Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 1248 ggr
Gasoline
10/19/15, 8:26 PM

Förbjud hörlurar för cyklister

"NTF föreslår att hörlurar ska förbjudas för cyklister, för att öka trafiksäkerheten. Cykelexperten Anders Adamson tror inte på idén: – Jag kan inte förstå det. Jag har aldrig någonsin sett cyklister med hörlurar som ett problem, säger Adamson." http://na.se/nyheter/lanet/1.3209343-cykelexpert-tror-inte-pa-horlursforbud Vad tycker du, ska hörlurar förbjudas för cyklister?

Annons:
[Jimmy.L]
10/19/15, 8:29 PM
#1

Nej då borde man förbjuda på samma sätt för gående och dom som kör bil.

Zepp
10/19/15, 8:34 PM
#2

Ja förbjud hörlurar för cyklister, bilister och gående!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
10/19/15, 8:38 PM
#3

#2 Då får man väl plocka ur stereon från alla bilar?

Zepp
10/19/15, 8:44 PM
#4

Eh.. hörlurar har man väl sällan i bil?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
10/19/15, 8:45 PM
#5

Sällan cyklister har hörlurar.

Gasoline
10/19/15, 9:01 PM
#6

Vet inte alls vad jag tycket om detta, har ingen åsikt om just detta. Däremot är det många cyklister som har hörlurar i båda öronen i Sveriges cykelstad Örebro, vilket jag kan tro ibland kan ställa till en del problem, precis som med fotgängare som har hörlurar i båda öronen. Frågan är väl sen om det är hörlurarna som är problemet eller om det är något annat samt hur stort problemet är…

Annons:
Ford -57
10/20/15, 6:33 PM
#7

Klart som F-n att man blir isolerad från omvärlden om man inte hör omgivningen, förbud å förbud, sunda förnuftet borde väl tala mot lurar, men vill dom riskera liv å hälsa med lurar så OK. D sämsta e ju att man blir så hindrad om man kör över nån som saknar förnuftet.

Ride84XL
10/21/15, 8:37 PM
#8

Hörlurar på cykel borde väl inte va värre än att köra bil med radion på (om det handlar om att höra ljud i omgivningen). 

Sen verkar ju som att just lurar få en del människor att "glömma omgivningen". Det måste ju inte vara cykel utan även gående. Det har även hänt att folk blivit påkörda av tåg p g a det - då börjar alla moralkärringar direkt orera om hur livsfarligt det är att gå över spåret och att man ska "rädda liv" genom att höja övervakningen och sätta upp stängsel istället. 

Men det gäller ju knappast alla. Nu använder inte jag lurar särskilt mycket när jag är ute, men för dom som gillar musik kanske det upplevs som en inskränkning. Jag har generellt svårt för förbud (i alla dess former) som gäller alla p g a det några få idioter ställer till med. Speciellt inte när dessa bara riskerar sin egen säkerhet också. Det är kollektiv bestraffning.

[Jimmy.L]
10/25/15, 6:53 PM
#9

Stämmer denna blogg så är det något man har hittat på att det skulle vara farligt med hörlurar.

http://eriksandblom.blogspot.se/2015/10/darfor-ljuger-ntf-om-horlurar.html

Gasoline
10/25/15, 7:52 PM
#10

Intressant, tack för länken

Ford -57
10/25/15, 7:55 PM
#11

Nää, d e nog ganska ofarligt me lurar🙂 Kör på.👍

flisan708
10/29/15, 9:36 AM
#12

#4 sett en hel del yngre människor som kör som har hörlurar på sig. Själv förstår jag inte grejen.

Gasoline
11/1/15, 7:20 AM
#13

#12 förmodligen har dom ingen stereo i bilen eller pratar i telefon :-)

Annons:
flisan708
11/1/15, 10:38 AM
#14

#13 Visst är det säkert så men det ser inte trafiksäkert ut. Sedan kan man fixa en enkel bilstereo för några hundralappar. Dedär hörlurarna stör mig lite, fast det gör även folk som messar under körningen med. Så är livet!!

Upp till toppen
Annons: