Annons:
Etikettmotorcykel-och-mopeder
Läst 5224 ggr
musculus
8/26/14, 6:31 PM

Trimmad moppe

Hej! Jo d e så att jag har en gammal Zündapp ks50  -76 (tror jag)

Men iaf så den förra ägaren som hade moppen hade trimmat den, han har filat ut nån cm i kolven och dragit pluggen men ändå så går den inte nått snabbare, vad ska man göra för att få den att gå lite snabbare? jag vill inte byta cylinder eller förgasare för det blir för dyrt

Annons:
Inkanyezi
8/26/14, 6:47 PM
#1

Väldigt ofta har "trimning" haft rakt motsatt verkan mot den avsedda, men var ändå så klart olaglig. Att fila bort lite på kolven har sannolikt inte önskad effekt, då manipulering av kolven mycket sällan ger högre effekt, vare sig genom större vridmoment eller bättre fyllnad vid högt varv.

Att ta bort pluggen höjer däremot effekten och också varvtalet som man kan få ut om man också anpassar förgasare och tändning efter åtgärden. De flesta har ställbart munstycke i förgasaren, som man drar ner så snålt man kan utan att motorn går ner, när man kör på högsta varvtal.

Tändningen ska alltid justeras så att man får lagom förtändning för att motorn ska kunna dels komma upp i högt varv utan att verka som om den kroknar, men också kunna gå jämnt på tomgång utan risk för motorstopp. Eftersom förtändningen på en mopedmotor inte ändras när man ökar varvet, är det en avvägning, hur mycket förtändning man ska ställa in. Motorn kan varva högre med mer förtändning, men om det är för mycket, kommer den inte att kunna gå på tomgångsvarv.

Också när man har givit motorn mer kraft genom att ta bort pluggen, ökar farten inte särskilt mycket. De här mopederna var justerade för en fart av cirka 30 km/h, och eftersom varvet ökar omkring 25-30  % när man plockar pluggen, betyder det att man kommer upp till sådär 40 km/h. Däremot blir motorn mycket starkare, får högre vridmoment. Det kan motverkas av att kolven är jackad, så att man inte vinner lika mycket, men för att öka farten mer än varvtalet ökas krävs att man också drevar om. Man brukade byta det lilla drevet vid växellådan så att det fick ett par taggar mer, och då ökar farten.

Originalutförandet på de här mopederna hade ofta ungefär dubbla effekten mot här och de brukade vara drevade för ungefär 50 km/h maxfart.

Varje åtgärd för att öka effekt eller hastighet är olaglig om den ska köras i trafik, om man inte besiktigar och registrerar som lätt motorcykel, alternativt EU-moped.

musculus
8/26/14, 7:08 PM
#2

Tack och tack igen Inkanyezi mycket bra fakta och skrivet!! 

Jag har skruvat upp ljuddämparen och lagt dit nån sorts skum gummi sak som tål värmen så nu har eko ljudet dämpats,  det jag ska kolla upp nu är drevena

Leo
8/27/14, 6:26 AM
#3

ta det lungt med att fylla ljuddamparen for ar dar formycket motstand i den kan du trimma hur mycket som helst den gar inte fortare for det

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Inkanyezi
8/27/14, 8:59 AM
#4

Om du kan få tag i en originalkolv kommer motorn möjligen att gå lite bättre, eller i alla fall att må lite bättre, eftersom jackad kolv försämrar balansen och ökar vibrationerna, förutom att det kan minska fyllnadsgraden och därmed sänka vridmomentet. Det finns kanske motorer som vinner på att jacka kolven, men de flesta går bäst när man inte manipulerar kolven.

musculus
8/27/14, 6:11 PM
#5

Okej tack för svar! Jag tycker det hjälpte med att få upp farten väldigt med att spänna kedjan som dock inte var spänd, och som du berättade Inkanyezi att strypa bränsle tillförseln så mycket som möjligt utan att den dör.

Jag räknade tänderna på framdrevet, 12st. Eftersom minst en person har haft moppen innan mig så vet jag inte om den är drevad eller om original framdrevet har 12 tänder.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Zepp
8/29/14, 9:04 PM
#7

12 taggar är förmodligen original.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
9/5/14, 8:07 PM
#8

Klart som tusan en tvåtaktare som är original går bättre med korrekt justerad kolv.

Upp till toppen
Annons: