Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1385 ggr
[Jimmy.L]
2015-11-12 13:51

1 januari 2016 ändras trängselskatten i Stockholm

Den 1 januari 2016 genomförs följande ändringar: 

  • Trängselskatten höjs i innerstaden 
  • Trängselskatt införs på Essingeleden 
  • Maxbeloppet höjs

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trangselskatt/Trangselskatt-i-stockholm/andrad-trangselskatt-stockholm/

Annons:
Leffe
2015-11-12 13:59
#1

Man skryter för fullt i annonser att biltrafiken kommer minska och det går att tolka att den kommer minska mycket. Jag tror att den kommer minska så lite att det är plus minus noll. Klart myndigheten får in mer pengar förstås

[Jimmy.L]
2015-11-12 14:07
#2

Första tiden tror jag biltrafiken kommer minska något men sen går det nog till det normala.

Leffe
2015-11-12 14:09
#3

Det är en ond cirkel. För att minska biltrafiken måste ju kollektivtrafiken fungera. Det gör den ju inte. Se pendeltågen. Se sänkning av turtäthet på bussar mm

michellemimmi
2015-11-12 14:10
#4

Kommer det att gå mer tåg och tunnelbanor då också? De tåg som går i dagens läge (de få gånger jag vågat mig ut i rusning) är ju smockfulla!! :/

Hjärta/Mimmi

[Jimmy.L]
2015-11-12 14:10
#5

Exakt, det kommer bli kaos i buss och tågtrafiken.

michellemimmi
2015-11-12 14:13
#6

Ja håller dom nere tågen och bussarna så ingen vill åka kommunalt så får de ju in mera pengar! Och det behövs ju. Så det kanske är bra ;) Taktiskt av dom ^^

Hjärta/Mimmi

Annons:
Ride84XL
2015-11-13 04:04
#7

Tanken med trängselskatten är till 100% att få en extra kassako. Sen så försöker man ju förklara bort det med att man vill minska köerna. Kollektivtrafiken är ju också svindyr och ville man verkligen minska vägtrafiken så skulle man ju främst se till att den blir billigare. 

Alla som har en bil och betalar alla fasta kostnader för den vill ju oftast inte köpa SL-kort för 790 kr/månad också. Ofta kostar soppan för jobbresor t o m mindre än 790 kr/månad och på helgerna tar man ju ofta ändå bilen för det är skönt.

Ett tips att spara pengar är annars att planka med SL. Jag har inte köpt biljett sen 2010 och har åkt en hel del. Tyvärr är det ju för få som vågar det för att det ska ha nån större inverkan i rusningstrafiken.

michellemimmi
2015-11-13 06:40
#8

#7 Om vi vill ha fler tåg, är det inte bättre att köpa ett kort och blippa så att de kan föra statistik på hur många som faktiskt åker? Om det är ett gäng som inte finns reggade så finns dessa ju heller inte som underlag för att utöka trafiken. Tänker jag helt fel nu?

Hjärta/Mimmi

densomundrar
2015-11-14 08:02
#9

Alltid hittas det på nya sätt att mjölka pengar… :-(

Gasoline
2015-11-14 09:07
#10

#7 Att planka är inte något vi bör uppmuntra och det är inte bra för någon annan än dig själv. Om jag inte tänker helt fel så är det även en olaglig handling.

Ride84XL
2015-11-15 04:53
#11

Om tillräckligt många plankade så skulle det sannolikt varit billigare - eftersom dom inte tjänar något på att höja biljettpriserna.

http://planka.nu/

Men jag vill inte betala så dyrt för att åka så långsamt ändå. Sen att det ändå kan gå snabbare än bil vissa tider när vägarna korkar igen gör det ändå inte värt att betala överpris för. Det värsta är ju att dom bygger sina kalkyler medvetet på detta sätt. Det handlar ju inte om att "styra över" folk till mer miljövänliga transporter (det är bara vad dom skyller på) utan att tjäna pengar. Ju dyrare det blir att köra bil desto fler kommer åka kollektivt och då kan man höja där också. 

Många har ju inte något alternativ till att "bli rånade" på detta sätt. Bostadsmarknaden har ju spårat ur totalt och alla "vanliga" människor som inte badar pengar måste bosätta sig långt ut från stan - därav är ju inte gå och cykla något alternativ. Dom flesta har ju inte heller möjlighet att påverkan sina arbetstider och åka utanför rusningen.

michellemimmi
2015-11-15 17:55
#12

#11 Men fortfarande, om alla plankar, hur ska då alla få plats? Säljer de mindre biljetter kan de dra in på avgångstider/skicka ut mindre tåg eftersom att efterfrågan inte är så stor… Det måste ju registreras!!

Hjärta/Mimmi

[Jimmy.L]
2015-11-15 17:56
#13

#11 Ju fler som plankar ju sämre trafik kan man sätta in.

Annons:
Upp till toppen
Annons: