Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1744 ggr
[VSK]
2015-05-02 17:29

Skrota gamla bilar – rädda 700 varje år

"Skrota alla personbilar som är äldre än tio år – och minska antalet omkomna och svårt skadade med 700 personer årligen.

Det menar Motormännen/Motor enligt beräkningar från Trafikverket.

– Det är en enorm skillnad på en ny bil och en äldre, säger Johan Strandroth, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket".

Länk….

-

Nån mer än jag som inte förstår hur mkt denna eventuella skrotningspremien skulle bli värd? 100.000 kr? 200.000 kr? Då blir ju en 04:a mer värd än en 05:a av samma modell.

Eller tror snubben i artikeln att alla har råd/kan att köpa nya bilar eller vad? Jag blir faktiskt inte förvånad, för man har väl sett det mesta det senaste halvåret.

Annons:
Gasoline
2015-05-03 17:38
#1

Ja, undra hur dom tänkt sig med denna premie… För att folk ska tycka att det är värt att skrota sin bil måste premien vara lika hög som bilens värd, det kan ju bli jättedyrt för staten, eller vem det nu än är som ska betala? Även om bilens konstruktion och utrustning spelar roll i en olycka så tror jag snarare att bättre utbildning i trafiksäkerhet vore bättre, då jag tvivlar på att de flesta olyckor orsakats och beror på att bilden saknat bland annat abs system som nämns i artikeln. Ju mer de skrotar och försöker få bort alla gamla bilar, ju mer kommer dom förmodligen bli värda. Hur hade de tänkt sig med motorkulturen då? Alla vi fordonsentusiaste? Ska man ta bort en del av historien, många människors intresse? Nej, de får nog tänka igenom det där, för det kommer aldrig att fungera som dom önskar. Och som du säger, hur kan dom förvänta sig att alla har råd att köpa en ny bil?

[VSK]
2015-05-03 17:45
#2

Det är ju klart. Vill staten byta min -99B mot en 05:a så inte mig emot 🙂

Gasoline
2015-05-03 18:23
#3

Ja, staten kommer nog bli fattig på en sådan uppgörelse. Finns bättre saker att lägga pengarna på, kan jag tycka.

[Jimmy.L]
2015-05-03 20:49
#4

Alla kan ju inte rulla i fina nya bilar.

[VSK]
2015-05-04 05:16
#5

Jimmy, det är tur vi har moppar 🤦‍♂️

😃

[Jimmy.L]
2015-05-04 07:39
#6

#5 😃 Ja vi tar ju liten plats på vägarna, nackdelen är väl den höga olycksstatistiken för mopeder.

Annons:
[VSK]
2015-05-04 07:42
#7

#6

Vi får spreja oss med signal-grönt eller nåt liknande 🤦‍♂️

😃

[Jimmy.L]
2015-05-04 07:52
#8

#7 Julgransbelysning 😉. Såg en bild på en cyklist som hade en text på sin ryggsäck " kan du läsa detta ligger du för nära". Som tur är möter man sällan bilar som inte ger avstånd. Men intressant artikel ändå man vill alltså skrota alla äldre bilar för nyare skulle vara säkrare. Tråkigt tycker jag då man tycker det är kul att möta lite udda äldre bilar på vägarna istället för massa nya bilar.

[VSK]
2015-05-04 08:02
#9

Julgransbelysning och saftblandare på hjälmen får det bli 😃

Ja det är verkligen bara att hoppas att ingen stolle tvingar bort alla gamla fina åk som finns på vägarna.

Gasoline
2015-05-04 19:50
#10

Tänkte just på det, hur tänker dom kring fordon så som MC och mopeder samt alla dessa fordon utan någon form av hytt? Man är väldigt oskyddad där. 

På den tiden jag åkte moppe vart jag faktiskt påkörd utav en bil, det var ren tur att det inte vart värre än ett rejält blåmärke efter hela benet (där bilisten körde på mig), ont i foten som fastnade mellan fotpinnen och fotbromsen och som veks bakåt och fick ett rejält kast på moppen som jag lyckades "rädda" efter lite om och men. 

Usch, minns händelsen som det var igår, fy vad rädd jag vart 😮

Men hur många gånger kastar sig inte bilister ut mitt framför nosen på mopeder som kommer åkandes så de stackars mopedisterna får slå på en tvärnit med hjärtat i halsgropen?!

[VSK]
2015-05-04 19:58
#11

Jodå, hade man inte haft ögon i nacken och bromsat i tid och otid, så hade man nog inte kört moppe nå mer. Förra året hade jag lätt kunnat råka illa ut minst tio ggr, om det inte vore för att man är uppmärksam.

Gasoline
2015-05-04 20:02
#12

Ja, trist och skrämmande är det 😕

[VSK]
2015-05-04 20:33
#13

😕

Annons:
Cragan
2015-05-06 01:21
#14

#11 var konstigt nog säkrare när man var ung o körde trimmat än nu när man kör orginal på moppen.
fast sen hur säkert det är med en ungdom som tror att det är odödlig som susar om bilar på 90 väg är det låter vi nog vara osagt 🤫

Ride84XL
2015-05-06 05:14
#15

Håller med dom flesta andra här - verkar ju helt orimligt. Så löjligt också - "Enligt Trafikverkets beräkningar skulle….". 

Trafikverkats beräkningar har ju som känt inte mycket med verkligheten att göra - det är bara kolla på t ex den hysteriska hastighetspropagandan. Visst skulle det bli en viss vinst, men hur stor den egentligen blir finns det inget svar på då statistiken är modifierad. Troligtvis blir inte alls så stor vinst att det skulle va värt alla kostnader och besvär att byta ut en stor del av bilparken. Sen är det ju kul att se lite ovanligare bilar ute på vägarna också.

Sen är det idioti att byta ut hela bilparken idag om man ser till miljön som dom också använder som argument. Om 10-20 år kommer det säkert att finnas betydligt fler elbilar och laddhybrider på marknaden (finns ju redan bara det att dom är väldigt dyra i inköp än så länge och att det finns dåligt med laddställen osv). Så varför investera stort i att köpa sista generationens bilar med energislösande förbränningsmotorer nu - när man kan vänta 15 år och verkligen göra vinst sen. 

Klassiska motorer kommer ju såklart alltid finnas kvar för entusiasterna precis som att det fortfarande finns ånglok. Men dom utgör ju ändå totalt sett så liten del av fordonsparken att det inte spelar nån roll ändå. T ex ljudet från t ex jänkare med V8 är underbart - men ingen kan ju egentligen påstå att förbränningsmotorerna i vanliga bruksbilar är speciellt spektakulära och det är ju ändå dom som är intressanta här, då dom utgör typ 98% av bilparken. Själv är det mest fart och acceleration jag vill ha - utan att det kostar skjortan att köra.

[VSK]
2015-05-06 06:44
#16

#14

Har man en trimmad moped och kör med insidan av skallen, så kan man många ggr gasa sig ur kniviga situationer.

[Jimmy.L]
2015-05-06 07:13
#17

Vill man läsa antal olyckor för mopeder är denna från Trafikverket bra.

Trim utgör ca 15% av alla olyckor.

[VSK]
2015-05-06 07:14
#18

#17

Jag vågar nog höfta till med att 99% av de som kör trimmat inte kör med insidan av skallen 🤦‍♂️

[Jimmy.L]
2015-05-06 07:19
#19

#18 Och utan hjälm skulle jag även gissa på det gör dom här. Många ungdomar klarar nog inte av den höga farten på gång och cykelvägarna som inte är raka och har begränsad sikt.

[VSK]
2015-05-06 07:52
#20

Enda anledningen till att köra trimmat enligt mig borde just vara för att man är säkrare i trafiken (bilvägar) på så sätt att man kan gasa sig ur situationer samt man kan hålla mer rytmisk hastighet på 50-vägarna. 

Den dagen jag måste byta kolv/kolvringar pga förslitning, så vore det nog frestande att öka på motorn med nån hästkraft eller två, men det som sagt enbart för säkrare körning, ej snabbare. Jag hinner ta mig en funderare eller två, då med min körtakt tar minst ett år till innan kompressionen börjar bli lidande.

Annons:
[Jimmy.L]
2015-05-06 07:57
#21

#20 Nackdelen är ju om man hamnar i en poliskontroll eller råkar ut för en olycka då gäller inte försäkringen.

[VSK]
2015-05-06 08:07
#22

#21

Det är sant. Men man får finjustera så det knappt är märkbart ☺️

Wony
2015-05-10 08:55
#23

Apropå bilister vs cyklister, jag vet inte hur många gånger jag hamnat i diken och närapå blivit påkörd av fartdårar som envisas med att köra så nära de bara kan. Hur sjutton tänker de? Troligtvis inte alls, för vari ligger nöjet att skada andra? 

Som cyklist är man väldigt oskyddad, och jag vet inte vad ni tycker men i mina ögon bör en del bilister lära sig att hålla avstånd, istället för att blåsa förbi tätt inpå.

[VSK]
2015-05-10 09:03
#24

och jag vet inte vad ni tycker men i mina ögon bör en del bilister lära sig att hålla avstånd, istället för att blåsa förbi tätt inpå. 👍

Ride84XL
2015-05-10 13:41
#25

#24

Det är väl inget att skämmas för om man nu vill ha lite fart (även på moppe). Det här va ett riktigt skräpforum för att va motorforum märkte jag. Kolla den andra diskussionen om fortkörning med bil. 

Man är en idiot bara för man varnar andra för en fartkontroll. Köra fort är automatiskt "köra som en idiot". Samma förare som inte håller avstånd, prejar en cyklist, skiter i att stanna för gående vid övergångsställen etc kan likväl sitta och åka motorväg i 90 km/h några km senare - vilket jag sett många gånger. Köra idiotiskt är inte samma som att köra fort eller tvärtom.

Wony
2015-05-10 13:54
#26

#25 Däremot ska man skämmas om man prejar cyklister av vägen i hög fart. Eller för den delen i låg fart. Att över huvud taget inte visa respekt gentemot andra som vistas längs vägen är i mina ögon löjligt och omoget. Tyvärr tror tydligen många bilister att cyklister är odödliga.  Vilket var det som var meningen att poängtera med det jag skrev.

Ride84XL
2015-05-10 14:26
#27

Jo precis - men bara för man kör fort så betyder inte det att man inte visar hänsyn till cyklister. Om jag närmar mig en cyklist så går jag ut nästan som vid en omkörning (undantaget på vägar med bred vägren). Om man får möte och vägen är för smal får man lägga sig bakom (utan att ligga för nära) och sen köra om när det blir fritt - det är ju inte mer än så. Det blir ju samma sak oavsett om man kör skyltad fart eller fortare eftersom cyklisten ändå ofta inte kan hålla skyltad fart heller. 

Om du cyklar i t ex 25 km/h på en 50-väg och blir prejad - hur vet du ens att den som prejar dig kör för fort?  Oftast har ju folk en tendens att överskatta farten i såna situationer. Det kan ju lika bra va nån som håller skyltad hastighet eller t o m strax under och sen bara skiter i att visa hänsyn.

På många av dom vägarna som diskuterades i andra tråden (motorvägar och 2 + 1) får inte ens cyklister köra så förstår inte varför du kommer upp med dom hela tiden.

Annons:
Gasoline
2015-05-10 18:45
#28

#25 du har absolut rätt till din åsikt om detta forum men forumet handlar inte om att köra för fort och bör inte heller uppmana andra att köra för fort eller att för den delen bryta någon annan regel i huvudtaget. Jag anser att ett motorintresse inte handlar om fart och fortkörning utan som jag skrev i en annan tråd, all typ kärlek och intresse till fordon som är så mycket mer än höga hastigheter. Här är vi alla välkomna, oavsett vad det är som gör en intresserad av detta intresseområde. Alla kan inte tycka lika och skriver man om att man tycker att det är ok att gå emot de trafikregler som finns så får man räkna med att de flesta inte håller med och att man får reaktioner på det. Att överstiga den tillåtna hastigheten innebär självklart risker, likaså all form av vårdslös körnin.

Ride84XL
2015-05-10 21:41
#29

Det har du ju rätt i - motorintresse handlar ju så klart inte bara om att köra fort. Här är ju ett exempel där det kanske inte handlar så mycket om fart - men är ändå rätt skoj:

https://www.youtube.com/watch?v=8Xz6YXVlPcc 

https://www.youtube.com/watch?v=ty5WWM8NPAE

Men fart är ju ändå en stor del av motorintresset. Annars skulle ju t ex sportbilar skulle knappt ens finnas och folk skulle ju inte göra egna byggen där man trimmar motorer. Såna här filmer finns det fullt av på YouTube som visar på intresset :)

https://www.youtube.com/watch?v=uaJ9ARZoM7A

https://www.youtube.com/watch?v=GU6mKshHTpo

Wony
2015-05-11 10:14
#30

#27 Jag pratar i den här tråden ingenting om motorvägar, utan helt vanliga vägar och att det är problem att bilister inte visar hänsyn. Du får tolka in precis vad du vill men det betyder inte att det var det jag skrev…

Dessutom säger jag ingenstans i den här tråden att de alltid kör för fort enligt rådande hastighetsbegränsningar, men om du var cyklist på en 70-väg och någon kör om dig i t ex 65km/h ett par dm från dig - skulle du känna dig trygg? Om ja, då förstår jag att vi har olika åsikter.

Jag skulle uppskatta om du inte förutsatte en massa saker i mina inlägg utan läser dem som de är.

Ride84XL
2015-05-11 12:48
#31

Nej men jag skrev ju att köra fort är ju inte samma sak som att köra idiotiskt. Sen började du ta upp att man skulle preja cyklister.

Och ja - det är inte trevligt att bli omkörd så nära om man cyklar. Men det var ju liksom inte den typen av körning jag försvarade heller - jag tog det som ett av exemplen på idiotisk körning. Det var ju körning med trimmad moppe jag försvarade. Numera kräver man ju t o m körkort även för moppe och ändå får dom inte gå mer än 45 km/h - så löjligt. 

Man har ju varit i bl a Spanien och på semester - där har dom oftast ingen effektstrypning på mopeder och folk kör ofta i 60-80 km/h ute på landsvägarna med dom. Ibland som ett billigare alternativ till att hyra bil

Wony
2015-05-11 13:19
#32

#31 Att jag tog upp cyklister var bland annat för att det redan tagits upp/nämnts i tråden. Och det jag tog upp var inte någon reaktion mot något av dina inlägg - då hade jag hänvisat till det inlägget .

Du verkar dock ta illa upp(?) över att det finns de som prejar cyklister, men om du nu inte hör till dem som gör sådant, varför denna reaktion?

Ride84XL
2015-05-11 13:40
#33

Jaja - kanske missuppfattade då. Jag tog det som att du argumenterar igen mot fortkörning genom ta upp dom som prejar cyklister.

Upp till toppen
Annons: