Annons:
Etikettbruksbilen
Läst 3333 ggr
Gasoline
10/26/14, 7:05 PM

Parkeringsskada

Nu är jag på lite grinigt humör. 😕

Jag förstår inte riktigt hur folk bär sig åt när de parkerar, de verkar åka som flipperkulor mellan bilarna och när man kliver ur bilen slår man upp sin egna bildörr i andras bilar om man råkat parkera så knöligt att det blev trångt. När man sedan varit in och handlat och kommer tillbaka med sina kassar så är går man emellan de bilar som parkerat trängst och drar gärna både påsar, jackor och väskor efter sidan på dessa bilar. 

Vad är då anledningen till denna grinighet då? Jo; 

Upptäckte idag att någon har spårat på min kofångare fram (lackskav och repor). Ingen stor skada och bilen är inte i världens bästa skick, men det som gör mig förbannad och besviken är att folk har så svårt att visa andras saker lite hänsyn och respekt. Varför stannar man inte och väntar på ägaren alt. skriver en lapp? Eller bryr man sig inte?
Även om min bil inte var så snygg från början så vill jag ju inte att det blir värre. 

Nu har jag inte varit om så många skador som skett i samband med parkering, men det verkar vara väldigt vanligt och när jag iakttagit folk på parkeringar så visar dom inte andras bilar någon hänsyn. 

Hur du fått/orsakat en parkeringsskada någon gång?

Annons:
jagga-ewe
10/27/14, 6:41 AM
#1

Jodå, har fått min beskärda del. En gång fick vi en pizza fastkletad i grillen, när bilen stod parkerad mitt i stan en kväll. Inte så mycket skada som bara allmänt otrevligt. En annan bil fick båda backspeglarna avsparkade. Vet inte om det var nåt personligt, men vi hade nyss köpt bilen o var på besök i staden, så isf var det nån som tog fel på bil!

X300an fick ett rejält dörruppslag, buckla och repor, i högersidan när jag hade den i jobbet. En annan gång fick jag höger backspegel spräckt. Båda sakerna på samma parkering, enda gångerna jag var på lokalkontoret i den lilla byhålan. Måste vara en Jaguarfientlig kommun.

Orsakat, ja, det har jag. Backat på en bil. Gick in i butiken vars parkering det var, de ropade ut o sökte ägaren som inte kom. Så jag fick låna papper o penna o skriva en lapp att sätta på vindrutan. Han ringde dan efter och var mäkta imponerad att jag hört av mig.

Vet inte om det kan kallas parkeringsskada, men maken har lyckats backa på sin egen bil med sin andra bil, på gårdsplan hemma. Fast det är nog närmare nåt som borde varit med i "då gjorde jag bort mig"-tävlingen. Men det var ju han, inte jag. Han hade parkerat sin ena vardagsbil (X) där den andra (R) brukade stå. R stod framför huset istället, X stod typ runt knuten. Maken var sur o stressad (det var säkert mitt fel…) och skulle köra iväg med R. Han backar iväg bilen och vänder runt hörnet som han brukar, backar rätt snabbt. Backvarnaren tjuter, men det gjorde den nästan alltid när det regnade, så maken ignorerar detta. Och SMADUNK! så kör han in i X som står där, alldeles oskyldig. Maken erkände att han totalt hade glömt att han parkerat X där, och han kollade inte bakåt för "det brukar ju bara va den här bilen som står där, alltså borde det vara fritt!" Själv satt jag i passagerarsätet, insåg vad som var på väg att hända men höll tyst för att inte reta honom mer, han var ju redan så sur. Trodde att han hade koll, han är ju så snabb att anmärka på att jag inte har nog koll bakåt alla gånger, så han vet vad han gör. Fel av mig, det med… ;)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Mona22
10/27/14, 4:58 PM
#2

Ja flera ggr. Vissa har verkligen ingen respekt för andras saker. numera parkerar jag långt bort och får gå en bit. Gammelbilen parkeras långt bort på 2 rutor i bredd för folk vill gärna stå bredvid och tänker inte på att den är extra bred… Såg en som skrapade upp hela sidan på en annan bil och reagerade inte ens.. Tog massor med bilder och fick tag på ägaren till andra bilen. Vet inte om hon fick någon ersättning men jag skulle ställt upp om de behövde någon som sett det. Förstår inte hur folk tänker ibland.

Gasoline
10/27/14, 6:42 PM
#3

#1 Oj, med allt detta så känns det ändå som att jag haft väldans tur 🤐

Hihi, ja, de där karlarna är bra roliga ibland 🙂

#2 Jo, bilarna jag är extra rädd om brukar jag oxå parkera låååångt bort där det inte finns några bilar i närheten (om det finns möjligheter till det) och tänker att här är det väl ingen som vill parkera. Men lik förbaskat står det en skock med bilar där när man kommer ut igen, antar att dom inte vill att min bil ska känna sig så ensam? 😂
Det var snällt gjort utav dig, önskar att fler männsikor kunde vara uppmärksamma på sådant. Vad fick du för respons från den berörda bilägaren när du kontaktade denna?

Jalking
10/27/14, 8:58 PM
#4

Jag har klarat mig rätt bra. Har inte orsakat något, och inte heller drabbats av något värre än mindre färgskrap. Men visst har det varit tillbud, se det här inlägget i min fotoblogg.

Gasoline
10/27/14, 9:17 PM
#5

#4 där nämnde du något jag ofta tänker på, barnstolar och bilar med barn i, de passa jag mig noga för. Likadant bilar som ser ut att brukas utav äldre stela människor som har det besvärligt att ta sig ut ur bilen, jag undviker att parkera bredvid dessa för att visa hänsyn och underlätta för som samt att jag inte vill ha deras bildörren intryckt i min bil. En annan sak när jag ändå är igång, måste jag mot förmodan parkera på ett ställe där jag helt enkelt inte kan stå lite avsides så parkerar jag bredvid de bilar son ser ut att ha ägare som är lika rädd om sin bil som jag är om min :-)

Upp till toppen
Annons: