Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 2707 ggr
Emblems
2014-04-23 11:59

Prövotid, regler för släp m.m.

Hej! Jag har körkort för vanlig personbil B och är under prövotiden. Om jag kör ett hästsläp ämnat för utökad B-behörighet eller till och med där E-kort för tungt släp krävs. Vad händer med mitt körkort om jag blir stoppad med för tungt släp under min prövotid?

Annons:
Niklas
2014-04-23 12:01
#1

Du skulle alltså köra ett fordon som du inte har körkort för. Det låter ganska allvarligt. Jag gissar att du sätter körkortet på spel.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2014-04-23 12:02
#2

Du kan för resten fråga på Brott iFokus också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Gasoline
2014-04-23 19:14
#3

Håller med Niklas, att framföra något som man inte har kortkort/tillstånd för låter ganska allvarligt. Även om vi inte tycker att det borde vara sådan stor grej så tycker nog polisen det. Jag misstänker att du inte kommer att bli av med körkortet för övervikt eller för att du drar runt ett släp som du egentligen inte får dra med b kort, men böter och x antal prickar i registret kommer du nog att få. Får man tillräckligt många prickar så blir man även tillslut av med körkortet.

Zepp
2014-04-26 13:44
#4

När du får ditt körkort för första gången
har du det på prov i 2 år.
Det kallas prövotid. Om ditt körkort blir spärrat under prövotiden
måste du göra ett nytt förarprov 
även om spärrtiden är kortare än ett år.

https://www.korkortsportalen.se/lattlast/Du-kan-bli-av-med-korkortet/Nytt-korkort-efter-att-lansstyrelsen-tagit-tillbaka-ditt-korkort/

Ta ett E-behörighet om du har för avsikt att köra mycket med släp.. ofta anordnar tex husvagnsklubbar sådan utbildning.. brukar som regel inte vara speciellt märkvärdigt!

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/B--Personbil-och-latt-lastbil-huvudsida/B-utokad--Personbil/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Emblems
2014-04-27 23:31
#5

Tack så mycket för ett bra svar med tydliga länkar för vidare info Zepp! :)

Upp till toppen
Annons: