Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 1221 ggr
[VSK]
2014-05-03 09:03

Måste du krocka hårt?

Se då till att sitta i Tesla S. Är nog den starkaste och säkraste personbilen man kan köpa över disk.

Länk

Annons:
Gasoline
2014-05-03 16:13
#1

Det såg väldigt skumt ut när jag öppnade länken men jag såg en rubrik om att taket hade förstört krocktestmaskinen, om jag fattade det rätt. Är det så pass så är det nog en väldigt trafiksäker bil :-)

[melowi]
2014-05-03 16:57
#2

Krocktesterna var plus. Ger dock minus på framförallt displayen i bilen, känns lite vanskligt om någon skulle sitta och pippla på med den om dom kör. Syftar mycket på att folk sitter och smsar, stör mig på att bilarna börjar likna mer datorer än fordon. 

Är det som Gasonline skrev så kan det väl inte vara så säkert för medtrafikanterna vid en krock? Om Teslan mosar den andra föraren med bil? 😮 Kanske sitter och pratar i nattmössan efter 4h sömn men 😂

Gasoline
2014-05-03 18:05
#3

#2 ja, jag vet ju inte om det var så för att det såg väldigt skumt ut i mobilen :-/

[VSK]
2014-05-04 00:02
#4

tyvärr så går det inte tillverka en bil som är lika snäll mot alla andra bilar oavsett storlek och konstruktion.

Cragan
2014-05-04 09:16
#5

undra hur rättvisande det testet är igentligen då dom verkar köra takets test i en hydral press  så långsamt högt tryck klarar det men hur ofta krockar man så att taket tar smällen i låghastighet

Gasoline
2014-05-04 16:50
Annons:
[VSK]
2014-05-04 23:10
#7

#5

taktest är bara en av testerna, men takets styrka är väldigt viktigt för övrigt skydd.

Humbugg
2014-05-04 23:40
#8

Troligtvis är Tesla S tak så pass hårt för att skydda batterierna vid en olycka då man gärna inte vill få ett bad av batterisyra i bilen om den skulle volta :O

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

[VSK]
2014-05-05 06:15
#9

#8

Så är det ju samt att en batteridriven bil är tung och de påskjutande krafterna är enorma vid en väldigt kraftig "inbromsning".

Svårigheten med att bygga en mindre krockfarlig bil är ju att bromsa in G-krafterna mjukt men ändå ha ett starkt chassi där det inte bli nå inträngningar alls i passagerarutrymmet.

Är inget svårt att bygga om bilen är 8x4m och får väga hur mkt det behövs, men idag skall allt vara så lätt och billigt som möjligt helst.

Sen är det ju inte bara den aktiva (karossens styrka) säkerheten som skall va i tipp-topp, utan den passiva (airbags, bromsar mm) måste funka klockrent.

Läste att en bil idag, säg Volvo V70 av senaste modell är 10ggr starkare i karossen än en lika stor bil som är 30 år gammal. Detta uttalande kommer från de som bygger hydrauliska verktyg som brandkåren har för att klippa sönder bilvrak.

Förut var de saxarna på 5 tons tryck om jag inte missminner mig. Idag kan de ha upp till 100 tons tryck i de små maskinerna.

Säkrare bilar kräver bättre räddningsverktyg helt enkelt.

Upp till toppen
Annons: