Annons:
Etikettfordonsvård-och-utrustning
Läst 1523 ggr
Gasoline
2015-05-12 17:17

Samma motor i alla bilar

"Stora biltillverkare måste sluta slösa miljarder på att utveckla likadana produkter var för sig och börja samarbeta i stället. Det är budskapet från Fiat-chefen Sergio Marchionne, rapporterar branschtidningen Automotive News."

http://www.expressen.se/motor/han-vill-ha-samma-motor-i-alla-bilar/

Annons:
[Jimmy.L]
2015-05-12 17:19
#1

Det var väl ett bra förslag tycker jag.

Zepp
2015-05-12 17:23
#2

Varför utveckla nya bilar, det räcker med en bil till alla.. typ en FIAT 500!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2015-05-12 17:24
#3

Bränslesnålare bilar kan man ju fortsätta att utveckla.

[VSK]
2015-05-12 17:44
#4

#2

Det finns faktiskt dom som är längre än 1.65 m och/eller har reumatiskt (eller liknande). Har du tänkt på det 🤔

Gasoline
2015-05-14 06:51
#5

Absolu, det tåls att tänkas på och utveckla idén. Har svårt att tro att alla bilar kommer att ha samma utvecklare av motorer, men man kanske kunde göra någon form av samarbete för att underlätta på något sätt.

Ride84XL
2015-05-14 09:11
#6

Man borde sluta att utveckla nya motorer med gammal skitteknik - man har ju redan det man behöver på det området. Kollar man på bensinmotorer från slutet av 90-talet och nu så är det ingen större skillnad i effekt vs bränsleförbrukning (verkningsgraden är lika pissig på nya motorer). Det dom gjort på nya snåla bilar är ju att sätta i klenare motorer. Så fort man vill ha mer än 100 hk så drar det ju som en "gammal bil" ändå - iallafall om man vill ha lite kul och inte bara sitta och fisåka.

Min morsa råkade göra misstaget att leasa en av dessa s k miljöbilar (Reanault Captur med 90 hk motor) och som hon sen ångrade efter. Svårt att köra om på landsväg med den - man kan få ligga bakom en sölkorv i mil. Inte skoj på en 2 + 1 väg heller där var och varannan 2-filig sträcka ligger i uppförsbacke (t ex väg 70 mot Borlänge). Man ligger bakom en radda på 5-6 bilar som "ligger och pruttar" i 90-100 km/h - sen kommer det en 2-filig sträcka och då är det i med 4:an och gasen i botten. Så tar man väl 3-4 st om man har tur. Sen får man ligga där och puttra till nästa sträcka. Ibland tar det 2 sträckor att bara komma förbi en husbil. Så landar man på 0,8 liter/mil (enl färddatorn) när man kommit fram (dubbelt så mycket som tillverkarens skrytsiffror), med en snittfart strax under 100 km/h. En schysst bil med en 150-200 hk hade kanske dragit 1-1,2 med 10-20 km/h högre snittfart (i samma trafik). Men hade det varit mindre trafik och man kunnat hålla >110 i snitt med "miljöbilen" så hade ju säkert den också hamnat på litern.

Det man bör satsa på är ju el. El kostar hälften per kWh mot bensin och man drar bara 1/3 av energin. Bra elbilar finns ju redan (Tesla model S gör ju 0-100 på 4,5 sek och har toppfart på drygt 200 km/h) - bara det att dom är väldigt dyra att köpa och så måste man ju bygga ett nät med laddstationer där man kan snabbladda (där har ju miljöfolket något att satsa på om man vill satsa på miljön "på riktigt", men dom verkar ju tycka det är roligare att "straffa ut" bilisterna med skatter) - för det kommer ju ta tid innan batterierna kan lagra så mycket energi att man kan ha lika få laddstopp som man har tankstopp med bensinbilar:

http://www.gronabilister.se/biltester/tesla-model-s

Annons:
[VSK]
2015-05-14 09:29
#7

Man ska inte glömma bort att de flesta (alla?) biltillverkare testar sina bilar med allt avstängt som det bara går, samt har fulladdat batteri för att inte generatorn skall jobba. Dessutom så kör de med gamla hårda däck (rullar lättare), samt vissa tejpar för karosseriskarver, tex mellan huv och framskärm mm.

Det finns tillverkare som även testar sina bilar på rullande landsväg med nada luftmotstånd. Därför så kommer man aldrig ned i en tillverkares fantasisiffra.

Ride84XL
2015-05-14 09:32
#8

Jäklar alltså. Men det säger väl lite om varför dom där siffrorna aldrig stämmer med verkligheten. Inte ens dom som kör mjukt och håller alla hastighetsbegränsningar (sånt som jag skulle kalla extrem tråkkörning, haha) lyckas ju komma ner i det tillverkaren anger…

[VSK]
2015-05-14 09:40
#9

#8

Nepp, man kommer aldrig ned i dessa fantasisiffror oavsett hur lugnt man än kör samt motorbromsar (bilar med elektronisk insprutning stänger av bränsletillflödet vid motorbromsning).

Möjligtvis kan man komma ned i fantasisiffrorna om man ligger i draget efter en långtradare.

Så det är därför de flesta bilar drar 20-30% mer än fabrikens testresultat.

Det man kan göra är att ekonomichippa bilen. Motorns karaktär ändras, bland annat så sänkt motorns varvtal för maximalt vridmoment mm, men det gäller att man tankar bra soppa för att få ut max. Dålig soppa och bilen sänker tändningen, vilket ger en svagare mer ineffektiv motor vilket resulterar i mer gaspådrag (för att inget händer) samt mer soppaförbrukning.

[VSK]
2015-05-14 09:46
#10

Jag "överfyller" däcken med luft. Jag ligger ungefär 25% högre än rekommenderat lufttryck. Det innebär mer lättrullad bil. Jag kollar alltid hur pass platta däcken är mot marken när jag väljer lufttryck. Däcken skall ju inte vara runda runt om precis, utan kontaktytan skall ju finnas mot väglag.

Fler och fler verkstäder rekommenderar folk att "överfylla" lite. Däcktillverkarna/biltillverkarna luras lite genom att sätta max tryck. Är man riktigt noga med lufttryck, samt balansering av däcken en gång om året, så räcker däcken antagligen minst den dubbla livslängden beroende på körsätt och underlag.

Har man en bil som har många år på nacken, så måste man tänka på att bilens lufttryck knappast gäller dagens däck.

Ride84XL
2015-05-14 09:52
#11

Jo just det - så är det ju. Dock så är ju det mesta av framdrivningsmotståndet luftmotstånd - men lite gör det ju alltid då däckens rullmotstånd adderas på luftmotståndet

[VSK]
2015-05-14 10:02
#12

#11

När det gäller cyklar, så är 90% av drivkraften orsakat av luftmotstånd i farter över 30 km/t. -hur det är med bilar (i snitt) har jag aldrig sett nån nuffra på, men det kan skilja några procent förbrukning på ett lättrullat däck och ett mindre lättrullat däck, allt beroende på omständigheterna.

Så rätt lufttryck oavsett är AO (fordon med luftbaserade däck vill säga) 🙂

Zepp
2015-05-14 11:37
#13

Luftmotståndet för bil börjar märkas vi 70 Km/h, och blir betydande vi 90 Km/h!

Så sätt max hastighet på vägarna till 70 Km/h!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[VSK]
2015-05-14 12:01
#14

😂

Ride84XL
2015-05-15 07:36
#15

Kom ju på att man kan ju räkna lite på det. Man har ju en koefficient för luftmotståndet som oftast testas fram i vindtunnlar och beror ju på formen. En bil med hygglig aerodynamik kan komma ner i 0,3

http://sv.wikipedia.org/wiki/Luftmotst%C3%A5nd

Hastigheten man använder i formeln är ju i m/s (eftersom det är standard i alla fysiska beräkningar) - men det blir ju så trista tal att knappa in på miniräknaren då 1 m/s = 3,6 km/h (t ex 60 km/h = 16,6666…m/s, 70 km/h är 19,4444… 80 km/h är 22,2222…. osv). I det här fallet är det ju lätt att göra om formeln så man kan använda farten i km/h direkt istället:

Fd = C*ρ*A*v²/25,92

Frontalarean brukar ju hamna runt 2,5 m² i dom flesta fall. Mer för höga bilar typ stadsjeepar och skåpbilar och mindre för låga bilar, typ sportbilar. Och luftens densitet är ca 1,2 kg/m³ vid havsnivå. Så vid 70 km/h får man ju med en bil som har C på 0,3:

0,3*1,2*2,5*70²/25,92= ca 170 N

Rullfriktionen är ju mer eller mindre konstant oberoende av fart (förutsatt man inte har påtagliga vibrationer p g a obalans i hjulen) och brukar ligga runt 1% av vikten. På en bil som väger 1300 kg blir ju det knappt 130 N. Så det stämmer nog rätt bra där att luftmotståndet blir påtagligt vid 70 (då har det "gått om" rullmotståndet i dom flesta fall). 

Ändå brukar det vara kring 60-70 soppaförbrukningen är lägst vid konstant fart och plan mark. Men det har ju att göra med att verkningsgraden är så dålig på bensinmotorer. Vid lägre fart får den ju vara igång längre istället - så även om motståndet fortsätter minska så ökar ändå förbrukningen. Vid högre fart så gör sig dock luftmotståndet "kännbart". Vid 90 får man ju t ex:

0,3*1,2*2,5*90²/25,92= ca 281 N

Räknar man på det här så kan man ju se ungefär hur effekten förhåller sig till toppfarten också. Säg att man kör en bil som gör 200 km/h. Det ger ju:

0,3*1,2*2,5*200²/25,92 = ca 1389 N 

Sen har man ju rullmotståndet på 130 N på det så totalt ca 1520 N framdrivningsmotstånd. Effekten som krävs för att hålla den farten är ju då kraften gånger hastigheten - så det ger ju 200/3,6*1520 = ca 84,44 kW. Det motsvarar ca 115 hk. Så motorernas effekt är ju också ofta angiven "lite i överkant"

[VSK]
2015-05-15 12:18
#16

#15

Det går ju inte att räkna på när olika bilar skiljer sig åt så mkt.  Kolla bara "djungeltrumman". Den lägger väl ganska bra till även med dagens mått mätt. 😃

Ride84XL
2015-05-15 13:11
#17

Jo så är det ju - det blir ju bara en approximation. Det blir ju olika för olika bilar. Precis som att rullmotståndet inte behöver va precis 1% av vikten (det vet vi ju att man kan få ner ganska mycket t ex). Men man får ju liten uppfattning om hur det förhåller sig iallfall

[VSK]
2015-05-15 13:16
#18

#17

Jupp…

Upp till toppen
Annons: