Annons:
Etikettterrängfordon
Läst 2003 ggr
[0123]
2015-05-31 20:50

Enduro

Såna här Enduro cyklar med framljus och bakljus går att sätta på blinkers på såna cyklar och sen vägregga dom för laglig körning på väg? För att även mitt i skogen så krävs det väl liksom laglig uppsättning med ljus o speglar o sånt?

Annons:
Humbugg
2015-06-07 20:10
#1

Alltså det är skillnad mellan enduro och crossar.

Enduro har nämligen både framlampa och baklampa medan crossar (tävlings-/oregistrerade crossar) har varken lampor eller ett elsystem som är byggt för att driva lampor.

Det du menar är troligtvis tävlingscrossar, och ja visst går det men det är dyrt, bökigt och komplicerat, sedan har du en maskin som är byggd för effekt, de är alltså fabrikstrimmade och inte så lämpliga att ha på vägen, både vad det gäller uppförande, förbrukning och hållbarhet.

Så jag rekommenderar istället att köpa en landsvägsregistrerad offroadhoj, det lönar sig bäst i längden!

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

[0123]
2015-06-07 20:22
#2

Jag borde ha formulerat mig bättre ^^ Jag ska inte ha cykeln för några längre sträckor på vägen utan jag ska bara liksom ha kul i skogen på småstigar och stock o sten o såna grejor men jag måste kunna ta mig ut på vägarna från stan o ut till skogen.

Humbugg
2015-06-07 20:47
#3

Vad är bekymret med att köpa en landsvägsregistrerad offroad/crosshoj där du redan får allt som behövs samt att den är godkänd att köras på väg?

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Humbugg
2015-06-07 20:51
#4

Vi kan bygga vidare på ditt grundinlägg: Nej, i skogen behövs varken lampor, speglar eller ens ljuddämpning eller avgasrening! Däremot är det olagligt att köra i skogen om man själv inte äger marken eller saknar markägarens tillstånd.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

[0123]
2015-06-07 21:00
#5

Jadu.. inköpspriset? jag verkar inte kunna tänka klart ikväll heller så jag vet inte längre…

Humbugg
2015-06-07 21:34
#6

Kommer tyvärr aldrig löna sig i längden även om inköpspriset är lägre, men när du väl köpt den så måste du köpa delar och modifera om fordonet så att den uppfyller besiktningskraven, sedan måste du både registrerings- och kontrollbesiktiga, det blir mycket pengar liksom. Sen har du en hoj som troligtvis redan är hårt kört (också en anledning till varför de är billigare) så då kommer du förr eller senare få gå in i motorn och renovera, alltifrån ventiler, kolv, cylinder till vevaxel m.m.

Det är då lika bra att köpa en landsvägsregistrerad hoj direkt så slipper du detta. Däremot kommer du ju troligtvis meka med motorn någon gång men har du då köpt en hoj som redan är byggd för vardagsbruk så kommer det i regel inte bli lika stora renoveringar och kostnader för motorn.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Annons:
[0123]
2015-06-07 22:17
#7

Ok, jag ska tänka lite på det där… kör du hoj själv förresten? eftersom du vet mer om motor renovering än vad jag vet :P

Jag har redan en hoj som köpte förra sommaren och har tagit tung behörighet på (Yamaha FZ6-NS -09) det är en Touring/Sport blandning som kallas "nakenhoj" :)

Humbugg
2015-06-10 20:24
#8

Yes jag kör hoj, har kört alla möjliga typer, även skogsmaskiner:) Även skruvat och fixat med hojar så jag känner till en del:P

FZ6 känner jag till.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Zepp
2015-06-10 20:40
#9

För det första.. det är förbjudet att köra motorfordon i skog och mark!

Allemansrätten omfattar inte motorfordon!

Du behöver antingen egen mark eller markägarens tillstånd!

Fordon avsedda och tillverkade främst för tävlingsändamål uppfyller som regel inte villkoren för att få framföras i allmän trafik, så de transporteras på släpvagn till och från för ändamålet avlysta och inhängnade områden med tillstånd!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: