Övriga fordon

Eldrivna lastbilar

2015-06-17 18:12 #0 av: [niklaeri02]

De skriver om i lokaltidning att ett test ska göras med eldrivna lastbilar under två år, på en sträcka av 2 km. Det står också att om tung lastbilstraffik gick på el skulle 80-90 % av de fossila utsläppen försvinna. Höga siffror tycker jag!

Anmäl
2015-06-17 18:18 #1 av: Jimmy.L

Finns ett liknande projekt i Södertälje fast med bussar som ska genomföras.

Anmäl
2015-06-17 18:21 #2 av: 72mm

Mr. Elon Musk brukar ju påstå att i en framtid så kommer precis allt vara eldrivet  "with the ironic exception of rocketsSkrattar

Så varför inte? 

Y2W på Flashback: "Ibland undrar man ju om hela MP inte bara är ett konstprojekt för att driva med demokratin.

Anmäl
2015-06-17 23:16 #3 av: [niklaeri02]

Tänkte på att det skulle passa i busstrafiken också, jag som åker mycket buss.
Ja, det bör ju bli någon annan energikälla till fordon i framtiden. Har sett siffror på att fossila bränslen bara kommer att räcka i 40 år till... Man får se hur det blir :)

Anmäl
2015-06-18 04:11 #4 av: Ride84XL

El är ju väldigt bra. Jag tror det kommer vara svårt att hitta nån annan källa med samma verkningsgrad, prestanda (fullt vridmoment direkt från start) och att man kan få tillbaka en del av energin vid inbromsningar.

Problemet är ju (och har alltid varit) batteriernas lagringskapacitet och hur mycket effekt dessa kan ge (eller ta emot vid bromskraftsåtervinning). 

Anmäl
2015-06-18 05:48 #5 av: [niklaeri02]

Just här ska man ha "kablar" i luften och mottagare i lastbilen som fälls upp ur taket, så man slipper nog problemen med batterier här :) finns även med spår i backen stod det, som ger elen.

Anmäl
2015-06-18 20:49 #6 av: Gasoline

Låter som ett intressant test :-)

Ang alternativa bränslen i kollektivtrafiken så drivs iallafall en del stadsbussar i Örebro på biogas, har jag för mig att det är.
Ett steg i rätt riktning :-)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.