Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1048 ggr
Vifyra
8/17/15, 10:24 AM

Bila till Jokkmokk från Småland

I januari-februari ska jag och min sambo bila till Jokkmokk från Småland. Det lär vara mycket snö uppåt och det är inte vi vana vid i Småland. Inte så mycket iallafall. Det jag funderar över är, är det något viktigt vi behöver tänka på att göra med bilen innan vi åker? Vi ska självklart genomgå en storservice med bilen. Det kan ju såklart hända något med bilen ändå, men det kommer kännas bättre att få den ordentligt kollad. Men är det något annat vi ska tänka på? Något vi ska ha med oss till bilen inför resan?

Annons:
tlover
8/17/15, 10:29 AM
#1

Vinterdäck med dubbar istället för sånadär man kör med i städer behövs vara på bilen.

I bilen är det bra med, en spade, en yxa, en kniv, nått att tända eld med, en stor ullfilt, nått att skrapa rutan med (det har ni säkert men jag har aldrig varit i Småland) kupévärmare är skönt också.

Tänk också på att inte dra åt handbromsen, den fryser oftast fast om man gör det.

l'm back

Zepp
8/17/15, 7:54 PM
#2

Ta med mobiltelefon och se till att den är laddad!

Bor man i Småland så har man varit med om snö!

Såvitt man inte bor i en stad och sällan kör på landsbygden!

I norrland får man räkna med att det är både is och snö på vägarna.. det är där dubbdäcken spelar mest roll!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vifyra
8/17/15, 10:55 PM
#3

Dubbdäck har vi redan och dom är bra. Tack för eran svar

tlover
8/18/15, 8:16 AM
#4

Ang #2 även om mobiltelefon är bra att ha med (jag räknade att den alltid var med, det är den ju för de flesta nuförtiden) så räkna inte med att du har täckning. Därför är tex Ullfilt och liknande ett måste.

Några tillägg jag kom på, även om man inte planerar att vara ute, te med varma kläder tex termobyxor, långkallingar, täckjacka, tjocksockar, mössa, vantar m.m.

Stannar bilen av nån anledning så blir den snabbt kall och även om en ullfilt hjälper med värmen så är det svårt att gå efter hjälp med den.

l'm back

Vifyra
8/18/15, 1:19 PM
#5

Tack för tipset! Kom på en grej till. Försäkring. Någon slags reseförsäkring kanske just bara den veckan borde man kanske ha?

tlover
8/18/15, 1:36 PM
#6

#5 Reseförsäkring vet jag inte men tänk på att det i princip inte finns viltstängsel här i Lapplands vildmark 😃

Så har du inte försäkring mot viltskador kan det vara värt att tänka på om det är värt det för resan.

l'm back

Annons:
Gasoline
8/20/15, 9:14 PM
#7

Så länge man reser inom Sverige behöver man ingen annan försäkring än sin vanliga, och den vet man ju på ett ca vad den täcker. Är du osäker så kan du ringa till ditt försäkringsbolag och höra om dr finns hjälp att få om något händer i andra delen av Sverige. Jag tror inte att det ska vara några problem med det men om man vill vara å den säkra sidan :-) Och precis som det nämns ovan, ett litet första hjälpen"kit är alltid bra att ha med sig och tlover har gett många bra exempel. Spade är alltid bra att ha i bilen, ifall man kör fast, sommar som vinter. Kör man i stan har man däremot kanske inte så stor nytta av den. Värmeljus har jag hört ska vara bra att ha i handskfacket på vintern, ifall bilen stannar och inte ger värme så kan man tända ljusen i bilen så det blir lite värme iallafall, inget jag någonsin haft i bilen eller provat, men men. En liten tumregel när man åker någonstans vintertid: ta alltid med varma kläder även om du inte har dom på dig, även om du bara tar bilen från ena dörren till den andra kan något hända och man blir stående, då ångrar man sig snabbt att man bara åkte i en varmare tröja för min skulle "bara springa mellan bilen och dörrarna". Hoppas att resan går bra, det är oftast inga större problem om man har en någorlunda pålitlig bil :-)

Vifyra
8/21/15, 9:14 AM
#8

Tack för eran hjälp :) ska bli spännande att bila så långt. Hoppas att det inte snöar alldeles för mycket. Men man får helt enkelt köra lugnt och försiktigt

Gasoline
8/21/15, 1:43 PM
#9

#8 precis, börja i tid och kör lugnt och försiktigt med lite sunt förförnuft så kommer det säkert gå fin fint :-)

Vifyra
8/22/15, 4:45 PM
#10

En kanske jättedum fråga, men systemkamera och mobiltelefon, hur klarar det sig när det är många minusgrader?

tlover
8/22/15, 6:29 PM
#11

#10 Är det riktigt kallt kan elektronik bli långsammare, plast är ju också skört i minusgrader så sån elektronik blir ju också skörare.

Är det riktigt kallt ute brukar vi inte använda viktig elektronik som tex vår kamera.

l'm back

Gasoline
8/23/15, 11:27 AM
#12

#10 blir det riktigt kallt kan dom även gå sönder. Så länge bilen är igång och värme i bilen finns är det ingen fara, att ha elektronik i minusgrader kortare stunder brukar inte heller vara några problem. Jag brukar försöka ha mobilen i någon innerficka på jackan vintertid så att den inte blir för kall.

Gasoline
8/23/15, 11:29 AM
#13

Var och lyssnade på Bosse bildoktorn igår och han tog upp detta med vad som är bra att ha i bilen och tog upp en sak jag aldrig tänkt på; fodrade arbetshandskar. Dels är det bra om man ska skruva med något eller ta i något som är varmare/kallare men även om man kommer till en olycksplats och måste hjälpa till, då det oftast är en massa glassplitter så är fodrade handskar ett bra skydd mot glassplitter.

Annons:
Vifyra
8/23/15, 12:40 PM
#14

Smart! Tack åter igen

Gasoline
8/25/15, 6:53 PM
#15

Det tyckte jag med, kände att tipset passade in i denna tråd 🙂

Wony
8/31/15, 9:56 PM
#16

Pannlampor med fulladdade batterier samt reflexvästar! Om vintern blir det mörkt och om man måste ut på vägen är det A och O att vara väl synlig.

Gasoline
9/1/15, 8:59 PM
#17

Bra tänkt, kan vara bra att ha :-)

Vifyra
9/8/15, 4:54 PM
#18

Läste i reklamen som kom idag att det alltid är bra med en påse med grus eller liknande om man skulle köra fast. ibland är reklamen bra att ha ;)

Gasoline
9/9/15, 7:48 PM
#19

#18 Ja just, sådant kan vara bra att ha :-) Hehe, finns massor med "bra att ha saker " som man kan ha i bilen om något skulle hända, men man får nog sålla och prioritera annars blir det mycket i bilen, förhoppningsvis kommer ni klara er fin fint utan detta men man vet ju tyvärr aldrig :-)

Upp till toppen
Annons: