Annons:
Etikettbilköp-tips-och-råd
Läst 6841 ggr
veggie4every1
2015-08-17 19:52

En bra bil under 40.000 kr

Bör man kunna få en skapligt bra bil under 40.000 kr?

Jag kan lägga till mer, men jag känner att jag väl bör kunna få en skapligt bra bil för det priset, eller tror ni det är för billigt? Jag vill köpa den kontant och slippa låna.

Jag behöver ingen vacker bil, men vill att den ska vara skapligt rostfri, automat, gärna halv eller helkombi (inget krav dock) och ha förutsättningar att hålla i minst 5 år med lite reparationer då och då förstås.

Vilka bilmärken är kända för att vara dåliga? Vilka märken tycker ni är bäst?

Jag gillar personligen Volvo, men har blivit varnad för V40 som skulle vara den sämsta (enligt den personen).

Har ni några övriga tips och råd vad bör man titta efter när man köper begagnad bil?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
KimE
2015-08-17 20:07
#1

Att köpa en bil för 40k som håller är svårt, det krävs en hel del tur med. Sök efter bilar som har gått lite det gör inget om de är över 10år med lågt statusvärde. Jag hade en volvo s40 som gick 25000(14000  i min ägo) mil utan stora reparationer kptes för 37k. Bränsleekonomi är en viktig del som du har svårare att påverka ju äldre bil du köper. Automatlådor är komplicerade och dyra att reparera de gör dessutom att bilen drar mer bränsle(Gäller ej nyare konstruktioner).

Kolla på Saab det är mycket bil för pengarna men de drar lite mer bränsle än en mindre bil.

Zepp
2015-08-17 20:33
#2

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
2015-08-17 20:38
#3

Jag har en skoda fabia, de ligger inte högt i pris och bra bilar :) Du kan få en fin för dem pengarna :) Vet dock inte vad automatarna ligger på

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hanna
2015-08-17 20:57
#4

Förvisso ingen automat, men vi köpte en Saab 9-3 som gått 16.000 mil för 15k. Den går att få ned till 0.6 långkörningar och kanske runt 0.8 stadskörning, så att de dricker så jättemycket vet jag inte.

Beror säkerligen på vart man bor också, men här tycker jag att det finns många bilar ute för under 40k som nog kan hålla många år till och även är fina i både lack och inuti. Men tyvärr kan man ju aldrig vara säker när det gäller bilar.

Men håller med #1, Saab finns det många till salu och är mycket bil för pengarna. Kanske även är skönt att ha kamkedja i bilen så man slipper fundera över byte av kamrem.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

veggie4every1
2015-08-17 21:45
#5

Tack alla för tips🙂

#4 Har alla Saab kamkedja?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Hanna
2015-08-17 23:28
#6

#5 Vågar inte svara på att det är så. Men tror alla "modernare" Saab har det i alla fall. Om man finner någon intressant går det ju i annat fall att googla fram vilka modeller som har det. 🙂

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
Mona22
2015-08-18 15:49
#7

Vi har en Saab 9-3-2009 biopower som vi är grymt nöjda med. Dock lite över din budget men den drar 0,9 blandad körning på bensin. Har lyckats få ner den till 0,75 på en långkörning på etanol. 

Annars finns generationen innan som var innan -08, den går att få bra pris på.

Gasoline
2015-08-20 21:18
#8

Kan hålla med #3, har du inga större krav på utseendet så skulle jag kunna rekommendera en modernare skoda, det är mycket bil för pengarna och jag tycker och har fått intrycket om dom gör skapliga bilar nu för tiden. Modell 2000 tal, typ.

veggie4every1
2015-08-21 00:07
#9

Intressanta förslag :) Spelar ingen som helst roll hur bilen ser ut, bara den är körsäker.

Kollar runt lite. Finns det några bilmärken eller årsmodeller som ni inte tycker är bra bilar?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Fridaaaa
2015-08-21 10:45
#10

#9 Jag tycker inte BMW och chrysler är så bra bilar, men kanske smaksak.

Skoda tycker jag har snyggt utseende de lite nyare (Y) :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gasoline
2015-08-21 13:40
#11

Har hört att Audi är dyra att serva och reparera men inget jag vet eller har erfarenhet om. Skulle kunna tro att det är samma sak med BMW. Har inga andra "saker man bör akta sig för" på lager, tror nog mycket handlar om tur när man köper begagnad bil, hurvida den är hållbar eller inte, och det finns tyvärr så många olik saker man ska väga in i köpet så som pris, mätarställning, skick, bränsleförbrukning osv.

Upp till toppen
Annons: