Lagar och regler

"Ny lag tandlös mot bilmålvakter"

2015-06-21 11:51 #0 av: [Carpinus]

"Nya lagen som skulle göra det lättare att konfiskera bilmålvakternas fordon har inte fungerat, visar DN:s granskning.

Den 1 juli i fjol ändrades lagen för att komma åt bilmålvakternas fordon. De nya reglerna skulle göra det möjligt för Kronofogden och parkeringsbolag att ta hand om bilarna. Men lagen har inte fungerat som det var tänkt."---

"Tanken med den nya lagen var att helt enkelt lägga beslag på bilen och på så sätt få in en del av skulden. Men DN:s granskning visar att endast ett fåtal bilar har beslagtagits. Bilmålvakterna finns kvar och skaffar hela tiden nya fordon."---

"Totalt är det elva personer, samtliga män, som äger mer än 1.000 fordon var. Det finns 121 personer som äger mer än 100 fordon. Högst upp på listan står en 56-årig man skriven i Göteborg. Han är registrerad som ägare av 2.906 fordon. Sedan den hårdare lagen trädde i kraft i fjol har han skaffat ytterligare 397 fordon. Mannen har samtidigt registrerade skulder hos Kronofogden på 24,3 miljoner kronor. Det är långt ifrån något rekord. En 30-årig man i Malmö, som äger 1.835 fordon, har skulder på 54,6 miljoner."---

"DN frågar Johan Krantz på Kronofogden varför personernas fordon inte har tagits i beslag för att reglera skulderna.

– Vi har inte resurser att åka runt och spana efter bilar. Tanken var att det i första hand skulle vara parkeringsvakterna som upptäckte bilarna, säger Johan Krantz.

Men inte heller parkeringsvakterna lyckas komma åt bilarna. Lagarna gör det möjligt att ta hand om ett fordon när ägaren har mer än 5.000 kronor i obetalda parkeringsavgifter."---


Anmäl
2015-06-21 11:57 #1 av: [Carpinus]

Det fanns farhågor om att den nya lagen inte skulle hålla måttet. Så här skrev TT 20 februari 2014:

"Var tionde bil i Malmö ägs av en målvakt och bara varannan p-bot betalas. Nu väntar ny lagstiftning, men kommunen är inte helt säker på hur den kan användas.
Stadens tio mest aktiva bilmålvakter äger tillsammans över 14 000 av stadens bilar och har under tio års tid utnyttjat luckor i lagstiftningen för att kunna göra så."---

"Men Bo Andersson, avdelningschef på gatukontoret i Malmö, tycker inte att den nya lagen är helt okomplicerad och vet inte riktigt hur kommunen ska agera om lagen går igenom.
– Men det är ju självklart att vi måste göra någonting, säger han till TT.
Malmö stad gick förra året miste om 42 miljoner kronor i obetalda parkeringsböter och statistik visar att bara drygt varannan bot i staden under 2013 faktiskt betalades, skriver Sydsvenskan."---


Anmäl
2015-06-21 12:06 #2 av: Kyllan56

Om man inte har resurser att efterfölja lagen, är det helt tandlös. Istället ställer man till det för hederligt folk. 

Känner en som köpte en bil på kvällen, där bilägaren fått parkeringsböter tidigt på morgonen. Han vägrar ta den och eftersom den följer den nya bilen, så blir han betalningsskyldig.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Anmäl
2015-06-21 15:31 #3 av: Jimmy.L

#2 Så tråkigt att det drabbar oskyldiga detta borde ju regeringen genast se över.

Anmäl
2015-06-22 18:52 #4 av: Gasoline

Jösses, vara ägare till närmare 3000 bilar :-o något borde ju gå att göra åt sådant?

Anmäl
2015-06-22 19:00 #5 av: [Carpinus]

#4 Förmodar att det var det de hade trott sig kunna göra, men sedan kom verkligheten emellan...

När en enda person som sagt har närmare tretusen bilar skrivna på sig och kronofogden lyckats lägga beslag på totalt åtta bilar i Göteborg på ett år så tar det med den takten alltså 375 år om de skulle koncentrera sig endast på den målvakten.


Anmäl
2015-06-22 19:06 #6 av: Gasoline

#5 helt ofattbart. Sverige med alla dessa lagar och regler mot allt och inget har så mycket kryphål i systemet som gör att de som vill slippa undan kan göra det.
Tråkigt men sant.

Borde finnas köpförbud på bilar om man har över en viss summa i fordonsrelaterade skulder.... Hur nu ett sådant system ska kunna utvecklas utan kryphål...

Anmäl
2015-06-22 19:12 #7 av: Jalking

Jag tror ändå att lagen gör lite nytta på så sätt att den avskräcker en del från att registrera en någorlunda dyr bil på en målvakt. Risken finns ju trots allt att man får den beslagtagen och får lösa ut den med X antal tiotals miljoner. (Vilket givetvis ingen kommer att göra, men bilens värde går ju förlorat.)

Anmäl
2015-06-22 19:16 #8 av: Gasoline

#7 givetvis, helt värdelös är den ju inte, men det borde finnas något som är effektivare .

Anmäl
2015-08-05 09:49 #9 av: [Carpinus]

"Fjolårets nya lag har inte lyckats stoppa bilmålvakterna. Göteborgs meste bilmålvakt har skaffat flera hundra nya bilar sedan lagen infördes."---

"Men Karin Berglöf Hedar vill inte hålla med om att fjolårets lag är ett misslyckande:
- Det är oerhört positivt att den nya lagen ger fler möjligheter än tidigare, även om den ännu inte fått så stort genomslag. Sedan kan man säga att det finns mer att göra i ett internationellt perspektiv."

GP

Svårt att hitta ett mer typiskt myndighetsuttalande för något som i andra sammanhang skulle benämnas för vad det är - ett stort fiasko! "Oerhört positivt" - jo, tjena...


Anmäl
2015-08-07 10:06 #10 av: Gasoline

Tack för att du uppdaterade det där Carpinus, läste det där för några dagar sedan (var inte hemma så att jag kunde göra det själv) och tänkte direkt på at lägga upp det här.
Tråkigt att det inte fungerat som tänkt men det ger ju som sagt mer möjligheter. Nej, hårdare och bättre lagar skulle vara toppen!

Anmäl
2015-11-20 10:35 #11 av: [Carpinus]

"Här är Västsveriges tio största bilmålvakter. Tillsammans står männen som ägare till nästan 15 000 fordon - och deras totala skulder överstiger 31 miljoner kronor.

– Det är statliga pengar som inte kommer in. Om folk inte gör rätt för sig tappar man förtroendet för systemet, säger Mikael Andersson på Transportstyrelsen."---

"...lagändringen har så här långt inte gett någon större effekt. 57-åringen från Göteborg äger drygt 200 fler bilar i dag än för ett år sedan."---

GT


Anmäl
2015-11-20 13:49 #12 av: Gasoline

Tack för uppföljning, tråkigt dock att det inte gett någon effekt...

Anmäl
2015-12-29 18:07 #13 av: [Carpinus]

 "De verkar immuna mot samhällets åtgärder. Skulderna växer till tiotals miljoner och kravbrev från myndigheter och bolag flödar in genom deras brevlådor - om de alls har några. Finns de verkligen, bilmålvakterna? Vi gav oss ut för att leta."---

"Här är landets mest skuldsatte bilmålvakt, skriven hos en 28-årig kvinna.

Han heter Ibrahim Sabih, är 30 år gammal, och äger 2 002 bilar. Till och med november i år hade nästan en bil om dagen registrerats i hans namn - 315 stycken. Sabihs skuld till statskassan: 51 613 845 kronor.

Hans senast registrerade bil är en grå Volvo S80 automat på 272 hästkrafter från 1998 värd cirka 5 000 kronor. Men var den finns är svårare att veta. Och var är Ibrahim Sabih själv?"---

"Den 4 december i år noterar Skatteverket att 43-årige Adnan Abdulaziz saknar folkbokföringsadress. Samma dag registreras två VW-bilar på honom, årsmodell 1988 och 1990.

Vi knackar på vid hans senast kända adress. Kanske kommer floden av räkningar att sluta drälla in genom brevlådan här ett par våningar upp i ett hyreshus på Von Rosens väg?

Eller kanske inte.

– Vi får mycket post till honom hela tiden. Nästan varje dag, men jag river sönder och slänger den, säger kvinnan som öppnar."---

"Paret visar brev till Abdulaziz som de ännu inte hunnit kasta. Bland annat en faktura efter tjuvåkning på Öresundstågen. Summa att betala: 258 kronor. Småslantar för Abdulaziz, med en samlad skuld på 22 miljoner kronor."---

Forts.


Anmäl
2015-12-29 18:08 #14 av: [Carpinus]

#13 "En halvtrappa upp i ett ordinärt hyreshus i ett av Malmös bättre områden bor enligt flera uppgifter bilmålvakten Abdulamir Hamid, 47. Vi får banka på ordentligt och hålla upp en legitimation framför titthålet i dörren innan någon öppnar.
Det är definitivt inte Hamid, med 12 968 125 kronor i skuld till fogden och 2 219 inregistrerade bilar, som står i dörröppningen.
– Det är min pappa, men han bor inte här. Han har bara blivit utnyttjad."---

"Den 6 mars 2015 vid 03.30-tiden stoppar polisen en tolv år gammal Renaultlastbil i Kungsbacka. På flaket: 75 stulna bildäck. Bakom ratten: en 30-årig man från Malmö som hoppade ur och försöker springa från patrullen. Det lyckas inte. Han döms kort därpå för häleri. Medan staten förverkar lastbilen. Den tillhör inte 30-åringen.
Bilen ägs av Mustafa Kourdieh, 23, med dryga åtta miljoner i skuld och en av 2015 års mest aktiva målvakter. Så sent som den 4 december registrerades en Seat Toledo på honom."---

"Thoalfekar Rahim, med närmare 14 miljoner i skuld, var senast skriven på Grönegatan i Arlöv, nedre botten. Men här öppnas dörren av en kvinna som köpt lägenheten på exekutiv auktion och renoverat den."---

"När vi ringer på hos Fares Mohammed, 43, upprepar sig den kända historien. Han har en skuld på dryga 10 miljoner kronor och äger 285 bilar.
– Nej, jag vet inte vem han är. Det har varit problem med honom länge, säger kvinnan som öppnar.
– Vi får brev till honom. Inte varje dag, men väldigt ofta. Vi samlar ihop det och slänger."---

"Det är lätt att förstå frustrationen hos både p-vakter, poliser, kronofogdar och andra när det gäller frågan om bilmålvakterna. Berättelserna om oskyldigt utnyttjade återkommer när det väl går att hitta någon att ställa till svars. Eller så är målvakten en undflyende skugga, kanske inte längre bosatt i landet."

Sydsvenskan


Anmäl
2015-12-30 09:57 #15 av: Ford -57

Väldigt många icke Svenska namn där,representativt kanske, va vet jag,  men dom e väl "Svenska medborgare" iaf.

Anmäl
2015-12-30 11:06 #16 av: [Carpinus]

#15 Det är alltså samtliga namn som förkom i artikeln, så de är inte framgallrade. Uppenbarligen är det ont om Svenssonnamn i "branschen", sedan får man dra sina egna slutsatser om det.

Kanske är det helt enkelt så att det är obekvämt för myndigheterna att lägga ner jobb på att lagföra personer som har "krångliga namn" och inte kan nås genom sina arbetsgivare eller på lättkontrollerade adresser?


Anmäl
2016-02-03 18:08 #17 av: [Carpinus]

#13 "Aktuella siffror från Kronofogden visar att skulderna kopplade till fordon fortsätter att öka. Över 100 000 personer är i dag skyldiga närmare 1,9 miljarder kronor.
Värstingarna är de så kallade målvakterna som registrerar fordon - som andra använder - i eget namn mot ersättning.
Målvakterna äger på papperet hundratals, ja i vissa fall tusentals bilar åt andra. Eftersom målvakterna saknar tillgångar, har gått under jorden eller har flyttat utomlands går Kronofogden på tomgång. Myndigheten kan inte driva in skulder för p-böter, skatt, försäkringar och trängselavgifter. Skattebetalarna blir blåsta på miljarder."---

"Sydsvenskan har i en ambitiös artikelserie granskat problemet med bilmålvakter. Granskningen är också geografiskt befogad. Av någon anledning är nämligen elva av Sveriges femton värsta bilmålvakter mantalsskrivna i Malmöområdet. Var tolfte bil i Malmö tillhör en målvakt. Ja, vad är det med skåningar egentligen?
Sveriges mest skulsatta bilmålvakt heter Ibrahim Sahib med en skuld på drygt 51 miljoner kronor. Han äger 2 002 fordon, varav 359 registrerades 2014, rapporterar Sydsvenskan. Yousif Al-Itabi är skyldig närmare 25 miljoner kronor och äger 760 fordon. Adnan Abdulaziz har en skuld på drygt 22 miljoner och äger 1260 bilar."---

"Trots lagskärpningen kan alltså målvakterna fortsätta att spela fult. Hur kan denna uppgivenhet från rättsväsendets sida vara möjlig? Oförmågan att ingripa mot Ibrahim Sahib och alla andra tär på förtroendet för den svenska rättsstaten."--
-

Erik Erfors i Expressen


Anmäl
2016-10-04 09:41 #18 av: [Nomen Nescio]

"Fenomenet med att bilar skrivs över på personer utan utmätningsbara tillgångar är utbrett. I Malmö har tidvis uppemot var tionde bil ägts av en målvakt.

Sommaren 2014 trädde dock en ny lag i kraft som syftar till att begränsa problemet. Den gav bland annat kronofogden och kommuner rätt att beslagta bilar till ägare med fordonsrelaterade skulder.

Bara två år senare är det uppenbart att lagskärpningen inte var tillräcklig. Även om en del bilar har tagits i beslag kvarstår allt för många hinder. Oavsett hur stora skulder ägaren har får kommuner exempelvis inte bogsera bort bilar som står korrekt parkerade.

Det största problemet är dock att lagen inte hindrar målvakter från att registrera nya bilar. DN kartlade i helgen de tre värsta bilmålvakterna i Stockholms län. Tillsammans äger de över 1 700 bilar och har skulder på närmare tio miljoner kronor. Trots mångmiljonskulderna blir de hela tiden ägare till nya bilar."---

http://www.expressen.se/ledare/ge-rott-kort-till-bilmalvakterna/


Anmäl
2016-10-17 15:47 #19 av: Gasoline

Det finns kryphål i allt, tyvärr :-/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.