Annons:
Etikettmotorcykel-och-mopeder
Läst 9836 ggr
musculus
2015-06-06 14:13

ställa tändning på 2 gamla mopeder!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej jag skulle vilja ha hjälp av en som kan tändning här, 

Min Crescent MCB 1254  (en moped jag tog itu nu att fixa i ordning).  Har rengjort och varit upp med motorn, inga skador!

Den ville gå igång förut, men dog så fort jag slutade trampa (har bytt tändstift)! Eftersom den blev så varm oxå så konstaterade jag att förtändningen var för sen! 

tog upp svänghjulet och justerade, ändå för sent, tog upp igen och justerade mer! Den ville inte ge gnista, justerade tillbaka lite, ändå ingen gnista! Kollade brytaravståndet (vet inte vad måttet ska ligga på) men de va nått som lockade mig att justera det lite. Så jag fixade ett lite större avstånd. Fortfarande ingen gnista! La allt åt sidan ett tag… fick veta att det ska va ett litet brytaravstånd på MCB motorer. Ändrade om till ca 0.25mm. Ändå ingen gnista, gnista ibland när man trampar! Har lagt allt åt sidan nu för jag håller på med min Zündapp nu.

På Zündappen har jag testat att byta till en större förgasare (bing 12.5 tidigare  bing ca 9.5). Men ingen skillnad, varvar inte mer heller! Så kollade brytaravståndet. Det låg på 0.2, läste i stora tvåtakts bokens Zündapp register och normalt ska brytar avståndet vara på 0.35-0.45, fick veta att  brytaravståndet kan påverka hur mycket den varvar. tog och justera till 0.4 men då gav den gnista "ibland". Justerade till 0.3 (för ett högre abriss mått) men  samma sak nu oxå, vad kan felet va? Abriss mått nu 0.9. Normalt 0.7- 1.1. Troligen samma fel på båda mopparna… :/

Annons:
Inkanyezi
2015-06-06 14:23
#1

Om du inte har bytt kondensator, så är den kanske slut.

Kondensatorn är viktig för att få säker gnista, och den åldras, så om mopparna har problem med tändningen kan kondensatorn vara första biten att byta.

musculus
2015-06-10 18:25
#3

#1 ja men om den hade gnista innan jag började justera så känns det inte som att det är kondingen som det krånglar med..

#2 jo tack det skulle nog bli bättre om jag la på lite färg på de slitna delarna och lackade om den, tack för länken förresten men jag visste redan om den😉

Zepp
2015-06-14 19:30
#4

Varm motor som inte vill varva är mer typiskt för tidig tändning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

musculus
2015-06-14 20:48
#5

Nu har jag fått gnista på zündappen! :)

Skulle ställa förtändningen och då blev jag lite nyfiken att ta bort topplocket! När jag tagit bort topplocket var kolven väldigt sotig så jag tog upp cylindern. De första jag såg att cylindern hade stora synliga "räfflor" runt om sig… Utsliten är nog vad den är, den var svag på sista tiden och ville inte gå på tomgången alls så nu har jag nog hittat felet. Kolven hade också "räfflor" runt omkring sig dock var inte kolvringarna bräntfast.. suck.. det blir nog att lägga ut en stor slant till ett nytt cylinder kit…😕

musculus
2015-06-17 11:52
#6

Strålande nyheter vad gäller den gröne crescenten! Den funkar nu och är körbar! 

Men jag får nog skaffa ett nytt bakdäck innan jag vågar mig ut på längre turer.

Annons:
Gasoline
2015-06-18 20:46
#7
Upp till toppen
Annons: