Annons:
Etikettövriga-fordon
Läst 1606 ggr
[Jimmy.L]
2015-09-04 13:28

Polischef vill förbjuda epa-traktorer

Polisens trafikchef ifrågasätter om fordon som får köra max 30 km/h ska få finnas. Detta efter larm i sommar om att så kallade epa-traktorer trimmats och körts alldeles för fort på länets vägar.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=6247674

Annons:
Inkanyezi
2015-09-04 13:43
#1

Epatraktorn är ju en ombyggd bil, som mycket enkelt kan återställas till vad den en gång var. Det handlar knappast om trimning när man tar bort de tillägg som hindrar körning över tillåten hastighet för epatraktor. Jag har själv varit med om att bygga om en bil till epatraktor på femtiotalet, och ändringarna bestod i att montera en bricka som hindrade användning av andra växlar än de två första och en varvtalsregulator som kopplades in på tvåans växel och hindrade att man körde fortare än trettio kilometer i timmen på tvåan. Att ta bort metallbrickan som hindrar att trean och fyran läggs i, och att koppla ur varvtalsregulatorn kan knappast betecknas som trimning. (Varvtalsregulatorn kopplades ur bara man tog bort den där brickan, eftersom dess strömbrytare som påverkades av växelspaken satt där.)

Jag minns också att det gick att köra fortare än trettio, genom att övervarva motorn på ettan, då varvtalsregulatorn inte kopplades in. Jag antar att det som betecknas som "trimning" här är analogt med de åtgärder man gjorde för att få mopeden att gå otillåtet fort med starkare motor än tillåtet; att man alltså tar bort hindren som är ditsatta för att den ska bli ett lagligt fordon enligt de villkor som ställs för den typen av fordon.

Det borde vara en enkel lagändring att förbjuda epatraktorn, som torde ha tjänat ut den roll den eventuellt kan ha haft någon gång. Jag kan inte förstå att sådana fordon skulle ha något på vägarna att göra.

Gasoline
2015-09-04 18:17
#2

Problemet är väl inte att fordonen har en tillåten hastighet på 30 km/h utan snarare trimningen av dessa fordon och att de som åker olagligt och trimmade fordon inte har föräldrar som håller tillräckligt stor koll på sina barn. Självklart rör det sig inte alltid om ungdomar även om det tyvärr oftast är dom som är boven när det gäller trimmade traktorer, men ändå. Att trimma ett fordon är oftast olagligt, följs inte lagen får polisen ta hand om det, precis som allt annat. Då bör man ju, enligt mitt tycke, förbjuda alla typer av långsamtgående fordon som ej används till arbete då även dessa trimmas, tex mopeder. Tråkigt när några personer inte kan sköta sig och förstör för de som finner ett intresse och behandlar sitt intresse med ömhet. Jag må tänka fel och knasigt, men så tycker jag.

[Jimmy.L]
2015-09-04 18:26
#3

För mig skulle det bli tråkigare utan moped för att vissa förstör för oss andra som sköter sig tror även samma känsla är för dom epa-förare som sköter sig. 

Ska man förbjuda alla fordon som inte används för arbete blir även bilägare drabbade och veteranbilar, raggare, MC. 

Fler kontroller tror jag på istället och högre böter.

Gasoline
2015-09-04 18:31
#4

#3 kan helt hålla med. Argumentet om att förbjuda epa då dom trimmas håller inte för min del, det mesta kan trimmas och då gör man något olagligt, gör man något olagligt får man förhoppningsvis problem med polisen. Och det är så det bör vara också tycker jag. Man kan ju inte förbjuda allt för att en del inte kan ta sitt ansvar och sköta sig, för då får man förbjuda en väldans massa. Jag hoppas och tror inte att det kommer att bli förbjudet.

[Jimmy.L]
2015-09-04 18:42
#5

#4 Exakt, detta är ju ett problem som polisen får jobba med istället för att säga vi förbjuder epa-traktor så är problemet löst. Informera föräldrarna och var synlig på vägarna och genomför kontroller så lär sig ungdomarna att om dom trimmar så åker dom fast det blir inte lika roligt med massa böter och beslagtagna bilar.

Gasoline
2015-09-05 17:18
#6

#5 precis, alternativt ändra lite i lagarna. Men ska det förbjudas helt för att vissa bryter mot lagen så finns det mer jag tycket borde förbjudas utav samma anledning. Men men, det är ju inte alla som tycker som denna polis som tur är och chansen är förhoppningsvis liten att det blir verklighet,

Annons:
flisan708
2015-09-06 12:47
#7

Tycker nog att det vore bra att få bort dessa bilarna från vägarna. Dels kör än del snabbare och dels verkar en del inte kunna trafikreglerna. Blir ibland mörkrädd när jag ser dessa bilar i trafiken. Tyvärr har jag inte någon positiv upplevelse av dem.

[Jimmy.L]
2015-09-06 12:52
#8

#7 Jag ser fler bilar och MC som inte tycks kunna trafikreglerna senast i går på en väg där jag mötte 8 MC som körde över 100 km/h på en 70 väg samt bilar som gjorde omkörningar trots möten och i kurvor där det var ett under att dom inte orsakade en svår olycka.

flisan708
2015-09-06 13:03
#9

#8 Du har verkligen en poäng där med. Det finns många som borde uppdatera som kunskaper. En sådan upplevelse du var med om är allt bra läskig. Har även själv sett liknande flera gånger.

Gasoline
2015-09-06 19:59
#10

#9 problemet är nog snarare vad som sitter bakom pannbenet och tyvärr inte vad man man. Trotts att folk vet om vad som gäller och kan reglerna så finns det tyvärr allt för många som struntar i dom. Och självklart är jag en av dom som inte alltid håller hastigheten, men som jag brukar säga så får man välja sina tillfällen.

Inkanyezi
2015-09-06 21:03
#11

Helt rätt, man bör nog välja tillfällena väl.

Jag brukar aldrig överskrida fartgränserna utom i nödfall. För att inte missuppfattas ska jag beskriva ett nödfall.

Jag körde taxi i Botkyrka för drygt tjugo år sedan. En dag fick jag en körning i Hallunda, utan att något särskilt nämndes om körningen. Det var semestertider, så Huddinge sjukhus akutintag var "stängt", dvs vi anvisades att använda andra sjukhus, i första hand SöS. 

När min kund kommer ut har hon en liten flicka i famnen, som är ganska dålig. Hon sätter sig i bilen och säger att flickan har druckit tvättmedel. Jag säger åt henne att spänna fast sig, och så meddelar jag till min beställningscentral att jag har ett barn som har druckit tvättmedel och att jag kör till Sachska. Lotta frågar mig om jag behöver eskort, och jag svarar "om de hinner".

En liten stund senare, när jag passerar Västberga, säger Lotta på radion att polisen erbjuder sig att eskortera mig och frågar var jag är. Jag svarar som det är, Västberga, och hon kontrar att då hinner dom nog inte.

Ätta minuter efter att jag körde från Hallunda lämnar jag av vid Sachska. Det är en snitthastighet på 135 km/tim, och en del av resan går i innerstaden. Jag har kört mot rött på fyra ställen och jag har inte hållit någon fartgräns. Men jag hade bråttom.

Och det är faktiskt enda gången.

Upp till toppen
Annons: