Annons:
Etikettbilköp-tips-och-råd
Läst 1702 ggr
Lexie82
11/6/14, 9:54 PM

Biltips! Familjebuss

Kanske fel grupp för det här, men jag kan verkligen ingenting om bilar och skulle behöva tips.

Jag har periodvis en ganska stor familj, med bonusbarn osv. Varannan helg är vi 6 personer. Och jag har dessutom en ganska stor hund.
 Så, jag vill (när jag får råd) skaffa en större bil där alla får plats samtidigt. Tänkte mig nån form av familjebuss (heter det så?). Men jag har ingen erfarenhet av sådana och hoppas att någon här kan hjälpa mig.

1. Som jag förstått så har de flesta familjebussar 7 platser för passagerare. Får man köra sådana på vanligt B-körkort, eller räknas det som buss? Eller är de rentav för tunga?

2. Hur brukar lastutrymmet se ut på familjebussar? Kollade lite annonser på blocket, men hittade inte en enda bild på lastutrymmet! Är det stort som på en kombi så att man kan ha hund där bak, eller är det ett litet för att ge plats åt de extra passagerarna?

3. Hur mycket extra soppa drar en sådan bil i jämförelse med en "vanlig" personbil?

4. Har ni några tips på någon bra modell, som inte är alltför dyr vare sig i drift eller inköp (begagnad) som hela min familj får plats i?

Annons:
Gasoline
11/8/14, 8:26 PM
#1

Du har kommit helt rätt, även om just min kunskap om minibussar är så stor :-) Minibuss som rymmer upp till 8 pers exklusive förare brukar få köras på b körkort. Bäst är ju att kolla upp vad som gäller för just den bil/buss du funderar på att köpa när det väl blir dags. Ang bagageutrymmet är det väldigt olika, den vi hade på mitt gamla jobb rymde 8 passagerare och hade hyffsat bra bagageutrymme därbak, vi brukade hämta säckar med ved och djurfoder med den bussen och det gick lätt in därbak. Minns inte vad det var, en renult eller kanske en vw. Min morbror har däremot en minibuss av märket Honda för 6 passagerare (om jag inte minns fel), upplever att den är väldigt liten i lastutrymmet. Vad denna typ av fordon har för bränsleförbrukning är nog väldigt varierande beroende på storlek, motor och årsmodell. Men jag skulle nog räkna med minst 1 liter milen. När man väl fått ihop lite pengar till att köpa ett nytt fordon och utan att veta exakt vad man vill ha så skulle jag råda er att åka till olika bilhandlare för att kunna klämma och känna på olika typer av minibussar så att ni själva kan få en bra uppfattning om vad som passar er bäst. En bilhandlare borde även kunna guida er till en passande modell och ge er mycket bra info om de olika alternativen som finns.

Gasoline
11/28/14, 3:54 PM
#2

Hur har det gått för dig :-)

Lexie82
11/29/14, 12:43 AM
#3

Inte så mycket längre än sist. Det kommer dröja innan jag har råd att byta ut skrothögen jag har nu mot något vettigt, så än så länge är jag bara på drömstadiet. =)

Kickan90
12/1/14, 3:19 AM
#4

vi tittar med också runder och de flesta dricker oerhört mkt :( va några som drack runt 7L/mil 😮 våran v40 dricker 1L som max.. men googla en massa på modellerna och även på information om hur mkt de dricker över 2 tycker jag är mkt. för jag kommer isåfall pendla med den till o från jobb. håller med om att man får mindre bagage även om de blir högre. vi har med en stor hund.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Upp till toppen
Annons: