Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 2255 ggr
Gasoline
2014-08-21 18:48

Varnar du för kontroll?

Varnar du mötande trafik för fartkontroll/polis efter vägen genom att blinka med lysena?

Annons:
Calcifer
2014-08-21 18:51
#1

Har inte bil eller körkort, men skulle aldrig komma på tanken att göra det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Wellcraft
2014-08-21 18:52
#2

Övningskör bara just nu, men nej aldrig.
Det är inte svårt att hålla hastigheten & poliserna vill knappast jävlas, utan snarare värna om säkerheten.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

monstermash
2014-08-21 18:53
#3

Jag har inte körkort men skulle aldrig göra det.

Perly
2014-08-21 19:00
#4

Alldeles för skadeglad för det, tycker dock att de borde ge bötter till de som kör alldeles för sakta med när det inte finns någon egentlig anledning till att köra tex. 50 på 90 väg…

Alltid Oavsett

Jetaime
2014-08-21 20:59
#5

Nope.

Gasoline
2014-08-22 21:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Anledningen till min frågeställning är detta (se bild). Inget som jag tidigare tänkt på men mycket logiskt när man tänker efter. Väldigt tänkvärt!

Annons:
ivanhoe81
2014-08-23 16:23
#7

jag gör det då alla andra blinkar åt mig, jag ser inget fel i det

ElisabethB
2014-11-20 08:32
#8

Jag skulle aldrig göra det. Tycker polisens inlägg beskriver min åsikt på ett bra sätt - de tar orden ur mun på mig..

Den du varnar kanske kör ihjäl någon en timme efter, eller rånar en bank.

#7 I vilket område varnar "alla andra dig" för en poliskontroll? Nyfiken eftersom jag sällan blir varnad för sådant..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

trollslända
2014-11-21 10:55
#9

Jag varnar inte där det verkligen förekommer kontroller, däremot varnar jag på alla möjliga andra ställen. Om jag tex möter nån som kör som en blådåre så blinkar jag till den. Då tror h*n att det är en kontroll och sänker farten. Sen att det inte är nån kontroll kvittar väl. Jag har fått en person att sänka farten tillfälligt iaf.

VildaVittra
2014-11-21 11:08
#10

Folk som inte håller hastighetsbegränsningen är för korkade för att ha körkort. Är det så förbaskat viktigt att komma fram några sekunder tidigare? Har hamnat i diket med min cykel ett antal gånger när bilförare kört 70-90 på en 30 väg. Stannar dom för att fråga hur det gick? Nope, de hinner inte ens se en.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ElisabethB
2014-11-21 11:17
#11

Håller helt med dig Vilda Vittra.

Det är inte svårt att hålla hastigheten.

När jag är ute och kör vanar folk för trafikolyckor och om man ser vilt vid vägen, men har aldrig blivit varnad eller varnat för trafikkontroler. Har man körkort ska man kunna köra bil.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Gasoline
2014-11-21 15:52
tlover
2014-11-29 10:05
#13

Jag övningskör än så länge bara och har inte varit med om nån fartkontroll så jag svarade annat.

Jag skulle däremot inte varna då jag vill att idioter (fortkörare) ska åka fast, inte komma undan.

Jag vet att många varnar med lysena om det är ren på vägen så jag kanske kommer att varna om det. (jag har än så länge bara behövt stanna en gång för ren).

l'm back

Annons:
jagga-ewe
2014-11-29 23:54
#14

Jag brukar varna på så sätt att jag messar kollegan som är notoriskt sen om jag ser kontroll på vägen till jobbet. Annars är det nog sällan jag varnar för sånt. Blinkar givetvis om jag ser älg eller rådjur nära vägen, sånt som är viktigt att varna för! Men det är en helt annan sak tycker jag.

Iofs har jag väl uppdaterat Waze med kommentar om synliga poliser likaväl som köer och hinder på vägen. Det är ju lite hela vitsen med Waze, att man uppdaterar. Bara så sällan jag har det igång, kör nästan alltid ensam o då har jag inte GPS o sånt jox igång.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Jimmy.L]
2014-11-30 08:15
#15

Jag tipsar istället polisen vart dom bör stå längs vägarna.

Gasoline
2014-11-30 15:32
#16

Jag har också tipsat polisen om vart dom behöver stå då folk kör dom tokar och farliga situationer ofta uppstår. Men jag har tyvärr aldrig sett eller hört att dom skickat dit någon för en snabb fartkontroll.

[Jimmy.L]
2014-11-30 18:43
#17

Jag hoppas verkligen dom kollar vägarna som man tipsar om.

Wony
2014-11-30 19:46
#18

Jag har inte körkort än, men skulle aldrig varna för fartkontroller. Därikring jag bor varnar man dock för vilt, olyckor och andra hinder som kan finnas, men det ser jag som självklart.

Gasoline
2014-12-01 19:13
#19

Hoppas kan man ju alltid göra :-)

viktoria91
2014-12-05 09:58
#20

Jag varnar aldrig! Kör man som man stulit fordonet ska man åka dit helt enkelt. ;)

Annons:
Lotoz
2015-04-24 01:23
#21

Vi moped och epa förare här jag bor har en grupp chatt på 50+ pers där vi skriver vart polisen är

Peace

Mona22
2015-04-24 10:06
#22

Nej jag varnar inte. Kör man för fort så ska man åka dit.

[VSK]
2015-04-24 14:06
#23

Förr i tiden gjorde jag alltid det, men har slutat med det sen ett antal år sedan. Fartdårar skall åka dit då det är de som ställer till det mången gång.

Gasoline
2015-04-24 19:24
#24

#21 Ja, finns en hel del FB gruppen för sådant också där man lägger upp bilder och varningar om vart poliser har kontroller eller kameror uppsatta.

[Jimmy.L]
2015-04-24 19:56
#25

Att varna för poliskontroller bidrar man ju till att efterlysta kommer undan eller påverkade personer.

Gasoline
2015-04-25 18:12
#26

#25 ja, tyvärr är det ju så. :-(

RobinEH
2015-04-25 22:15
#27

Det är så härligt när folk åker dit för att de bryter mot lagen. Skulle inte komma på tanken att förhindra att brott upptäcks.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
Ride84XL
2015-05-07 03:02
#28

Fasen va mycket moralkärringar här - och det här ska va forum för bilintresserade. 

Klart fasen jag varnar om jag passerar en fartkontroll - men en nykterhetskontroll skulle jag inte varna för :)

#10

Jag gjorde ett experiment på det där nyligen. Jag har kört en sträcka på 50 km till en polare några ggr som var mestadels motorväg och 2 +1, sen lite landsväg och några km tätort. Sträckan brukar ta ca 29-32 min (beroende på hur trafiken ser ut) när jag "tar det lungt" - d v s man ligger på en fart där man inte får varning/indraget körkort om oturen skulle va framme. Man siktar då på att ligga ca 25 km/h över hastighetsgränsen. Är man gasglad kan man lätt köra på under 25 min utan problem (om det inte är för mycket trafik). På tätortsdelen så brukar jag så klart alltid ta det lugnare än så (laglig eller nästan laglig fart)

Sen när jag skulle hem en natt när det var mörkt och halt så då hade man ju anledning att köra lite saktare så då körde jag precis laglig fart hela vägen och hade dessutom tur så det var knappt nån trafik och flyt hela vägen. Då tog det 37 min att köra. Alltså 8 min eller 28% längre tid, för dessa 25 km/h bara. Det är ju då räknat under samma trafikförhållanden. Men även i laglig fart tar det längre tid om det är mycket trafik. Det är alltid nån som kör 5-10 km/h under gränsen (inte minst pga bilarnas dåliga hastighetsmätare - vid t ex "100" så går dom flesta bilar 90-95) och dom är svåra att köra om om man inte vill köra för fort i omkörningen - iallfall om man inte vill va ett sånt där arsel som blockerar omkörningsfilen  flera minuter för bakomvarande. Så under dom förhållanden som tar 32 normalt tar det säkert 39-40 min i laglig fart.

Liknande tendenser har man ju sett på andra sträckor också. Men man har ju sällan gjort några riktiga mätningar på vad det tar laglig fart, då även många jag känner kör åtminstone lite för fort. Om man kör lagligt så är det oftast p g a att det är massa trafik och lätt köbildning och då blir det ju ofta ännu lägre snittfarter och väldigt oberäknerliga snittfarter.

[Jimmy.L]
2015-05-07 07:12
#29

#28 Så du tycker att kriminella och påverkade ska varnas för trafikkontroller? Vad skulle du säga om du hade en anhörig som blir påkörd tack vare du strax innan har varnat en påverkad förare? En trafikkontroll är så mycket mer än bara kontrollera fart och kontrollera att förare är nykter i den kontrollen tar polisen efterlysta och personer som har fyllt fordon med stöldgods eller genomfört rån.

[Carpinus]
2015-05-07 11:30
#30

Kör sällan bil numera, men blinkvarningarna är inget nytt påfund - det var nog snarare vanligare förr när kontrollerna var synligare. Innan ljustutorna blev vanliga gjorde man något slags handtecken, som ett slags V-tecken. (Nej, inte för att ge fingret…)

  Själv varslade jag aldrig för kontrollerna. Minns att det fanns sådana som varnade på rent ofog - det räckte att någon blinkade med lyset för att trafikhastigheten skulle sjunka. Åtminstone en bit…

För övrigt varnar ju polisen numera själva rutinmässigt för var de kommer att finnas.

https://polisen.se/Aktuellt/Trafikovervakning/Trafikovervakning-hela-landet/

Ride84XL
2015-05-07 17:09
#31

#29

Man får ju göra en avvägning där. Risken att man varnar en kriminell är ju betydligt mindre än chansen att man "räddar" nåns körkort .

Som jag sa innan - om jag ser andra kontroller (t ex nykterhet) och där dom ger fan i att förstöra folks körglädje (genom att t ex ta körkortet från alla som dom lyckas mäta och som överstiger en godtycklig hastighetsgräns på motorvägen en perfekt sommardag) så varnar jag inte folk.

Wony
2015-05-07 17:12
#32

Jag skulle, som jag skrev tidigare, aldrig varna för kontroll. Att varna för vilt är en annan sak dock. Hastighetsregler är till för att följas, och har man inte nog självkontroll/sunt förnuft att man håller dem kan man gott få förlora körkortet.

Jag har sett alltför många bilister som kör som dårar, bryter mot flertalet trafikregler, inte kan blinka, kör notoriskt för fort osv. Kan man inte följa reglerna får man låta bli att köra.

ElisabethB
2015-05-07 17:16
#33

#31 "Man får ju göra en avvägning där. Risken att man varnar en kriminell är ju betydligt mindre än chansen att man "räddar" nåns körkort ."
Om man kör så att körkortet dras in så är man kriminell! För mig innefattar körglädje att känna sig trygg i trafiken, om folk kör som idioter runt mig tycker jag inte det är roligt att köra bil…
Den typen av körning där man kör från punkt a-b på minsta möjliga tid hör hemma på rallytävlingar och inte i trafiken! (Kör själv personbil, tävlingsbil, traktor och truck samt funderar på att ta traverskort.)
Jag hoppas att du inte menar att det är körglädje att folk t.ex. krockar i trafiken!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Wony
2015-05-07 17:28
#34

#33 Håller helt med dig. Tävlingar eller annan körning på inhängnat område osv är en sak. Trafiken bland andra trafikanter är en helt annan. 

För övrigt är det inte någon rättighet att få köra bil. Och genom att köra bil så förhåller man sig till rådande lagar och regler. En förutsättning för att få köra bil (eller andra fordon) är att man följer de reglerna och lagarna som finns. Jag hoppas att fortkörarna lär sig en läxa genom indraget körkort.

Annons:
[Jimmy.L]
2015-05-07 17:34
#35

#31 Polisen själva på tex Facebook berättar att man inte bara tar påverkade eller fortkörare i dessa kontroller utan även folk som kört med bilen full med stöldgods, narkotika, efterlysta, körkortslösa. Är det dessa personer du vill rädda?

Ride84XL
2015-05-07 17:40
#36

Seriöst - jag förstår inte hur man kan va bilintresserad och sen sitta och åka runt i varierande 70-110 km/h och va nöjd med det. En stor del av glädjen försvinner liksom. Hastighetsgränserna är ju verkligen rätt igenom anpassade så körningen alltid blir tråkig. T ex 110 km/h på motorväg är rätt segt - men kan va härligt på en väg med mindre kurvradier (landsväg och vissa 2 + 1). Men då är gränsen ofta 70 istället osv

Ok för dom som har "glidarbilar" kan ju köra sakta utan att besväras med typ jänkare där man har ett annat syfte än att njuta av bilens köregenskaper. Men ofta är det ju själva körglädjen man är ute efter. Det är inte bara att det går segt rakt fram (t ex motorväg) - t ex kurvor på landsvägar och 2 + 1 begränsas ofta efter ca 1,5 m/s² sidoacceleration (vilket är väldigt lågt - om man körde en husbil så skulle folk förmodligen kunna sitta i den och käka där inne och det mesta håller sig kvar på bordet) - då känns inte ens bilens köregenskaper.

Vi snackar ju inte tätort, utan motorvägar, 2 + 1 och landsvägar med bra sikt - på sommarväglag. Självklart är man ju en idiot om man drar på mitt i stan där det är fullt med cyklister och gående eller rätt igenom ett villakvarter , en isig landsväg mitt i natten med mycket vilt etc. Man får ju anpassa sig efter förhållandena.

Wony
2015-05-07 17:43
#37

#36 För din del är hastigheten kanske den viktigaste delen - för andra är det att komma fram helskinnade…

ElisabethB
2015-05-07 17:47
#38

#36 Hoppas du kommer på bättre tankar, för med det tankesättet ska man inte vara bakom ratten och befinna sig på trafikerade vägar…

Åk ner till Tyskland och kör på Autobahn om du vill gasa, men inte har råd att ta tävlingslicens och köra tävlingsbil. Fast de är klart - på bilsporttävlingar måste man köra efter tävlingsreglementet..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Ride84XL
2015-05-07 17:51
#39

Jo precis - men då är ju ditt syfte en tur från a till b och inte så mycket mer. Ska man bara en kort sträcka så blir dessutom tidsvinsten ganska liten. Men för dom som verkligen gillar att köra så är polisens jakt på "fortkörare" verkligen en plåga. Om dom iallfall höll sig där det är befogat - i tätort mm. Men nej - dom står på motorvägar och liknande på sommaren när risken är som minst med att köra fort. T ex i vintras när det var snorhalt verkligen på sina ställen när den svängde mellan plus och minusgrader var det inget tal om "hastighetsvecka".

Samtidigt är det ju av naturliga skäl också på sommaren flest kör för fort - så det är ju rätt uppenbart vad syftet är egentligen…

Wony
2015-05-07 17:54
#40

#39 Visst, risken är som MINST. Men risken är ändå större än om man följer hastighetsbegränsningen. Och det är inte bara en själv som kan drabbas av en olycka, det är dessutom andra i trafiken, samt stora kostnader för samhället. Som sagt, har man gett sig ut på vägarna så får man vackert följa reglerna, punkt slut. 

Vill man köra fort får man göra det där det är tillåtet.

Wony
2015-05-07 17:57
#41

Undrar förresten om det är någon som kört för fort som orsakat en olycka och sedan haft dåligt samvete över att någon annan skadats/dött… Kan inte vara kul att leva med det, resten av sitt liv…

Annons:
ElisabethB
2015-05-07 18:02
#42

#39 "Olyckor" som orsakas av att folk inte följer hastighetsbegränsningarna händer även på motorvägarna..

Själv har jag kört 100 mil/vecka när jag hade mitt näst senaste jobb, tyckte inte det blev mindre körglädje av att jag följde lagen och därmed inte skadade någon av mina medtrafikanter.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[Jimmy.L]
2015-05-07 18:05
#43

#39 Det finns motorklubbar om du är intresserad att köra fort så som rally eller dragracing mm. På motorvägen möter du MC, lastbilar, husbilar och husvagnar och andra transporter som även dom ska kunna färdas tryggt.

Hur vet du att det inte finns polis ute och kontrollerar motorvägar på vintern jag har sätt flera kontroller under vintern på motorvägen målade som civila polisbilar.

Gasoline
2015-05-07 18:14
#44

Även om jag absolut tycker att man får ha en annan åsikt och även uppskattar din ärlighet om att du, Ride84XL, varnar för trafikkontroller så säger jag som många andra att du nog tyvärr får tänka om om du vill vara snäll och "rädda" någons körkort, för det är som sagt mycket annat som fastnar i en "helt vanlig fartkontroll". 

Detta utan att vara moralkärring, för det handlar inte om moral 🙂

Ett motorintresse för mig kan innebära mycket, inte bara om att få köra fort och handlar om så mycket mer. Intresset är så brett att det flesta faktiskt tycker om olika saker, trotts samma intresse. Vissa gillar snabba bilar för att de går just snabbt och är fräna, vissa gillar hojar för att dom känner sig fria och andra kanske gillar endast meckandet och plåtjobbet. Ja, vad vet jag, men vi delar ett gemensamt intresse ändå - Kärlek till fordon.
Så tänker jag kring detta med motor/fordon/bilintresse. 🙂

Gasoline
2015-05-07 18:20
#45

I inlägg #6 har jag printscreenat ett inlägg av en polisgrupp där dom skriver om varför man inte ska varna, detta var anledningen till mitt inlägg 🙂

Ride84XL
2015-05-07 19:09
#46

Ja frågan är hur mycket som fastnar i en fartkontroll - ett rattfyllo i laglig fart kommer ju inte åka dit. Likaså "klassiska" brottslingar som t ex rånare, biltjuvar m fl. Om du tror alla dessa "kör som idioter" så har du sett lite för mycket på TV. 

I verkligheten kör dom oftast (om dom inte försöker fly från polisen) lugnt för att dom inte vill dra till sig uppmärksamhet i onödan. Vid hastighetskontroller tar man ju oftast inte in dom flesta fordon för kontroll, utan mäter "i farten" - då kommer man mest troligt missa dom flesta av dessa p g a att dom kör i laglig hastighet.

#43

Dom kontroller jag sett har varit på sommaren och om du kollar alla forum där folk tar upp när dom åker fast så ser du samma sak - googla på "fortkörning". Och du tror väl inte civilbilarna slutar köra runt på sommaren - dom är ju mest troligt kvar, kompletterade med fler manuella kontroller med laser.

Gasoline
2015-05-07 20:15
#47

Då tycker vi ju olika helt enkelt, och det är helt ok för mig, alla har vi rätt att tycka vad vi vill. 🙂

Men att åka för fort är hur som en olaglig handling liksom att varna för kontroller, oavsett om man själv åker för fort eller varnar för kontroller 👍

Wony
2015-05-07 20:28
#48

#46 Det är inte alltid de stoppar bara fortkörare. Ibland har de faktiskt slumpvisa kontroller också. Detta under alla årstider.  

Oavsett vad, är fortkörning något som jag aldrig kommer att stå bakom. I mina ögon beter sig de som kör för fort för sitt eget höga nöjes skull omoget och respektlöst.

Annons:
[Jimmy.L]
2015-05-07 21:11
#49

#46 Då har du inte sätt dom större razzior som polisen brukar ställa upp där man stoppar alla fordon och kontrollerar tillsammans med skatteverket. Dessutom tipsar folk polisen dagligen om påverkade personer via 112.

Ride84XL
2015-05-07 22:00
#50

Nej - men jag förnekar knappast att det finns bra kontroller också och så länge dom inte kollar hastigheten så kommer ju inte jag heller varna folk. 

Tvekar ändå på att dom kan kolla i den omfattning dom kollar hastigheten - en "kontroll" av hastigheten tar oftast max 3 sekunder (ungefär tiden det tar att sikta på rätt fordon - själva mätningen sker på tiondelar av en sekund). Det är ju gissningsvis också därför dom gillar hastighetskontroller så mycket - det är så enkelt och ger mycket inkomst i form av böter och den stora kvantiteten "brottslingar" man får fast  "snyggar till" brottsstatistiken.

Men det sker ju ändå på bekostnad av resurser som skulle kunna lagts bättre också. Om den som står med laserpistolen istället vinkat in fordon så hade han ju inte tagit lika många men dom han ändå tar hade man haft större nytta av att få bort från vägarna…

Wony
2015-05-07 22:37
#51

#50 Jag skulle påstå att alla som kör onyktra, för fort, har stulen bil, stöldgods, är på flykt undan rättvisan, vistas olagligen i landet, har körförbud osv, ska straffas. 

Alla. 

Fortkörning är ett brott, och ska behandlas som sådant. Hastighetsbegränsningarna finns där av en anledning - att inom rimliga gränser minimera riskerna för de som befinner så på eller längsmed vägarna. Varför ta onödiga risker? Varför riskera att kosta samhället pengar i form av räddningstjänst, ambulans osv? Det, i mina öron, riktigt skriker egoism.

Ride84XL
2015-05-08 00:21
#52

Vad definierar du som "onödigt" - det är högst subjektivt baserat på vad DU tycker. Sen finns det så mycket annat man kan göra för trafiksäkerheten som dom rent ut sagt skiter i. Ta en tur i Stockholm och kolla på alla som sitter och surfar på mobilen, tjejer som fixar håret mm medan dom rullar fram strax under hastighetsbegränsningen. Där kan man snacka ONÖDIGA risker (och som är större än att köra för fort) - surfa på mobilen gör ju knappast att det blir roligare att köra eller tvärtom…

Wony
2015-05-08 00:35
#53

Jag föredrar säkerhet faktiskt. Och att köra för fort ÄR förenat med risker. Men det är ditt val om du vill riskera ditt och andras liv för att ha kul på vägen.

tlover
2015-05-08 09:06
#54

#52 Det är inte heller lagligt att tex hålla på med mobilen om det påverkar körandet.

l'm back

[Outlawly]
2015-05-08 12:34
#55

Nej jag varnar inte. Till störs del är det för att jag inte tänker på att jag ska göra det, ingen har varnat mig (eller så tänker jag på annat), men skadeglädje är också en del. Man får ju faktiskt skylla sig själv

Annons:
Ride84XL
2015-05-08 15:50
#56

#54

Så är det - men i verkligheten är det en fråga om vad som prioriteras.

Ride84XL
2015-05-08 17:22
#57

Satt och googlade lite på "hastighetsvecka" och fick upp lite saker :http://www.aftonbladet.se/bil/article20625080.ab 

Läs alla Face book kommentarer längst ner också - dom flesta är ju inte på "polisens sida" där heller direkt. Sen denna:

http://www.aftonbladet.se/bil/article19706740.ab

Det förvånar mig alltså hur korkade dom är och inte fattar det mest enkla - varför man kör fort. "Anledningen till de höga hastigheterna menar Thomas är en kombination av stress och nonchalans". Nonchalans möjligtvis i den benämningen att man skiter i hastighetsgränserna - men stress. Man gör det för man gillar farten - är det så jävla svårt att fatta. Det gäller ju speciellt oss som kör mycket för fort.  

Dom "typiska" som har bråttom brukar höja farten 15 km/h på 110-sträcka och sen blir dom förvånade att dom vinner så lite tid. Medan vi som gillar fart ser ingen större vinst med att hålla 125 istället för 110 - ska man ändå ta risken för böter kan man lika bra gasa på mer liksom, hahaha. Dock kan ju 25-30 över (135-140 på 110-sträcka) va en gräns att många ggr hålla sig inom, då man inte riskerar körkortet. 

Någon gång kan det ju va ett nödfall av nåt slag och därmed tillhörande stress, men oftast är det för man gillar farten. Bara för att dom är totalt ointresserade av bilkörning (vilket oftast är sanningen) så kan dom liksom inte tänka sig hur man kan gilla att köra fort - för dom är det ju bara för att man har bråttom eller är stressad man kör fort.

Samma personer som inte fattar detta enkla är också dom som gjort statistiken och beräkningarna om hur många "liv som skulle sparas" om t ex 80 % istället för 50% körde laglig hastighet - så det säger ju också en del om hur pass tillförlitliga dom beräkningarna är.

Wony
2015-05-08 21:30
#58

Gillar man fart kan man hålla på med rally på därför avsedd plats och hålla hastigheterna på vägarna så att vi andra slipper känna oss onödigt otrygga. Jag skulle nog säga att det vore bättre att gränsen för att förlora körkortet sattes lägre. Och böterna högre, gärna det dubbla eller mer. Följ reglerna eller stanna hemma, är min mening.

ElisabethB
2015-05-09 08:36
#59

#58 Precis, om man har råd att köra så fort att man "nästan" riskerar körkortet så har man råd att hålla på med motorsport.

#57 De rallyförarna jag känner samt deras kompisar som jag träffat har jag aldrig hört propagera för att hastighetsbegränsningarna är för låga.. (Och ja, jag har även träffat P-G Andersson eftersom jag känner många som känner honom.) Tvärtom har jag hört flera säga att de kör inte fortare än vad som står på skylten eftersom de då vet att de klarar sig om det blir en kontroll och att de inte utsätter medtrafikanterna för onödiga risker.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

tlover
2015-05-09 09:19
#60

#59 Motorsport behöver ju inte vara så jättedyrt heller det finns ju folkrace också.

l'm back

ElisabethB
2015-05-09 09:29
#61

#60 Precis.. Folkrace är ju lite inkörsporten till övrig motorsport.. 🙂Och som sagt inte farligt dyrt.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Wony
2015-05-09 10:46
#62

Och vill man köra fort finns t ex Speed Weekend. Visserligen på is och "bara" rakt fram, men en hel del av de som deltar kör ruggigt snabbt. Många hemmabyggen också, vilket är kul.

Annons:
Ride84XL
2015-05-09 23:48
#63

Vilken motorsport kostar mindre än 1000 kr om året? Man kan ju inte bara kolla på bötesbeloppet - utan man får ju slå ut det på tiden mellan tillfällena man åker fast. Det är ju inte det att risken är så stor att åka fast som gör oss förbannade utan att man lätt kan bli av med körkortet långa tider OM man gör det.

Jag säger inte det är fel med motorsport. Det vore kul att hålla på med - men jag har inte dom pengarna. Jag har inte ens råd med egen bil nu utan får låna. Sen ligger banorna oftast långt från städerna - inte minst p g a att moralkärringar som er som klagar på bullret. Det betyder långa tråkiga transportsträckor till och från banan i laglig fart - och soppan för dessa måste man också räkna in kostnadskalkylen (bara det ensamt överstiger böteskostnaderna). 

Detsamma gäller Autobahn - jag bor i Stockholmsområdet och pallar inte fisåka genom halva Sverige och betala soppa för det och hotell i Tyskland (för man hinner ju knappast åka dit och tillbaka över dan i laglig fart genom Sverige). Vi har ju Autobahn här också (t ex E4 från Gävle och neråt, delar av E18, E20 från Södertälje till Eskilstuna mm) Det är ju i princip samma typ av vägar - det handlar ju bara om vad våra förmyndare (samma idioter som inte ens fattar att man kan gilla att åka fort) tycker är "rätt hastighet". Så varför ska man sitta och "åka transport" till Tyskland med alla kostnader det innebär? Det kan va kul på en semester - men jag vill inte sitta och ha tråkigt bakom ratten resten av året eller åka med andra tråkmånsar som fiskör.

Wony
2015-05-10 08:48
#64

#63 Du antar att alla som ogillat fortkörare härinne är moralkärringar och inte gillar rallynbanor? Eh… Nä. Jag hade gärna varit granne med en sådan bana.

ElisabethB
2015-05-10 09:03
#65

#63 Häromkring ligger mororsportbanorna mer eller mindre inne i tätorterna och det är minsann ingen som klagar!
Vad kommer det att kosta dig den dagen du mister körkortet/kör ihjäl någon/kvaddar någon annans bil osv? Ta dig en funderare på det, eftersom du inte har råd ens med folkrace!!!
Och nej, det är ingen här som är moralkärring! 😉

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[Jimmy.L]
2015-05-10 09:20
#66

#63 Det finns massa motorklubbar i Stockholm jag har sätt rallycross i Haninge, Folkrace i Haninge, Tullinge och i Nynäshamn och det är inte långt från Stockholm det finns även banor norr om Stockholm och i Södertälje har du kartracing. Det finns ingen hobby som inte kostar pengar. Det går inte säga att det är för dyrt jag har inga pengar det ligger för långt borta skaffa sponsorer då om du inte har råd. Det går inte tro att man kan få allt serverat på silverfat man måste ta tag i det för att något ska hända. Kontakta någon av klubbarna jag nämnt. Även Enduro och cross finns att köra vid dessa klubbar samt terrängkörning med fordon eller ATV.

Tullinge MK . Folkrace, enduro, cross, terrängkörning och ATV.

Södertälje Kartracing

Nynäshamn Folkrace, cross och enduro.

Haninge Folkrace, cross, enduro, rallycross mm

tlover
2015-05-10 09:55
#67

#63 Har du inte råd med folkrace får du helt enkelt skaffa en isbil, dom är inte dyr.

l'm back

Ride84XL
2015-05-10 12:53
#68

Jo, det blir säkert något sånt senare - och jag skulle tycka det vore kul att testa t ex folkrace. Men det är ju en annan sak också - om man ändå måste åka och handla, fixa saker, åka till polare etc och har tillgång till bil så kan man ju ofta passa på att åka tider när det är lite trafik och sen ha lite roligt på vägen. Jag har åkt tillräckligt mycket buss ändå för att få min dos av lagliga hastigheter och seg acceleration, bromsning och kurvor

Sen för ett tag sen skulle jag t ex skjutsa min morsa till Borlänge - då blir tidsaspekten också av betydelse eftersom sträckan är ca 190 km. Jag sen ta tåget tillbaka (eftersom hon behövde ha sin bil där). Då gjorde tidsvinsten att man kunde sitta vid datorn 20 min längre och att hon hann fixa lite grejer innan vi åkte och ändå hade jag gott om tid när vi kom fram. Hade vi åkt samma tid och jag kört laglig hastighet hade jag missat tåget. Ok man hade kunnat ta ett senare tåg tänker ni då - men då hade biljetten blivit dyrare (SJs bokningssystem gör ju att biljetten blir billigare vissa tider).

densomundrar
2015-05-10 16:56
#69

Har aldrig varnat och kommer aldrig att göra. Sköter man sig inte får man stå sitt kast #68 eller planera bättre, åka tidigare och åka lagligt. Har man dåligt om tid får man planera och prioritera bättre istället för att riskera andras säkerhet och bryta mot reglerna som finns av en anledning.

Annons:
Gasoline
2015-05-10 18:20
#70

Oj, nu tycker jag att både jag och många andra börjat fokuserat mer på själva fortkörningen än vad tråden faktiskt handlar om, hurvida men varnar för kontroller eller ej :-) Ska vi skapa en tråd om hastighetsbegränsnignar och diskutera detta vidare där eller känns det onödigt? För det är ju ändå ett intressant ämne :-)

flisan708
2015-05-12 14:44
#71

Har blivit varnad x flera. Jag försöker vara noga och hålla hastigheten. Kör mycket bil både i tjänst och privat. När jag åker långkörning har jag alltid gpsen på. Den varnar och håller mig allert.

Gasoline
2015-05-12 17:11
#72

#71 Ah, smart tips. 

Ibland blir det ju lite svårt att hålla hastigheten när man åker långa sträckor då man har en tendens att flytta fokus från hastigheten, men med en GPS som säger till så blir det ju lättare, man blir iallafall påmind 🙂

Gasoline
2015-05-14 07:15
#73

Ett litet skämtsamt klipp om något som egentligen inte är ett dugg kul, det är bland annat dessa som förhoppningsvis "fastnar" i detta kontroller.

Gasoline
2015-05-14 07:15
#74

Ett litet skämtsamt klipp om något som egentligen inte är ett dugg kul, det är bland annat dessa som förhoppningsvis "fastnar" i detta kontroller.

neasfotografier
2015-05-23 21:02
#75

#36
Jag skulle inte vilja möta dig i trafiken.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

neasfotografier
2015-05-23 21:05
#76

För övrigt så varnar jag inte heller.
Varken i grupper på FB eller med blinkers. Det skulle vara det sista jag tänker på. Kör folk för fort så får de skylla sig själva och jag skulle gladeligen må mycket bättre av att veta att de får indraget körkort/böter osv. för att jag inte varnade dem.

Kan man inte sköta sig i trafiken och följa reglerna som finns för att hålla varandra säkra i trafiken så har man inte ett skit bakom ratten att göra.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Annons:
Upp till toppen
Annons: