Annons:
Etikettmotorcykel-och-mopeder
Läst 4860 ggr
LeJ
2014-07-09 04:51

Vad är mopeden värd?

Jag ska sälja min moped och undrar om någon kan tipsa om vad den kan vara värd? Det är en svart baotian Comfort, scootermodell, eller tjejmoppe som vi sa när jag var tonåring iaf. Inköpt ny hösten 2012, den har gått drygt 300 mil, servad som den ska. Har inte gått mycket efter senaste servicen som var vid 300 mil i våras. Det är en klass 2 moped så den går i 25 km/h förutom ibland när den går i upp till 60km/h, varför vet jag inte, den är inte trimmad eller något sådant. Det händer att den hackar lite, vanligtvis innan den ökar farten. Bensintanken är utbytt, gjort i affären. Den har rattlås och ett godkänt kedjelås kan följa med.

Kostade ny ca 11 500:- Tror det var 1000 kr rabatt.

Annons:
[VSK]
2014-07-09 05:59
#1

Glapp i CDI-boxen.

För mig värd max 3000:-

LeJ
2014-07-09 21:33
#2

Tack. Jag vet inte vad CDI-boxen är, är det något som är värt att fixa innan jag säljer?

[VSK]
2014-07-09 22:00
#3

Beror ju på om du vill säja en laglig moped eller ej. Det kan ju sluta med att CDI (tändningens styrbox) ger upp helt och då så startar ej moppen.

Händer rätt ofta att CDI går sönder på kinamoppar.

LeJ
2014-07-10 05:38
#4

Tänkte mer på om det skulle vara ekonomiskt fördelaktigt för mig.😉

[VSK]
2014-07-10 06:22
#5

Beror ju lite på vem spekulanten är. Vet ej vad en CDI kostar till din moppe men gissar på 300kr nånstans.

LeJ
2014-07-10 20:21
#6

Men det gör ingen skillnad på priset på mopeden?

Annons:
Gasoline
2014-07-10 20:26
#7

#6 Har ingen aning, men förbättringar eller nya delar brukar göra ett fordon mer attraktivt för en köpare vilket ofta leder till att fordonet bli såld snabbare. 

Men VSK, när du skriver att det beror på om man vill sälja mopeden lagligt eller ej, syftar du då på det som du skrivit i en annan tråd att dessa fordon godkänns som enheter och att man egentligen inte får byta ut något? Om jag fattade det du skrev rätt? 🤔

[VSK]
2014-07-11 00:33
#8

#6

Beror ju på. Om moppen går bra och lagligt vid försäljning så har det nog ingen roll, men du bör ju upplysa köparen om att det är nått glapp. Så jag kan tyvärr ej svara på om köpare bryr sig eller inte.

#7 Så länge en utbytesdel, i det här fallet CDI, så är ju det viktigaste att CDI är exakt likadan som original, dvs stryper tändningen vid samma rpm. En servad, laglig moped ger alltid bättre avkastning än tvärsom (så länge vi pratar simpelt trim) . 

Om man måste byta ut nån del och man ej kan hitta original så är det generellt sätt samma utseende och funktion som gäller. Pratar vi lysen, backspeglar mm så måste de vara CE-märkta grejer. 

Gäller det tex avgasrör så räcker inte märkning och intyg, utan moppen måste in på besiktningen och bli godkänd där innan den kan köras lagligt på våra vägar.

Man får ej byta delar som påverkar prestandan alls, oavsett lika utseende. Hur konstigt det än kan låta å räknas det som trim om man stryper ned en originalmoped med tex en black box (justerbar CDI-kontroller).

LeJ
2014-07-11 00:41
#9

Jag har inte mixtrat med den själv. Det enda som ändrats sedan jag köpte den ny är bensintanken, pga vandalism, och det gjordes i affären.

Men gör det ingen skillnad på priset så struntar jag nog i det, jag håller på att ta körkort nu och sedan ska bil inköpas och om ett tag hästtransport.🥵

[VSK]
2014-07-11 00:52
#10

Jag kan inte tänka mig att det kan påverka priset alltför mycket. En ny är ju inte så dyr.

Gasoline
2014-07-24 19:39
#11

Hur går det med försäljningen? 🙂

LeJ
2014-07-24 20:18
#12

Jag har inte lagt ut den än. Min pappa brukar sköta servicen på mopeden och han har papprena om den och vi har inte lyckats träffas än. Men kollade med en som har en motorcykel/mopedaffär som sa 4-5 000 för den. Så nu kan jag inte riktigt bestämma mig för hur mycket jag ska lägga ut den för. Tänker att det är bra om det finns lite prutmån kanske men vill inte skrämma bort köpare med för högt pris.

Gasoline
2014-07-24 20:29
#13

#12 Ja, det är ju en väldigt fin balansgång när det gäller att sätta pris. 

Även ett för lågt pris kan skrämma köpare, då dom kan tro att det är något fel på det man försöker sälja..

Men det brukar lösa sig 🙂

Ett tips är dock att sälja mopeden när det är säsong (snöfritt) för mopedåkande, då brukar man oftast få ut lite mer för den än på tex vintern.

Annons:
LeJ
2014-07-24 21:10
#14

Jo jag ska försöka lägga ut den nästa vecka iaf, har ju redan planer för pengarna. Ärligt talat så har jag nog dragit mig lite för det för att jag har ångest för korkortet, har börjat tänka nu- tänk om jag inte klarar det, vad gör jag då? Fick tvinga mig själv igår att betala in avgiften för provet och uppkörningen,  fast det hjälper ju inte att mopeden står inlåst i ett cykelskjul men ibland resonerar man ju lite konstigt.🤪

Gasoline
2014-07-24 21:14
#15

#14 förstår det, mopeden är ju en typ av trygghet. Jag håller tummarna för att uppkörningen och resten som har med körkortet att göra går bra för dig, :-) Det även det löser sig tillslut :-)

LeJ
2014-07-24 21:21
#16

Tack, försöker att tänka positivt men det är svårt ibland. Önskar jag hade tagit körkortet när jag var yngre, men bättre sent än aldrig antar jag.

Förhoppningsvis får jag mopeden såld utan för mycket problem så det problemet är ur världen iaf.

Gasoline
2014-07-26 12:48
#17

#16 absolut, man får tänka positivt så brukar det mesta gå lite lättare. Det känns så iallafall :-)

Gasoline
2014-09-07 21:24
#18

Hur har det gått, fått mopeden såld? Körkortet hade du klarat iallafall om jag förstått det rätt? :-)

Upp till toppen
Annons: