdjur och ägs av någon. Körde långtradare sent mot natten. En ville köra om så jag gjorde mig redo att blända av när jag kikade bak i backspegeln. Just när den bilen kör om mig och jag bländar av så ser jag något grått på sidan, tog några millisekunder innan jag visste vad det var. Renen springer ut framför bilen och springer där mitt framför (jisses renar), jag bromsar hårt samtidigt som jag försöker hålla koll på släpet så det inte ska vika sig. Men man stannar ju inte en fullastad långtradare bara så där, så jag bromsade och renen kom närmare och närmare bilen. Sen försvinner den framtill och jag hör en duns, släpper bromsen lite då jag vet att renen snart rullar under bilen. Men icke, tydligen hade jag fått ner farten så pass mycket för renen springer plötsligt vidare, över vägen och missas just av en till bil som tydligen beslutat sig för att köra om när jag försökt få stopp på ekipaget. Hur den lyckats hålla sig på klövarna fattar jag inte!!!

Det är beckmörkt och efter denna smala väg stannar man inte hur som helst. Chockad är man med, men jag kör sakta, försöker lägga närmsta skylt på minnet, ringer polisen. Blir ombedd att stanna på p-plats (vilket jag borde ha gjort på en gång, men hjärnan funkade inte då), men polisen ville bara ha reda på om bilen blivit skadad. Liten buckla i grillen bara, ingen päls eller blod. Gav infon jag hade, ringde chefen och körde vidare i chock!

Jisses vad jag har haft dåligt samvete efter det, även om renen såg hel ut när den sprang vidare så ja. Efter det har jag alltid med mig sådana där vimplar för viltskador, så man lätt kan märka ut platsen. Men i detta fall kunde jag inte stanna säkert och p-platser var det inte gott om. Stannade väl någon km från platsen. Vem vet hur det gick, vet inte om det blev eftersök eller så, men jag hoppas så att renen bara fick en ond rumpa 😕

Skedde för ca 1½ år sedan, har fortfarande dåligt samvete över kraken!

En kollega körde på en ren, han såg renen sent och just så viker renen ut huvudet och det smäller. Om renen hade låtit bli att vika ut huvudet så hade den klarat sig. Men han lyckas stanna, tar med sig ett verktyg för att förkorta lidandet om den lever. Men nacken var helt av 😕Kunde bara dra den åt sidan och göra en anmälan.

Det är hemskt att köra på djur:( Men tyvärr stött på flera yrkesförare som ser det som sport att mosa djur efter vägen 🤮

Upp till toppen
Annons: