Annons:
Etikettfordonsvård-och-utrustning
Läst 1307 ggr
Gasoline
11/19/14, 7:35 PM

Krav på vinterdäck - 1 Dec

Vill bara påminna er om kravet på vinterdäck från och med 1 dec - 31 mars, men misstänker att de flesta är medvetna om detta 🙂

För mer info, se artikel i länken nedan
http://motor.ifokus.se/articles/525ec7248e0e746d4a0002c2-det-dar-med-vinterdack?discussions-1

Eller gå in på transportstyrelsens hemsida
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Krav-pa-vinterdack-fran-1-december/

Annons:
[Jimmy.L]
11/19/14, 7:49 PM
#1

Får vara glad att man inte bor i USA 2 meter snö på ett dygn på vissa platser, få bilar som tar sig förbi det.

Gasoline
11/19/14, 8:27 PM
#2

Ja, såg det på nyheterna :-o sjukligt mycket på så kort tid och mer väntades. Trodde det var en ny "media katastrof ", dvs lite halka men man går ut med att det är snökaos, och det verkade det ju vara denna gång. Vad tror vi om vintern rent allmänt i vårat avlånga land? Kall eller mild? Mycke snö eller ingen snö?

[Jimmy.L]
11/19/14, 8:29 PM
#3

Hoppas på en mild vinter här i Stockholm. Dom säger att vintern kommer vid mitten av dec med kyla och rikligt med snö.

Gasoline
11/20/14, 8:39 PM
#4

Förstår det. Åker du moppe även vintertid eller byter du transportsätt då?

[Jimmy.L]
11/20/14, 8:49 PM
#5

Moppen är i vinterförvaring. Blir buss,tåg och tuben som tur är finns det bra bussförbindelser med SL. Blir det en mild vinter hoppas jag att jag kan ta fram den någon gång i mars månad.

Gasoline
11/20/14, 8:52 PM
#6

Skönt :-) Ja, Stockholm har sina fördelar :-)

Annons:
[Jimmy.L]
11/20/14, 9:04 PM
#7

Jo men ibland hade man velat ha körkort även i stan. Själv då hur ser vintern ut hos dig.

Gasoline
11/22/14, 8:10 PM
#8

Förstår det, det underlättar ju. Jag tror att det blir en mild vinter men har läst någonstans att det väntas bli en "vargavinter", vilket inte är till fördel. Uppförsbacke upp på gården och det brukar bli lite jobb och slit att ta sig upp vissa dagar. Transporterar mig alltid i bil nu för tiden. Bor på landet så har ingen möjlighet till kollektivt mer än möjligen skolbussen om jag har tur. Älskar att bo på landet, men när det blir mycket snö ute är det inte superkul att ta sig någonstans med hemmet som utgångspunkt eller destination tyvärr.

tlover
11/29/14, 10:08 AM
#9

#2 Det ska bli en kall vinter med lite snö enligt rönnbären 😃

Faktiskt så tror jag det kan bli ganska kallt senare och lite snö verkar det också bli (det är ju bara ca 1 dm just nu) men än så länge är det milt väder (-7,5)

Vinterdäcken har varit på länge däremot.

l'm back

Gasoline
11/29/14, 10:22 AM
#10

#8 hihi, ja, man får förlita sig på gamla beprövade metoder. Med tanke på att ni har snö antar jag att du bor i den övre delen av landet? Här hemma, utanför Örebro, har det inte kommit någon snö än som vill ligga kvar men massor av regn har vi haft.

tlover
11/29/14, 10:27 AM
#11

#10 Jo vi bor i södra Lappland, så gammal kunskap härifrån kanske inte gäller söderut (härikring innebär ju en kall vinter en snöfattig vinter men jag vet tex inte om det är så söderut).

Faktiskt så kom snön sent i år, den här omgången med snö (vi har haft 2 omgångar som lagt sig och sen smält bort några dagar/veckor senare) la sig i början av den här månaden och det är ju alldeles för sent.

l'm back

Gasoline
11/29/14, 12:09 PM
#12

Jaha, det förklarar saken =)

[Jimmy.L]
11/29/14, 12:52 PM
#13

Det haglar här just nu, inne i Stockholm var solen framme ett tag. Bara +2 ute.

Annons:
Gasoline
11/29/14, 2:10 PM
#14

Och vi har det grått och trist. Längtar efter lite snö på backen, det underlättar för en mörkrädd när det är mörkt ute *skäms*. Men det är även otroligt mysigt och fint i måttliga mängder :)

[Jimmy.L]
11/29/14, 5:58 PM
#15

#14 Skamvrån för dig som önskar snö 😉.

Gasoline
11/30/14, 3:28 PM
#16

#15 Hihi, ja, fy skäms på mig.

Lonewolf
12/3/14, 9:55 AM
#17

Nej nu hoppas jag att kylan och snön kommer så jag kan fara ut med hunden på isen och låta honom jobba ordentligt, han börjar bli lite rastlös. Det är en alaskahusky på ett år lite drygt :-)

Gasoline
12/3/14, 6:32 PM
#18

Åh, vad mysigt lonewolf. Det låter jättekul! Men du har inte vinterdäck på hunden va? Hihi

jagga-ewe
12/5/14, 11:19 AM
#19

Fick på vinterdäcken för två veckor sen. Maken fick på sina på sin bil i måndags efter att jag muttrat surt om att han inte fick köra ungarna i sin bil förrän han fått på vinterpjuck. Men för min del får snön gärna vänta en vecka eller två till.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Gasoline
12/5/14, 3:07 PM
#20

#19 förstår det. Skönt att det vart gjort :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: