Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 1202 ggr
Gasoline
4/14/15, 7:44 PM

Manöverprovet för MC kort ändras

"Den 1 maj ändras föreskrifterna i manöverprovet för motorcykel. Ändringarna förväntas bidra till att förarens längd och vikt får mindre betydelse för provresultatet.

Bakgrunden till förändringarna är bland annat slutsatser som Statens Väg- och Tranportforskningsinstitutet (VTI) dragit av att analysera genomförda körprov i landet ur ett genusperspektiv. En slutsats i studien är att lättare och kortare personer missgynnas vid manöverproven i lågfart, vilket tyder på att kvinnor har sämre förutsättningar eftersom de i genomsnitt är kortare än män."

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/den-1-maj-andras-manoverprovet-for-motorcykel/

Annons:
[Jimmy.L]
4/14/15, 7:48 PM
#1

Det är väl ett bra beslut?

Gasoline
4/14/15, 9:23 PM
#2

Jag är inte insatt i hur manöverprovet går till i förhållande till de kunskaper man behöver i trafiken sen men rent spontant tycker jag att det låter som en bra ide. 

Vad tycker du/ni andra? 
Ni som har lite mer kött på benen kring framförandet av MC och manöverprovet, vad tycker ni om ändringen, är det bra eller dåligt?

[VSK]
4/15/15, 7:10 AM
#3

Har inte läst länken, men att provet inte skall påverkas så mkt oavsett längd och vikt är väl bra. Enda sättet är väl att köra upp på en mc som passar ens kropp bättre antar jag? Hur det kommer stå på körkortet sen vet jag inte. Max sadelhöjd 70 cm mm ? Står det inte med så är det ju totalt galet. 

Måste nån ha glasögon för att framföra fordon i körkortsklass på ett säkert sätt, så får man verkligen hoppas att det står de nya kraven med (där jag tog sadelhöjd som exempel).

Gasoline
4/15/15, 6:09 PM
#4

Det står såhär om ändringen, bland annat. "Ändringarna innebär att ett av dagens två möjliga lågfartsprov tas bort och att det som är kvar ändras något. Ändringarna förväntas bidra till att mer tid under utbildningen används till övningar som är viktigare för trafiksäkerheten. De förväntas också bidra till att förarens längd och vikt får mindre betydelse för provresultatet. Men för att kunna uppnå effekt krävs dock fler åtgärder av aktörerna inom utbildning och prov."

[VSK]
4/15/15, 6:42 PM
#5

Hmmm…

-blir nog säkert bra det där sen när allt är klart 🙂

Upp till toppen
Annons: